• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Lapinette

Sitter här lycklig!
    Först och främst, det har varit en fantastisk dag i Stockholm. Solen har strålat och vi har varit ute och promenerat hela eftermiddagen. Började dagen med en lång frukost och på helgerna har det blivit standard med hallonsmothie. Efter lite fix hemma så gav vi oss iväg till Kristineberg för att sedan promenera utmed Fredhäll fram till Rålis. Därefter blev det Norrmälarstrand fram till Kungsholmstorg. Hittade ett lunchställe på Scheelegatan och efteråt kom maken med den briljanta idén att gå in på En liten pralin. Där provade vi olika chokladbitar, canolli och drack te + espresso. Självfallet dök det ned några 75 % praliner och två chokladsorter, Amadei Tuscany och en Tarakan 75 %. Vi ville ha mörk choklad. Vandrade sedan vidare in mot stada. Vi behövde bunkra upp med böcker från Pocketshop inför Kinaresan men fick även med oss nya lakan och en stor linneduk med oss hem.

Väl hemma igen så ringde en kille angående vår soffa som är ute på försäljning. Hade två syrier här igår som tittade på den. Damen var köparen men hon pratade inte svenska så hennes unga och trevliga bror försökte tolka. Det var han som ringde nu och bekräftade att de vill ha den. Själv ringde jag direkt upp Länna Möbler för att höra när vår soffa ska levereras, vecka 16 (då vi är i Kina). Det blir m a o helt perfekt! De hämtar soffan denna vecka, vi åker till Kina och när vi är tillbaka så blir det leverans av vår nya!

Ska fira detta med att äta på Bistro Süd ikväll! Ringde precis och bokade bord, tyvärr inte förrän 21.00 men så blir det när man är sent ute. Får nog vara glad att det fanns ett bord överhuvudtaget. Mitt enda problem blir att försöka hålla mig från spriten (jag vet ju inte om jag är gravid) men ett glas vin till maten blir det i alla fall. Sen skulle jag vilja glida över till Rival för en drink men då tittade maken argt på mig. Alkoholfri?!!! Har han aldrig hört talas om det?

• Lapinette

Gemma - jobbigt med maken och hans arbetstider. Finns det ingen lösning? Någon som kan ta över lite av hans arbetsuppgifter? Det är ju supertrist om han missar lilltjejens första år pga att han jobbar dygnet runt.

Har någon av er sett La vie en rose? Vi såg den på dvd igår och jag blev förundrad över Piafs uppväxt och liv. Visste inget från början mer än om hennes musik. Har tänkt en del på filmen och hennes livsöde idag.

• Amelle

Hej girls!

Mysig hemma-bakiskväll för mig själv :) Har precis ätit en supergod thaigryta och slökollar på favoritkanalen BBC-Food. Fästmannen är på syskonträff (hel och halvsyskon utspridda över landet så de ses bara någon gång per år alla tillsammans).

Igår var det en försenad påskmiddag hos pysselväninnan med äggmålning, snapsvisor, massa vin och god mat samt lite frågesport. Mycket trevligt men idag är jag lite trötter.

Imorgon bitti tänkte jag mig ut på en löprunda (måste passa på innan pollenhelvetet börjar på allvar) och sedan ska vi träffa et gäng kompisar på brunch.

Dagen har ju varit underbar med all sol, vi har fixat lite måsten, promenerat en sväng samt haft blivande svåger med sambo över för att inspektera nya köket och badrummet. Hittade en skitsnygg kökslampa i en antikvitetsaffär på Upplandsgatan: emaljerad i svat på utsidan och vitt på insidan, från 50-talet. Kommer passa perfekt i vårt kök som går i svart, vitt och ljusgrått.

Zua: krya på dig din stackare! Influensa suger verkligen. Har du en snäll man som pysslar om dig?

Lapinette: Härlig dag! Har inte sett den filmen men fick lite hjärtsnörp förra gången jag var i Paris och gick i Belleville när jag såg en sjavig port med en plakett där det stod att Edith Piaf föddes just på den stentrappan.

