• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • zua

Lapinette - Det är precis det jag menar.

• Gemma

Lapinette: Låter rätt exakt som tortyr. Och att ställa frågan "när ska ni ha barn?" är typ det elakaste man kan göra. Och trångsyntaste. Även om man såklart blir mer trångsynt när man själv får barn, då börjar man knäppt nog automatiskt tänka lite mer att "barn skaffar man, det är bara en fråga om när och hur många."

Innan monstret blev till var jag ytterst tveksam till hela barngrejen och jag hatade när folk liksom lite lystet tittade på mig och sa något om moderskap. Kände mig så grymt omoderlig och blev nästan lite äcklad över denna påtvingade roll av mildhet, självutplåning fysiskt och mentalt (rätt exakt som jag känner mig idag efter en skitjobbig natt och dag hehe) och godhet, ja ni vet.

• Lapinette

Folk i allmänhet tror att ett barn kommer med det där paketet som man ingår när man gifter sig. Berättat för alla i min omgivning vad jag/vi går igenom men när jag i höstas skulle luncha med en fd kollega som jag inte sett på länge så var det bland det första hon sa "ahhh, trodde du skulle ha stor mage". Hon har då inte en aning om att vi försökt, gått igenom utredning och påbörjat en IVF.

Ska snart springa iväg till min läkare som ringde för en dryg timma sedan. Som jag trodde så är jag inte nedreglerad, blodprovet jag tog imorse påvisade det. Nu blir det att undersöka varför det är så. Är nervös för vad han kan hitta ... eller inte hitta.

• förhoppningsis

Gemma
    Med tanke på alla utlägg ni har haft så kanske det är bra med lite hjälp med dopet. Dessutom verkar din pappa ha tagit projektledarrollen för operation dop med stort allvar och då kanske det ingår att lösa finansieringen.
    Hur hade ni tänkt er dopet?

Kul kompromiss, hon döps men du låter mannen bestämma om sånt som Maxine troligen kommer få bestämma över själv när hon är 15 år.

700 för ett juicyställ är nästan oförskämt billigt! Det är ju nästan vad det kostar på HM! Jag behöver ett nytt ställ och jag har inte ett enda juicy ställ =(

Den svenska nono varelsen i mig blev helt chockad över konceptet babycoctail, men det beror snarare på att moraltanterna här gastar i högan sky om någon ser en mamma så mycket som titta på ett glas vin. Detta trots att mängden alkohol som går från blodet ut i mjölken och sen kommer till bebisen är otroligt minimal. Vet att många jag känner inte dricker offentligt men gärna tar ett glas vin hemma med vänner just för att folk stirrar så fientligt på dem annars.

vad det gäller presenter, blommor eller överraskningsmiddagar är svaret nog: nej!
    Ok så illa är det inte, får säkert blommor 2-3 gånger per år. Presenter någon gång när han rest i jobbet och överraskningsmiddag ute kanske 3 gånger/år.
    Han är däremot väldigt duktig på att komma och ge mig en kram och säga att han tycker om mig, händer flera gånger i veckan så helt ouppskattad känner jag mig inte. Men jag saknar absolut att få komplimanger och blommor! Har flera gånger tagit upp det men han tänker inte på det bara. *suck* jag behöver bekräftelse men i och med att han alltid berättar hur mycket han tycker om mig så hjälper det iaf delvis. Inte optimalt men jag överlever...

Bebisar luktar jättegott - när de precis är nybadade och sitter insvepta i en handduk och ser trötta ut, då är de dessutom supergosiga. Annars luktar barn alltid lite sur mjölk, det gör mammorna ofta också då barnet har en förmåga att kräkas på dem och brösten läcker osv.

Min heldagsshopping i morgon med vin på uteservering får nog planeras om lite. I morse var det ett par cm snö här ute och det har varit minusgrader senaste dagarna.

Idag smet jag tidigt från jobbet, kikade in på Folkhemmet på vägen hem och det visade sig att det var något jippo med Elle interiör så det var 10% på allt, påsar med presenter och vin + tilltugg. Trevligt! Köpte hyllan vi tittade på härromdagen, passar perfekt i hallen för nycklar och post mm.

Hur ofta får ni blommor och presenter samt överraskningsmiddagar ute av era män?

• förhoppningsis

Zua
    Inte illa att gå på modemingel med Lars Wallin, slår lite vin i en affär med massor. Tror att Izunia har åkt redan, det har stått "2 dagar" på hennes FB i minst 2 dagar nu.

Lapinette
    Klart du har rätt att vara orolig och nervös, är det inte det vi är till för? Dela saker både bra och dåliga med varandra??
    Lycka till hos doktorn! BLir lite orolig för dig nu, det har gått många timmar sen du skrev att du skulle dit, hoppas du mår bra! Skickar en styrkekram.

