Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Hejsan tjejer!
Nu är även jag här, lite svårt att hitta då tråden inte följde de vanliga namntemat. Men under gifta berättelser och startade av Gemma vår eviga nattuggla (svensk tid vill säga) så fanns ni, i 2 upplagor dessutom.
Jag och min bror har en kanonbra relation numera, när vi bodde hemma båda två var det mindre lyckat men nu när vi umgås för att vi vill är det en helt annan sak. Dessutom har vi ju bara varandra kvar som familj.
Zua
Trivs lite bättre på jobbet nu, hade en bra dag tror jag. Chefen sa tom något jag tolkade som uppmuntrande...
Så till bekännelsen: Idag har jag ätit: en underbart god, helt nygjord, helt perfekt chokladbiskvi, med cremefyllning som bara smälte i munnen, som en klient hade med sig. Att jag dessutom åt en cockie och en bit marängtårta pratar vi tyst om.
Lever på att jag har träningsvärk i magen efter gårdagens spin core pass med svärmor.
Amelle
Vilket pyssel ska du ägna dig åt ikväll?
Lapinette
Klart du inte kan gå på brunch i en trasa efter de fina klänningarna du har haft innan. Måste hålla stilen hela vägen genom bröllopet! Hittade du något fint?
Håller med om att tälten de säljer nu är helt hopplösa, jag ser ut som en 4-kantig huvudfoting, helt vansinnigt! MEn bra för ekonomin då det var ett tag sen jag hittade något jag ville ha, ok - bortsett från London förra månaden alltså.
Har insett att villaförorter har en viss charm, synd att de ligger så långt från stan bara. I morse när jag traskade till saltsjöbanan hand i hand med mannen, fåglarna kvittrade och solen strålade kände jag att jag har saknat den delen under mina år som innerstadsboende. Synd bara att man måste gå upp tidigare och att resan tar lång tid hem och att saltsjöbanan bara går var 30onde minut osv, annars hade jag nog kunnat tänka mig att bo här. Nu funkar det inte med jobben för mig o mannen, vi skulle inte göra annat än ha det som idag, upp till jobbet, vara där hela dagen, om vi har tur tar vi samma tåg hem igen och är hemma efter kl 20 på kvällen, snabb middag å så bara stupa i säng.
Lapinette
vilken mardröm med föredraget, tur att de ringde annars hade det kunnat bli riktigt pinsamt.
Amelle
Klänningen låter som ett kap! Kanske borde kika in där på lunchen i morgon.
På fredag har jag bokat in en heldag med en väninna, lunch på Grodan sen shopping hela em och så sluta med lite vin. Om solen skiner kan det bli ett glas redan vid 16 tiden på en uteservering. Bra för shoppingen har vi kommit på...
Alla ni som tycker att ni inte hittar nått som passar borde prova det, dessutom provar man kläder man kanske inte skulle ha provat annars. Viss risk finns för att man måste lämna tillbaka en del sen, men håller man sig till 1 glas så är det ingen fara.
Tyvär verkar kylan hålla i sig, vad hände med våren? ENda fördelen är att jag får användning för min päls som jag inte haft en enda gång på hela vintern då den har legat här ute.
Kära vänner!
Skrev detta i morse men hann inte posta så jag gör det nu:
Idag ska jag, hårt prövad och arbetande mor som jag är, dricka klart min cappuccino medan jag väntar på att monstret ska grymta färdigt i solljuset. Sedan ska jag trycka i henne lite mer mat så att hon blir ännu mer lik en liten babuschka (vi hade stor babylunch igår, över tio bebisar och hon var klart rundast och nästan längst, trots att hon var yngst och många andra bebisar var dubbelt så gamla. De flesta andra bebisar hade också utstående embryo-ögon och såg väldigt nyfödda ut). Om en och en halv timme ska jag promenera ut i solen i mina chica kläder som matchar bugaboon och träffa fabulousväninnan Heather och hennes gulliga dotter Charlotte. Ska motta mitt nya, midnattsblå velourställ från Juicy couture som jag pröjsade HALVA amerikanska priset för eftersom hon är designer åt företaget! Vi ska i sakta mak promenera bort till PAUL, det fantastiska franska bageriet, dricka ytterligare en cappuccino medan hon berättar allt om sin resa till NY och LA. 11.15 har jag bokat ett eget rum hos oss hos pedikyristen Frangipani, i en söt French Concessionvilla. Medan vi ammar ska vi få nya tår, fotmassage och socker-scrub längs hela vaden.
