• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • förhoppningsis

Jag har Gemma, Amelle, Izunia, Stålis och Margaux

har inte Zua och Lapinette

Lapinette
    jag inboxar dig här på BT

• Amelle

Hej flickor!

Nu har jag lagt till dig på FB Izunia.
    Här reses det friskt och jag verkar ha missat alla avgångar. Hoppas ändå ni får det jätteskoj i N.Y respektive Beijing!

Lapinette - jag drabbades också av björkallergi i vuxen ålder. Käkar taletter och kör med nässpray och ögondroppar och nu tycker jag att jag lyckas hålla det i schack, förutom att jag blir väldigt trött. Vägrar sitt inne när solen skiner, däremot så undviker jag all fysisk aktivitet utomhus, tex. jogging, då man andas in stora mängder när man börjar flåsa. Så kör ni på landet om maken har det under kontroll!

Annars är här full rulle och ikväll ska fästmannen firas. Otroligt nog har jag lyckats knipa käft om vad vi ska göra, han vet bara att han ska vara vid Svampen 18:00. Champagnen ligger på kylning :)

förhoppningsis - Riga ser ju fint och grönt och lite lagom småputtrigt ut! Det får definitivt bli ett besök någon gång.

• Glada Ankan

Fredag! Behöver jag skriva mer? Behöver verkligen ledigt efter en vecka med mycket jobb såväl dag- som kvällstid och sjuk svärfar. Resten av maj kommer att bestå av möten, möten och åter möten. Dags för lönesamtal med personalen och planering av höstens verksamhet (ja - redan!). Så helgen ska tillbringas som vanligt på landet. Turligt nog är ingen av oss pollenallergiker så vi kan bara sitta där under vår korkek och njuta. Fast så mycket sittande blir det nog inte - här ska planteras och putsas fönster. Och så ska båten bottenmålas en sista gång innan det är dags för sjösättning. Längtar tills sjökrogarna öppnar...
    Jag säger som Lapinette - den här årstiden vill jag inte vara någon annanstans än precis här, i denna del av vår värld!

• förhoppningsis

Zua
    Ha en väldigt trevlig resa, om du råkar få med dig lite skor i strl 36 tillbaka som du inte vet var du ska göra av så kan de få bo hos mig.

Lapinette
    Jag har inte heller varit i NY. Tanken var att vi skulle ta en tjejresa dit när jag och 2 väninnor fått ut våra examen, jag är klar sen ett tag, den andra tjejen blir klar om några veckor men den tredje har minst 6 månader kvar. Börjar tro att det inte blir av.

Amelle
    Hoppas ni hade en trevlig kväll, verkligen bra väder. Berätta hur det gick.

• Amelle

Gomorron!

Sitter och väntar på att fästmannen ska bli klar så ska vi ut den underbara solen. Försöka med konststycket att få lagom sol på den bleka kroppen, utan att få fula ränder som kommer synas i brudklänningen. Ack, dessa problem!

Gådagkvällen var mycket lyckad, sallad och rosé på Sturehof, sedan välbehövlig massage. Men den här grejen med jetstrålar i badkaret ger jag inte mycket för, det kittlas ju bara!

Champagnen smakade underbart, det var den som vi köpt via fästmannnens jobb.

Nu - sol!

Ha en härlig dag där ute!

• Lapinette

Amelle låter som ni fick en trevlig födelsedag igår!

Själv sitter jag och väntar på maken som sitter i köket och beställer vin. Han är nu helt insnöad på viner igen efter vårt besök hos svärmor och pratar om större vinkyl. Ja, jag ska inte klaga för det är ju en trevlig hobby han har.

Vi ska trots rinnande näsa och en make som känner sig krasslig ta oss ut till landet idag. Åka förbi min mamma och hämta upp nycklarna, handla mat i Mariefred och sen ut till stugan som väntar i solen. Vi stannar nog kvar i typ ett dygn dvs tills imorgon tidig eftermiddag. Lite lagom dos av natur och sol.

• förhoppningsis

Nu tjejer måste ni hjälpa mig!
    Nästa lördag har vi inflyttningsfest, då många har barn kör vi på temat cocktailhour/öppethus från ca 13 och håller på till midnatt av hänsyn till grannarna.
    Det kommer ca 60-80 pers (folk är superdåliga på att OSA)

så frågan är nu hur vi göra med spriten. Alla tidigare år har vi bara bjudit på öl och vin och då är det lättare för folk att ta själva. Men drinkar?? Kan vi göra ca 6 olika drinkar i bålform? dvs jättestora skålar/ kannor så får folk ta själva? Hur håller man dem svala?
    Undiker gärna biten där folk får blanda sina egna drinkar då det brukar bli kaos i köket då. På det här sättet kan vi plocka undan allt annat från bänkarna.

Kanman göra så eller blir det bara "sunkigt"?

• Originalrosen

förhoppningsvis,

Drinkar i bålform? Nja, det kan man inte hela vägen men man kan göra olika sorters bål och kanske några drinkar! Det blir festligt och bra och med lite olika sorters glas så kommer det att funka.

Gör t ex Sangria med mycket frukt, Screwdriver, Bloody Mary, Finlandia Apple. Kolla in recepten på:

www.cocktailguiden.se

Kul med cocktailparty! Med bål funkar det bra med en stor skål och en soppslev om du inte har riktigt bra kannor att hälla ur där pipen liksom stoppar isen/frukten. Utan bra kannor så är det bättre med skål och soppslev för att det inte ska slabba.

Tänk på att inte göra för alkoholstarka bål eftersom man inte riktigt känner alkoholen i bålet och kan dricka för mycket för att det är gott och man är törstig.

• Gemma

Tillbaka från Beijing. Känner mig framför allt väldigt nöjd med att vara hemma igen, även om vi på intet sätt haft en dålig resa. Känner mig lite ledsen just nu för monstret skrek och skrek och skrek under nerflygningen, som hon aldrig gjort förr. Alltså hon vrålade så att hon blev svettig och röd och hes, sen däckade hon i min famn så fort vi landade och sov djupt som en liten död. Tror att hon hade ont i öronen, vad gör man? Känner mig elak för att vi släpade iväg med henne så att hon blev stressad (mest på flygplatsen) och fick ont (på flygplanet). Men i morgon ska jag minnas allt det roliga och berätta. Nu vill jag bara sova bort det onda.

Kram. G

• Originalrosen

Gemma,
    Du kanske redan har provat och vet detta men jag skriver en rad utifallatt. Precis som vi känner av tryckförändringen vid upp- och nedstigning så gör barnen det. Jag brukar se till att det är matdags vid start och landning - när de suger på nappflaskan så utjämnas trycket i deras öron. Lite större barn kan också få dricka i pipmugg/flaska och ännu större barn får tuggummi.

Det har hjälpt de flesta gångerna, men inte alltid - främst när jag har missat att tajma att de verkligen vill ha dricka just då.

Du gör rätt, minns det trevliga och lägg det andra undan på avdelningen erfarenheter man vill vara utan. :)

Svar på tråden Bekännelser