Håller helt med er om att det är jobbigt med alla som ställer frågan "jaha och när ska ni ha barn då?" Förstår att du har berättat för folk, måste vara hemskt att få dessa kommentarer om det är svårt att bli gravid. Precis som Zea så försöker vi inte ännu men jag tycker frågorna är jobbiga ändå! Speciellt när de kommer från folk som mer är ytligt bekannta, vad har de med det att göra överhuvudtaget?

• Lapinette

Ska erkänna att jag inte vill tjata om min IVF här på tråden. Gör det istället med stackarna på "barntråden". Denna dag har milt sagt varit kaotisk (känslomässigt). Sitter här helt slut och fortfarande som ett frågetecken. Så här är det:

Kommer till min oläkare och han förklarar rakt för mig att antingen är det en cysta eller så är du gravid. Jag ställer typ tusen frågor och den stackaren försöker svara på saker som vi inte vet om utifall de stämmer eller ej. Nå väl, jag får hoppa upp i stolen, han tittar och tittar och säger att någon cysta är det inte. Tittar på min slemhinna som han uppmäter till 17 och säger att så ser den ut om man är gravid och så ler han.

Väl tillbaka i "normal" position så ställer jag ytterligare tusen frågor. Om jag inte är gravid vad kan det då vara och OM jag är gravid vad gör vi nu? Det blev order om att gå hem och göra ett gravtest. Om testet visar negativt eller är tveksamt så är det blodprov hos SH imorgon (IGEN) som gäller. Jaha, säger jag och vandrar ut på darrande ben. Ringer maken och berättar allt medan jag väntar på bussen.

Väl hemma (maken jobbade hemifrån) så ger han mig massor att dricka så jag ska bli kissnödig. Testar och det visar negativt! Jaha, så var det med det tänkte jag men nu uppmuntrar alla tjejer på den andra tråden mig att testa imorgon bitti igen för det där med att dricka 1 liter innan man testar var visst ingen hit. Alltid lär man sig något nytt.

Så summa summarum - ingen cysta och ??? gällande om jag är gravid.

• Majs Sthlm

Tjena alla monsterdiggare! Och alla andra? Long time no hear. Jag hängde ju här mest glest men ibland intensivt innan jag gifte mig och lite efteråt har väl sen tittat in högst någon gång. Eller smygkollat någon mer gång kanske men det var länge sedan.

Gemma, Lapinette och även Izunia är de jag tycker mig känna mest sedan gamla tider men minns även signaturen Zea! Och Stålis tillkom nog lite på slutet när jag fanns här ibland.

Supergrattis till dig Gemma! Underbart! Bland det sista jag såg förra vändan var faktiskt att ditt nyårslöfte skulle vara att göra mer av ?the sexy thing? så att du också kanske någon gång skulle må illa?

Och Lapinette ? det låter jobbigt med 1,5 års försök och IVF m.m. Jag tänker på dig och tycker att du är stark.

Grattis även till Izunia ? vi är i en liknande situation (fast ändå inte) eftersom jag nu är gravid med ett litet syskon till vår dotter. Lillan är nu 11 månader och jag är i v. 13. Vi är _så_ glada och tacksamma för detta; det finns ju verkligen inga garantier, särskilt inte i min ålder. Och som har konstaterats tidigare i tråden ? frågor om barn är otroligt känsliga av många skäl vilket folk borde inse.

Jag började jobba för två månader sedan och maken är hemma med Lillan. Vi hoppas att hon kan tänka sig att gå på dagis några timmar om dagen till hösten trots att mamma är hemma med en ny liten.

Livet i Shanghai verkar underbart och jag har nu om det läst med stort intresse! Jag har ju också en liten kusin som har varit där sedan i höstas ? hade varit jättekul att hälsa på. Själv har jag intensiva dagar på jobbet och intensiva kvällar då jag har huvudansvaret för Lillan som inte lägger sig före halv tio eller 10. Och ingen ayi! Men L är fantastisk och vi har gjort väldigt mycket med henne ? allt från diverse resor till Arvikafestivalen och vandring i ravinen S k u r u g a t a.

• Lapinette

Ska erkänna att min man är jättebra på att ge komplimanger, tala om hur mycket han tycker om mig, pussa på mig, krama mig och allt det där!

Sen så har han skickat blomsterbud titt som tätt men det är inte lika vanligt förekommande sen vi flyttade ihop. Presenter överraskar han inte med utan köper hellre något när vi är ute tillsammans. Jag menar om jag står och fingrar på något snyggt som jag anser att jag inte har råd med. När det gäller middagar så är det han som betalar våra middagar ute. De är ju inte direkt överraskningar då vi oftast bestämmer oss för att gå ut.

• Lapinette

Ciao Majs!

Det var verkligen länge sen sist! Tänk att gamla trådisar dyker upp här, Zea hittade hit för någon vecka sedan.

När var du inne här senast?

• Lapinette

Dagens bekännelse - har börjat packa inför bröllopet i Paris och efter att ha lagt in mina högst styltor (skor) så är väskan nästan full (kabinväska).

Svar på tråden Bekännelser