Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Jag håller med rosen ang drinkarna. Gör de inte för starka Men det låter som en bra idé att göra olika bål. Låta gäster (framförallt så många) blanda själva blir bara kladdigt!
Ang flygningen har jag läst att barn utvecklar inte sin öron fullt tils de är typ 2 år och käner fram tills dess inte av tryckskillnaden. Men det behöver inte stämma. Just att låta små barn dricka och äta under start och inflygning kan vara en mkt god idé. Annars kan man göra mkickey mouse öron (kanske funkar bättre på lite större barn). Man tar 2 plastmuggar, stoppar i lite papper och fyller på med lite hett vatten. Sedan sätter man dessa koppar på öronen och ångan ska jämna ut trycket. Annars kanske Maxine bara var förkyld eller stopp i näsan?? Då finns det inget att göra. Man ska bara inte flyga...
Gemma - ser fram emot att höra om era upplevelser och förstår paniken när den lilla skriker och inget hjälper. Har en fd kollega vars son skrek hela vägen till USA. Tillslut bröt även hon ihop och grät tillsammans med sonen. Inget hjälpte, alla tittade argt på henne medan hon försökte och försökte få honom lugn.
Själv har jag haft ett härlig dygn på landet. Njutit av att "tiden stått still" som maken uttyckte sig. På vägen ut så stannade vi till i Mariefred, flanerade omkring och mindes vårt bröllop. Komiskt nog så sprang vi på vår präst utanför kyrkan så det blev massor med kramar. Annars så har vi läst böcker, skvallertidningar, grillat och druckit rödvin. Precis så där som en helg på landet ska vara.
Vi hade cocktailparty på vår inflyttningsfest och då gjorde vi ett bål som alla fick som välkomstdrink. Sen lät vi faktiskt gästerna göra sina drinkar själva. Hade printat u ca 8 recept och de flesta provade sig igenom listan (kanske inte alla men några stycken) och sen fick man höra "jag röstar på alternativ 8". Så i köket stod man och röstade på vilken av drinkarna på listan som var bäst. Det hela funkade väldigt smidigt. Nu var vi ca 25-30 vuxna (inga barn mer än min gudson som då var 13 år).
Ja, det blir drinkar i bålform, dvs som olika sorters bål. Många sorter kan nog bli tråkiga om de får stå ett tag, kolsyrade saker tex.
Håller med om att man ska akta sig för att göra dem för starka, det kan tom vara lite taskigt mot folk om de inte märker att det smakar sprit. Saker utan för mycket blandning tex GT litar vi däremot på att folk kan göra själva utan att riva halva köket.
Så tips på saker att servera emottages tacksamt.
Skålar med sopp/såsslevar är ihopräknade.
Vi gjorde ett bål som hade rabarbersaft som ingrediens, ska bara försöka minnas vad det var mer där i?! Den var verkligen somrig trots att inflyttningsfesten var i januari. Sen innehåll vår drinklista bla följande:
P2
3 cl Vanilla vodka
3 cl Sourz Apple
Pressad lime
7 Up
Österlen
4-6 cl gin
Schweppes tonic
Roses lime
Lennart
4 cl Xanté poire au cognac
2-3 cl limejuice
Toppa med fruktsoda
Apple Sour
3 cl Bacardi
1 cl Calvados
2 cl citronjuice
Toppa med Sprite
Vanilla Club
4-6 vanilla vodka
färskpressad lime
Ginger Ale
Mycket is
Enkla drinkar, inte så mycket ingredienser.
förhoppning - inser nu att du nog menar saker i matväg att servera och inte drinkar . Ibland läser man fort och FEL. Sorry!
Amelle
Jag köpte ett par axelbandslösa toppar som jag använde hela förra sommaren för att slippa solränder. Funkade perfekt.
Gemma
nappflaska vid start och landning gör att barnet sväljer och slipper då tryck i öronen. Har hört att små barn inte kan få ont i öronen men tror inte riktigt på det eftersom många barn skriker så då.
En av mina mardrömsresor var precis så, ett par rader framför mig när jag flög till USA satt en familj med 5 barn, de 3 små skrek i omgångar och ofta samtidigt hela vägen till USA, de 2 äldre slogs och tävlade helt seriöst i vem som kunde hoppa högst i mittgången så att det dunsade mest i golvet. FUnderade på att strypa dem, och föräldrarna som inte ens verkade försöka lugna barnen.
Helgen var bra - vilket väder!
Igår blev det picnic i Humlan med ett par väninnor och så kikade vi på QarneValen och drack vin och åt jordgubbar. PÅ eftermiddagen oljade jag in vårt trädäck på balkongen, phu! Stora balkonger är inte alltid kul, men fint blev det. På kvällen var jag på inflyttningsfest hos en väninna. Mannen utnytjade det fina vädret till att spela golf.
I dag bjöd vi 2 kompisar på lunch, satt ute i den strålade solen och åt en riktigt god pastasallad med kronärtskockshjärtan, soltorkade tomater, pharmaskinka mm och drack lite vin. Efter långlunchen åkte vi till Ulriksdals trädgård och köpte blommor till balkonglådorna vi köpte i fredags. Strosade runt där innan vi fikade och tittade på när deras son smetade in sig med glass. De åkte sen hem och vi åkte till ett par kompisar som bor ett par hus från oss, aldeles vid kanalen, drack rosevin någon timme innan vi åkte till mannens föräldrar på snabbmiddag och lämnade tillbaka bilen vi lånat. På kvällen planterade vi blommorna och nu ska vli slöa lite i soffan.
Har ni hört att det ska bli mycket kallare redan i morgon!
nope menade precis det - bra drinkar som klarar att stå i bålskålar.
Sen om ni har bra ideer på snittar så lyssnar jag gärna. Brukar göra massor med olika sorter varje gång men börjar få slut på nya sorter. Kul att variera sig lite.
nope menade precis det - bra drinkar som klarar att stå i bålskålar.
Sen om ni har bra ideer på snittar så lyssnar jag gärna. Brukar göra massor med olika sorter varje gång men börjar få slut på nya sorter. Kul att variera sig lite.
Gemma
ser fram emot att höra om din resa och se bilder.
Hade för mig att du var en jäkel på snittar och undrade varför du ville ha tips av oss amatörer.