• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • förhoppningsis

Gemma
    Med tanke på vad boobtröjor kostar så har jag full förståelse för dina inköp. Sen är det faktiskt en enorm skillnad på att köpa piratkopierade prylar tex gucciväskor till skillnad från att ta med en egen tröja och få den kopierad vilket jag inte ser något större fel med. Piratkopiering däremot...

Tidigare var jag inte så kinkig, ville folk köpa piratkopior så var det väl upp till dem och deras moral. Hade själv lite kläder som kopierats fast från märken jag inte kände till och vem har inte någon gång köpt solglasögon när man var yngre som inte var äkta? Nu är jag stenhård! Inget piratkopierat alls - över huvudtaget är ok. Håller låga föredrag för folk som tycker att det är ok och ser det "som en kul grej". När jag läste immaterialrätt kom en myycket kunnig person (inte knuten till något företag) och berättade om verkligheten bakom kopieringen. Att de som håller på med piratkopierade handväskor tex i de absolut flesta fall även ägnar sig åt trafficking och kopiering av andra saker. Det hela är lite som maffian, samma organisation har flera olika inkomstkällor. De kopierar bland annat tamiflu, det mot fågelinfluensan, men det inehöll inte rätt saker utan var helt verkningslöst. Detta såldes sedan runt världen av mindre nogräknade människor. De kopierar även barnvaccin som alltså är verkningslöst. Inte nog med det utan med dessa barnvaccinkit, dvs färdiga sprutor, skickas såklart nålar så att de går att använda. Problemet där är att de nålarna varken är sterila och att de i de väldigt många fall var använda redan. De hittade alltså blodrester på sprutspetsarna!!

Sorry, nu blev jag vist lite upprörd igen...

Vad det gäller mina mammakompisar så är sakerna de berättar klart skrämmande. De berättar hur de tidigare kunde gå och duscha med babyn liggande i babygym eller på lekfilt på golvet utanför den öppna badrummsdörren medan de tog långa duschar med hårinpackningar och kroppsscrubb mm. Sen en dag var det slut med det. jag skulle inte heller kunna ta god tid på mig och göra sådant om ag hade en hysteriskt vrålande baby under tiden. Snabbvarianten funkar fortfarande så klart...

Vist är det härligt med folk som kan prata om annat än ammning och sömn? Om du börjar tröttna lite på det ämnet gissa då hur det är att umgås med folk som inte pratar om annat när man själv inte har barn!

Vad kul med jobbprojekt! Går det att ordna så att det inte tar all din vakna tid?

Amelle
    vad hungrig jag blev när jag läste om din helg! Du har säkert skrivit var ni var någonstans men det har jag glömt.
    Tycker att den planerade fördelsedagen låter väldigt bra. Låter som precis som något som en utarbetad man skulle vilja ha.

• Gemma

Förhoppningsis: Om det är samma väninnor som sagt saker i stil med att man aldrig får sova när man har en ny bebis, att man inte hinner laga mat, duscha, gå på toaletten, få massage, gå på gymmet eller något annat kul, så tycker jag helt ärligt att du ska ta det hela med en nypa salt. Min väninna med den skrikiga pojken, alltså den som är "värst" av alla bebisarna, är just nu två veckor på Bali med pojken och sin man. Och han lärde sig rulla för länge sedan plus är rätt krävande i övrigt. Men vad då "kan inte"? Vad menar dina väninnor är det värsta som kan hända, om de trots allt går på toaletten? Att bebisen går sönder?
    Det är jättehärligt att vara lat och bara stanna hemma när man är förälder. Var precis en lång promenad i parken med sovande dotter i babybjörnen, det är väl typ det mest ambitiösa jag gjort idag. Men att saker inte "går", det köper jag inte. Trust me, vi har inte haft det lätt när det gäller att hitta en bärlösning som funkar, och sen har jag fått vänja henne med små terapeutiska promenader varje morgon. Men kompromissar man bara lite så har man som förälder all rätt i världen att fortsätta göra sånt man tycker om. Och barnen får anpassa sig därefter, punkt. Puh... alla dessa martyrer.

