Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Har fått en ny Champagnebok och Jamies Italien som jag gottat mig åt till fikat nu... försenade födelsedagspresenter!
Margaux, berätta gärna om du orkar lite om ditt besök på F12 och vinerna. Gissar att det var kombon med vinerna till just de rätterna som var exceptionellt, eller?
Det bästa jag ätit var just avsmakningsmenyn + vinmenyn på F12 för ca 5 år sedan. Att vi sedan hade (vi var 5 stycken från mitt förra jobb) vinkällaren för oss själva dvs vi satt mitt bland alla viner vid ett stor bord med en stor kandelaber och tog in rätt efter rätt, vin efter vin. Även söta viner som jag normalt inte är förtjust i smakade helt underbart så länge jag hade maten som hörde till. Underbar upplevelse!
Och Margaux dina helger låter alltid exeptionella!
Vi hade en jättetrevlig kväll på Bistro Süd. Jag åt rökt ankbröst, montenebroterrine, inkokta körsbär & anklevermousse och sen lättrimmad sejrygg, hummer, gulbetsfondant, blomkål & baconpuré. Mums! Maken tog råbiff och entrecote. Sen blev det en alkoholfri drink på Rival. DJ'n spelade nostalgisk 80-tals musik så jag hade svårt att gå hem, fick ivänta en bit jag inte kände igen à la 2000-tal innan vi tillslut kunde gå hem.
Detta var det vi åt:
LÖJROM «vichysoisse» med abborre, ramslök och färskpotatis
ANKA «parfait» med kycklinglever, madeira och pistasch
HAVSKRÄFTA «barigoule» med kronärtskocka och basilika
OXSVANS «bourguignon» med rödvin och tryffel
VAKTEL «primavera» med spritärtor och mynta
OST «F12 selection» med vindruvor
CHOKLAD «soufflé» med jordnötter och banan
Vinerna var speciella, det var inte meny utan 2 för mig riktigt STORA viner. Jag kan sända er info på facebook, om ni är nyfikna! Men det var helt klart vinerna som spelade förstaviolin i denna koncerten!
Sedan blev det ju några glas med annat med... Sen sist har jag varit ute och prommenerat i regnet 45 min... för att sedan bära hem sushi till middag. DEt blev mest sashimi till mig i hoppet om att magen ska hämta sig efter bonuskalorierna igår...
Lapinette, din kväll gick ju inte av för hackor den heller.... Lät verkligen gott!!
Är verkligt nyfiken på vinerna, Margaux!
Förresten, var dricker man riktigt bra viner på glas i Stockholm? Jag tror inte att Riche har kvar sin vinbar? Vill gärna bjuda min man på det. Själv har jag haft förmånen att dricka riktiga toppviner men det har inte han gjort ännu i riktigt samma omfattning.
Orginalrosen, är du på fb?
Nej, tyvärr.
Första gången jag var på F12 var på min 20 -årsdag. Även om jag uppskattade maten vid min då unga ålder även om det jag minns mest är att jag blev väldigt berusad av allt vin. Sedan var jag där med min man förra året alltså 9 år senare inte min bästa smakupplevelse men en av de bättre.
Med de jobbet jag hade i mina yngre dar och det livet jag levde med min dåvarande pojkvän. Så har jag fått uppleva helt fantatiska restauranger världen över.Men det var knappt jag uppskattade de då, för att jag var för ung. Men en av mina bästa matupplevelser det var nog en kombination av allt. Det var när vi seglade med en åtta manna besättning från Turkiet och runt den Grekiska ö-världen med kocken från Bon Lloc( som tyvärr har stängt)Som lagade helt fantastiska middagar till oss varje kväll under 2 veckor.
Margaux, Lapinette - Låter som ni både hade helt fantastiska kvällar.
Man kanske inte ska vara så noga med detaljer. Det var inte 9 år mellan mitt första och andra restaurang besök på F12. Det var 8 år. Mycket viktig info ;)
zua - att kryssa två veckor på Medelhavet med "kocken från Bon Lloc" slår nog det mesta, särskilt om kocken var Mattias Dahlgren. Alla kockar som jobbade med honom var ytterligt duktiga.
Mattias har ju vunnit Bocuse d'Or. Idag driver han restaurang på Grand Hotel så du kan fortfarande njuta av hans mat i Stockholm. Har inte varit där ännu men det ska vara helt spektakulärt och rentav bäst i Sverige enligt vänner.