• Originalrosen

Lapinette,
    Edith Piaf är en av mina favoritartister och hennes levnadsöde kan få en sten att gråta varma tårar. Edith Piaf var en bidragande orsak till att jag läste franska i skolan för jag ville förstå orden i hennes sånger. Inser att jag måste se filmen.

Evian 300 kronor - Jag antar att en pengarna gick till välgörenhet för annars var det det mest extravaganta jag hört. Det slår ju till och med en kopp kaffe på Markusplatsen.

Amelle, vi var på landet i helgen och där har vi BBC Food. Onödigt att titta på någon annan kanal. *flinar* Jag skulle kunna byta bort alla andra kanaler mot den men det har hitintills inte gått att få till oss i stan.

• Originalrosen

Just det, såg Heston imorse när han gjorde kyckling - han bjussar verkligen på sig själv!

• Amelle

Rosen - visst är BBC Food helt grym! Matporr när den är som bäst :)

• zua

Tack söta ni!

Nu börjar jag äntligen känna mig som en människa.

Amelle- Om han gör. Han är helt enkelt Världens bästa.

Lapinette- Jag har sett filmen om Edith Piaf. Tyckte att den var deprimerande och att hon var tragisk. Har av någon konstig anledning haft en romantisk bild av henne. Jag kan säga så här. Det har jag defenetivt inte längre.

Gemma- Har bara sett 1 avsnitt av Cashmere Mafia. How was the rest?

• förhoppningsis

Hejsan!
    Hoppas era helger varit bra.
    Min har varit superhektisk och är inte över ännu.

I fredags efter jobbet (ja jag jobbade i fredags) var jag klar vid 19 tiden, tänkte gå och träna men mannen ringde och lockade med AW på Vassa Eggen vilket lät mycket mer lockande! Träffade massa kompisar där och drack lite vin.

I lördags åkte vi runt halva stan, hämtade vår sänggavel, lunchade min bror och hans sambo hemma hos dem. Letat efter bra träplattor till balkongen på massa ställen. Lånade ett soffbord av en kompis och fikade där. Köpte massa delar till gardinprojektet. Åkte till mannens syster på drinkar innan vi åkte till mannens bror och hans sambo för att gå på 30 årsfest.

Däremellan lyckades jag göra ett grattiskort till svägerskan.

Idag har vi beslutat oss för att strunta i plattorna till balkongen, det skulle bli för dyrt.Det är trevligt med stora balkonger men ack så dyrt. Det skulle gå på ca 6500-7000 kr att lägga trätrall så vi funderar nu på andra alternativ.
    Vi har satt upp garninstängerna i sovrummet, efter bara en felsågning med tillhörande extra inköpsrunda till fredells för att handl any stång är vi nästan klara. Sydde soffkudden i förmiddags och fick spontanbesök av kompisar som var i närheten. Snart ska vi åka och hämta utemöbler som är våra med som vi lånade ut under den tiden vi bodde i stan utan balkong.
    Avsultar dagen med middag hos svärisarna.

matlagningstv är alltid riktigt bra!

• Margaux1

Hej, hej!

Då var helgen snart till ända... JAg har varit på blixtvisit i STHLM och njutit det vackra vädret jag med! Hann med lunch på Sturehof med moules frites och riesling och efter det lite shopping(hande visst inte handlat nog i Buenos Aires...). På kvällen fick jag 7 rätters på Fredsgatan 12 med något av det häftigaste jag någonsin fått serverat i vinväg.... Riktigt bra var det! Sen blev det en liten tur på Berns innan jag stöp i säng! Idag var det mkt bilkörning måste jag säga! Pust!

Nu väntar lägenheten på att städas och regnet öser ner på utsidan! Verkligheten kallar!!

Gemma, hoppas att det känns bättre nu. Jag antar att gubben inte gillar läget allt för mkt heller...

zua, fint att du är piggare! Jag MÅSTE sova annars tror jag att jag blir sjuk snart! Sen, sen fredag och slitsam vecka och en inte alls vilosam helg, bådar gott för i morgon!

Svar på tråden Bekännelser