• Gemma

förhoppningsis: Champagne klockan sju - way to go! Whiskey klockan sju, usch, total misär! Är min spontana reaktion. Är nämligen övertygad om att champagne är bra för och mot allt medan whiskey leder till en tidig död. Ful blir man också, se bara på Jim Morrisson.

Rigabalsam, är det typ hårbalsam eller balsamvinäger? Låter helt galet! Fick också en ny bild av Riga, låter grönt och vackert, fyllt av parker. Vilken typ av hus och växtlighet har de, på ett ungefär? Finns det nån annan stad du kan jämföra med?

Boobtröjor: Nu HAR jag alltså betalat fullpris för åtta stycken, i Sverige. Och det är helt klart omoraliskt av mig att ta dem till tygmarknaden och be folk göra likadana, i andra färger. Men så praktiskt, och så ekonomiskt fördelaktigt! Ren fejk gillar jag inte alls. Fattar inte poängen med att ha en ful plastväska som det står LV på.

Piratkopiering: Läste att typ 90% av alla windowsprogram som säljs världen över är piratkopierade. Här är t ex batterier och cigaretter i de flesta fall kopior också. Allvarligare än så är att en stor andel av mediciner samt typ reservdelar till bilar också är kopior. Man vet inte det när man lämnar sin bil till verkstaden, att bromsarna är fejk. Beträffande trafficking så låter det lite som när man stod i rökrutan och någon lärare kom förbi och sa: "Vet du inte att tobak är inkörsport till tyngre grejer?" Precis som om man skulle sitta där och röka crack eller nåt, en vecka senare. Kopiebranschen är så GALET stor och så många människor är involverade på ett eller annat sätt, det är så normalt här att ingen reflekterar över det eller ifrågasätter det, tvärtom betraktas det som en rättighet att välja "Louis Vuitton" även om man inte har några pengar, medan prostitution ses som något högst omoraliskt.

• Izunia

Hej tjejer!

oj jag ska också försöka läsa ikapp. Nu måste jag dock fixa med en byggare som kommer snart och ska kolla in vårt kök och sen ska jag iväg på ansiktsbehandling!

förhoppninsis, ska se om jag kan fixa en bild!
    Låt dig heller inte avskräckas!! Jag är nog som Gemma. Jag måste göra en del grejer och så är det bara. Barn anpassar sig. Anpassar mig sig däremot för mkt till barnet är det då man får problem. Jag älskar att ta låånga duschar. och det måste jag fortsätta med. Det är bara att hiotta ett sätt! =)

• Gemma

Izunia: Håller med dig. För bebisar behöver ju två föräldrar som vet vad de vill som som kan visa dem hur man gör när man lever, typ att man sover på natten, att det inte är farligt att vänta en minut på maten för den kommer ju alltid förr eller senare, att det är kul att bada, resa, fika...

• Glada Ankan

Klart man ska försöka fortsätta leva sitt vuxenliv även när man har barn men det kan samtidigt vara stressande när man upptäckter att det faktiskt inte alltid går! Det bästa tror jag är att helt enkelt vara flexibel och beredd att kompromissa. Ibland går det att duscha länge och ibland går det inte...

Viktigast ändå är att inse att ett barns utveckling inte går linjärt utan det är mycket fram och tillbaka (som Gemma också så träffande brukar beskriva det). En unge som man kunnat lämna bort till vem som helst kan plötsligt bli livrädd för ett välkänt ansikte t.ex. Sen kommer yttre faktorer som påverkar föräldrarna. Jag minns en diskussion jag hade med min egen mamma när jag bad om hjälp för jag var så trött med två små barn under 3 år, en man som var bortrest mycket, släkten långt borta och en kärv ekonomi. Hon förstod inte det jobbiga med det - hon hade ju haft 3 barn rätt så tätt. Men då hade hon "glömt" att vi då bodde utomlands och att hon hade tjänstefolk som lagade mat, städade, fixade trädgården, satt barnvakt osv. Hon fick ju hur mycket hjälp som helst med det praktiska och det är ju ofta högarna som hopar sig som man upplever som stressande. Nu vet jag inte om hon var mindre stressad för det (fanns ju andra saker att bli stressad över såsom värmen, sjukdomarna, olyckligt äktenskap osv) men jag hade svårt att sluta vara så himla duktig hela tiden. Jag ville verkligen klara av allt. Har någon gissat att jag lider av prestationsångest?