-----
Okej, så Heather är now officially my hero. Medan jag gick på bio med min bebis och kände mig djärv, gick hon och mannen och åttaveckorsbebisen på BJÖRKKONSERT. Så himla coolt. Ångrar att jag inte hängde på mannen med monstret ifört enorma hörselskydd.
Idag var i alla fall allt jag hoppats på och mer därtill. Gick genom det ljuvliga vädret till hjärtat av French Concession. Eftersom jag naturligtvis lyckats indoktrinera Heather hade hennes dotter nyshoppade danska barnkläder från topp till tå, med giraffmönster. Hon (mamman) stod i rockstjärnesolglasögon och nyfluffad, blond manhattanman och tjattrade med de små gummorna i lilongen. Allihop fingrade de på den kuttrande lilla dottern med lortiga fingrar, men när de närmade sig min bebis så slet jag bort vagnen från dem, jag blir allt annat än trevlig när folk ska pilla på mitt barn, bort bort bort! Hatar också att alla ska fälla utlåtanden hela tiden, typ "aaaah, hao pang!" (tjock och fin!). Å andra sidan är det ju därför jag vill umgås med Heather, för att hennes attityd är så mycket trevligare än min och att jag på ett sätt hoppas att det smittar av sig.
Väl ute på gatan, kryssande bland bilar och trehjuliga skrotsamlarcyklar, hon med sin lilla Quinny, jag med min Bugaboo, pratade vi ivrigt om allt som hänt sedan sist. Efter trettio sekunder stoppades hon av en kinesisk ivrigt gestikulerande dam. De konserverade länge och ingående om vad som hänt på sistone. "*Var det där din kompis?" undrade jag. "Å nej då, det där är tanten som säljer fläktar nere på gatan."
Efter en lång, långsam promenad på stökiga, stojiga marknadsgatan när vi ivrigt fotade varann med olika bisarra matvaror och bebisarna och hade hur kul som helst - Heather poserade bland annat med den enorma rosa Juicy Couturepåsen innehållande mitt nya velourställ plus att hon höll en jättestor levande krabba i handen - gick vi bort till Paul och drack två cappuccinos och syndiga bakverk. H fick en hel påse vilt mönstrade barnkläder av mig, jag har ju köpt för mycket, och jag fick i sin tur Juicystället och ett helt galet sushi-mönstrat matningsset (rapnings-duk och hakklapp) inköpt i LA.
Därefter bar det av till pedikyristen där vi fick ett jätterum för oss själva. Bebisarna älskade att ligga i soffan och tjattra och le mot horden av städerskor och pedikyrister som samlats runt oss och vi älskade att få sugarscrub, massage och sedan knallröda respektive lila tånaglar.
Ja, sen avböjde jag förslaget om lunch på uteservering för jag är konstant trött och måste ta det lugnt med mina sociala åtaganden, även om jag är dålig på det. Sitter nu framför TV:n i mitt nya underbara ställ och äter hemlevererad bautasallad medan monstret ligger kvar och snusar i sin vagn.
Vet inte om jag sagt det förr men... det är SÅ roligt att ha en bebis!