Men det fantastiska med att ha barn är att man faktiskt glädjer sig så mycket mer åt allt det roliga än grämer sig över det jobbiga. Det gör ingenting att man ibland får göra avkall på vissa saker - barn tillför en massa annat istället. Och varför skaffa barn om målet är att ingenting får förändras? Dock inte sagt att man ska utplåna sig själv till förmån för barnet, absolut inte! Det vore verkligen inte rättvist mot någon, allra minst barnet.

Valborg tillbringade jag på sjukhuset - svärfar har fått diagnosen skelettcancer. Plötsligt, obotligt och fatalt. Det värsta är smärtan men det verkar som om läkarna börjar få kläm på doseringen av smärtstillande. Svärmor som alltid förlitat sig på sin man när det gäller ekonomi och praktiska saker får nästan panik när hon tänker på att det snart är hon som måste ha koll på bankkonto, räkningar och annat. Kvinnorörelsen lyckades aldrig nå henne trots att hon faktiskt haft ett yrkesliv.

Övriga helgen var vi på landet. Vi har planterat, byggt en stenmur, träffat vänner och varandra (det sista är alltid det bästa!). Ikväll är det dags för min bokcirkel - ska bli kul!

• zua

Girls! Låter som om alla har haft härliga dagar.

Förhoppningsis - Hon hade precis fått den när vi sågs. Jag förstår inte riktigt folk som är " rädda " för att använda sin ring för att den är för stor( om man bortser från vissa delar av världen). Byt till mindre.

Glada Ankan - Vad tråkigt med din svärfar!

Nu ska vi iväg på en ganska sen middag till ett par vänner som har köpt en ny våning.

Kram så länge

• förhoppningsis

Med "kan inte" menar de att de inte kan slappna av och ta långa duschar med en illvrålande baby utanför. Det påverkar deras avslappning på ett negativt sätt. Sen att de rent fysiskt säkert klarar att göra det är en annan sak. Nu får de vänta tills barnet sover eller har annat sällskap.

Rigabalsam är varken till håret eller salladen även om det säkert går att använda till bägge. Det är en mycket säregen spritsort som de gör i Riga, enligt mig och de flesta andra smakar det apa men någon måste ju köpa det för det finns överallt ungefär som deras bärnstensaffärer.

Det är verkligen mycket grönt, kikade på stan från 26 våningen och det var träd och gräsplättar lite varstans utom i gamla stan. Men den omgärdas istället av vatten på ca 2.5 sida och park. Byggnaderna var i väldigt olika byggstil domkyrkan från början av 1200 talet och framåt. Många hus är ordentligt fasadrenoverade och ser ut som nya. Sen finns det jugendkvarter och massa annat. Gällande växtligheten så såg vi inga björkar inne i staden, däremot ekar och bok. Parkerna verkar tyvärr mest vara för att titta på då man inte får beträda gräset men det är massa fina gångvägar överallt.
    KAn inte komma på någon bra stad att jämföra med men du får kika när jag lägger ut bilderna.

Ankan
    Börjar med att skicka en tanke till dig och din mans familj, det ni går igenom nu är hemskt och orättvist och borde inte drabba någon! Hur gammal är din svärfar och svärmor?

Förstår att din mamma inte hade problem att få tiden att räcka till med all den hjälpen i hemmet, inte riktigt samma sak för dig kanske...

Zua
    Det är ju just det, hur kul är det att behöva plocka av sig ringen när man åker på semester? Visst det finns massa ställen där man inte behöver oroa sig men långt ifrån alla.

• Originalrosen

Blir ju lite sugen på Riga.

Vuxna människor som får barn och sedan helt och hållet i flera år bara går in i föräldrarollen är knepigt, tycker jag. Ni rockar, tjejer som fortsätter att vara vuxna och inte enbart blir mammor - tack!

• förhoppningsis

Izunia
    hur var ansiktsbehandlingen?

Svar på tråden Bekännelser