Instrument undrade ni över. Jag kommer precis som ni från en jättemusikalisk familj. Farfar var kompositör, mamma var sångerska när hon var yngre och min bror har - haha - varit med i melodifestivalen. Själv började jag med pianolektioner när jag var fem och min nitiska mamma tvingade mig att öva varje dag tills jag blev gammal nog att säga nej. Spelade också tvärflöjt och gitarr och hade diverse band plus sjöng i gospelkör tills jag insåg att jag nog skulle kunna göra mig ett namn, inte genom att sjunga och spela, men väl genom att SÅGA andra som dristade sig att göra det. Så jag blev musikjournalist.
Nu sjunger jag framför allt Imse Vimse Spindel och Små grodorna, men det är åtminstone rent och klart. Få se vad monstret väljer att göra med den ENORMA begåvning hon tvivelsutan kommer att få. Som jag självklart ska drilla genom att tvinga henne att från en tidig ålder öva skalor i timmar hehehe... not.
Lapinette: Det är SJUKT jobbigt med Kinesiska ambassaden. För det första ligger det så himla off. För det andra så har de mycket riktigt supersnåla öppettider, för det tredje utnyttjar de alla kinesiska OCH svenska högtider till max så ofta har de inte öppet alls, för det fjärde är de långsamma med att fixa grejer (om man inte betalar extra) och för det femte så är de jättejättesura. Låt inte detta avskräcka er, så fort ni kommer till den kinesiska flygplatsen är de mycket mindre strikta och kommunistiska, idel kvittrande UNGA människor med Hello Kitty-pennor som kladdar krumelurer i ens pass och ler och säger "hello!". Mina kompisar blir lika överraskade varje gång de kommer hit och hälsar på.
Och - Visst är det fascinerande på de franska bröllopen, så annorlunda! Har varit på fyra stycken, utöver vårt eget. Alltid dessa enorma hattar och märkliga smycken och frasiga, grälla klänningar. Tittar på bilder från vårt stadshusbröllop där liksom JAG borde vara den finaste men jag såg väldigt oansenlig ut i min lilla svarta dräkt, jämfört med alla hattkvinnor.
Oki om ni inte förstod det så var typ HELA ovanstående inlägget en enda lång bekännelse. Kram!
...och jag har dokumenterat vår dekadenta förmiddag på bild, i Facebook.
Litet PS: Menade alltså att Heather gick på Björkkonsert med sin bebis och SIN man, min man gick med sin killkompis. Lät ju lite knasigt.
Visst borde man ha hatt! Jag sa det till min väninna som också ska på bröllopet men hon fattade inte galoppen. Nåja, jag ska vara rätt grå på dagen och utan hatt men däremot uppsnofsad på kvällen.
Vi åkte till Kinesiska Ambassaden imorse och efter lite krångel hittade vi ingången. Satte oss ned med typ 30 andra som väntade och mitt i allt insåg min make att de kommer att behålla våra pass under tiden de går igenom vår ansökan dvs enligt hemsidan ca 5 dagar. Det går ju inte! Åker till Paris i helgen (där funkar ju även id-kort) men på måndag åker maken vidare till Tel Aviv. Så vi reste på oss och åkte därifrån. Får lämna in passen någon annan vecka helt enkelt.
Handlade faktiskt tunikan igår samt gröna leggings! Kom hem och testade för maken som höll på att avlida. Han hatar nämligen leggings och det gick inte hem hur jag än försökte. Han tyckte dock att tunikan var snygg men jag ser inget användningsområde på den om jag inte har just leggings under så idag tänker jag gå tillbaka med alltihop.
Sååå gott med kanelbulle och smör!!!
Jag har syndat så mycket senaste veckan att jag inte orkar bekänna allt. Men det har med vikt och mat att göra iaf :P
Efter 11 år är det min tur skrev 2008-03-04 14:16:45 följande:
Gemma - jag vet om att du varit gravid i 9 månader och har fått en liten tjej men ändå så känns det konstigt att se det på bild. Tänk, du har blivit mamma! (snacka om att kaniner har små hjärnor )
Något får mig att tro att den största synden bland svenska kvinnor är saker som innehåller fett och socker i kombination... vad säger gud om detta?