Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Det mest extravaganta i matväg vi gjort? Allt måste vara relativt men ett sätt att se på det var nog när jag köpte färska räkor för 4:75 år 1978. Jag hade sedan kvar 80:- att äta för till nästa lön - om tre veckor. Himla goda räkor!
Nyårsmiddagen 2007 gick inte av för hackor. Vi stod i köket hela dagen och fixade. Få se nu, hummersoppa från grunden (dvs kokade först hummerfonden) med hembakade briocher. Först slank det förståss ned lite ostron med champagne.
Till varmrätt blev det rådjursfilé med palsernackspuré och en ljuvlig Amarone från källaren.
Münsterost med kummin och danska kex, lite god kompott och en gewurztraminer från Paul Blanck och till avslutning en ingefärspannacotta med limesirup. Galen combo som funkade helbra!
Till saken hör att vi hade varit sjuka i tio dagar före nyårsafton, stod hela dagen i köket på nyårsafton och mådde prima och däckade på nyårsdagens kväll i influensa i ytterligare två veckor. Nyårsafton framstår i ett skimmer av lycka jämfört med tiden före och efter.
Tittar in lite kort nu innan jag kastar mig i säng. Har precis kommit hem från jobbet och fått i mig lite mat som mannen lämnat åt mig, klockan är strax 22 och jag är helt galet slut. Att träna efter jobbet var bara att glömma direkt så här sent, får ta det imorgon istället.
Fattar inte hur mina kollegor på stora byråerna kan vara produktiva till kl 1 på natten, dessutom kväll efter kväll. Jag vill mest skyfla i mig mat och sen sova. Väldigt romantiskt! Typiskt att det blev så sent när mannen för en gångsskull var hemma någorlunda vettigt.
Gemma
Det blev inga soffkuddar igår, hann bara sy 2 örngott till Tempurkuddarna. De funkar inte i vanliga örngott så jag sydde egna för att kunna tvätta dem. Soffkuddarna tänkte jag att jag skulle ta idag men nu är det inte en chans att jag orkar.
Någon som vet var jag kan köpa mango som inte har trådigheten i mitten vore jag glad. Brukar handla på NK men har bara hittat den med hård mitt.
Margaux
har bara hunnit kika på en del av dina bilder men de ser fantastiskt ut!
Lapinette
Din man borde väl se det som något positivt att du vill agera "reseledare". Hoppas ni får det otroligt bra på resan! Ska ni göra något mer med IVFen innan ni åker?
Ska ha mens i morgon, kan ha åt dig oxå för säkerhetsskull om det hjälper på nått sätt.
förhoppninsis: Kan dessvärre inte tipsa om mango, men de utan trådighet har tunnare skal och är lite mer platta och spetsiga. Här finns hur många arter som helst, från minimangos som är små som aprikoser och har orange inandöme, till de enorma, gröna matlagningsmangona. Och när det är säsong så är det JÄTTEbilligt. Just nu kalasar jag på halvstora mango som påminner om de pakistanska, knallgult tunnt skal och orange inuti.
...och om en liten stund ska vi till pedikyristen med manhattanväninnan IGEN. Monstret viftar under sin mobil. Idag har hela världen (Kina) helg, utom min man. Surprised, anyone? Men jag har vant mig vid att vara ensamstående mamma nu. Mannen har alltså inte sett sin dotter annat än i sovande tillstånd, sen i söndags kväll. Undrar om hon fortfarande känner igen honom? Man får i alla fall en särskilt nära relation med sin bebis när man är själv med den.
Kram!
Jag får helt enkelt gå på mangojakt på stan låter det som.
Margaux
Ta det lugnt och känn efter bara det finns inget som säger att du måste fatta alla beslut nu och samtidigt. Nu är troligen dina jobb och privatlivsfunderingar rätt ihoptrasslade så det kan kanske inte går att försöka ta ett problem i sänder heller. men försök bena upp det så brukar det kännas mer överskådligt och greppbart.
Gomorron, gomorron.
Så har ännu en arbetsvecka gått och det är helg igen! Inte helt fel.
Det mest extravaganta på matfronten, hum hum. Har så dåligt minne men det senaste jag kommer på var en lunch i London förra sommaren. Var på ett litet men väldigt chict café i Kensington, de hade knappt några sittplatser och var mer ett avhämtningsställe för delikata bakverk, bröd och så en ?lunchbuffé?. Grymt tänkte jag och pekade ut diverse små läckerheter: sallader, grillad kyckling och grönsaker som de langade upp i en liten pappersbytta. Det var absolut ingen stor portion. Den kostade 300 spänn. Utan bröd till, men med plastbestick. Tur att det var sjukt gott.
Förhoppningsis, jobbigt att jobba så mycket. Vet hur det känns, har rätt ofta 12-timmarspass själv. Men jag tycker att det är roligt för det mesta, även om det suger att komma hem sent och gå direkt till sängen. Bara jobb och sömn är ju ingen rolig tillvaro. En sak är i alla fall säker, innan det kan bli aktuellt med några barn i den här familjen så måste vår arbetssituation åtgärdas.
Gemma, har maken några möjligheter att jobba mindre eller är det bara att acceptera så långa dagar om han vill jobba kvar?
Hej mina BT- vänner!
Har legat sjuk i influensa hela veckan. Är fortfarande inte helt frisk.
Gemma- Som jag sagt tidigare..Du har fått mig att vilja ge Kina en chans till. Och det är tack vare din målande beskrivning.
Margaux- Välkommen tillbaka! Älskar verkligen hotellet. När jag reste och jobbade som mest utomlands så bodde jag alltid på Delano i Miami, Mondrian i L.A och på Sanderson i London som är Starck - Schrager hotell.
Amelle- Låter som en riktigt nice kostym.
Margaux - låter jobbigt och känner igen mig. Perioder i livet då man undrar vilken väg man ska ta och vart man egentligen är på väg.
förhoppning - ja, du får gärna ta min beskärda del av mens. Vill inte ha den! Det enda som är kvar på IVF'andet för denna gång är att vänta. Är inte så bra på det! Har testdag samma dag som vi åker till Hong kong dvs om inte mensen dyker upp innan dess.
Zea - krya på dig!
Funderar på det där med extravagant i matväg. Hmmm... kanske när vi beställde vatten på Seals konsert i Monaco och flaskan med Evian kostade 300 kronor!
Råkade nämna Gemmas inlägg som refererade till mitt (något snurrigt?!) för maken här om dagen.
"Visst gör en skumpa på kylning livet lättare." (Lapinette)
Maken gick direkt till bolaget och bunkrade upp med några flaskor Pol Roger.
zua, wowee, vilket fantastiskt betyg! Och krya på dig, kram!
Lapinette, tycker att du med råge vinner extravagansracet.
Och... visst gör cappuccino och guanaia livet lättare, också. Speciellt en regnig dag när jag bråkat med mannen (för att han inte är med monstret utan bara på jobbet) plus att monstret varit på uselt humör och bara vrålat och vrålat så fort man visat flaskan. Till slut lämnade jag mannen med monstret + flaska och drog till Pudong, till en vulgostor shoppingmall. Köpte fyra kjolar i rekordfart på H&M, helt okej men inte mer. Känns som en triumf att jag just klarar av att nöja mig med "okej". Mitt midjemått har ökat från storlek 36 till 38 och kläderna får anpassa sig därefter (jeansen är låga så dem har jag inga problem med). Bryr mig inte så mycket om det heller, men nu govänner ska vi kolla på CASHMERE MAFIA-boxen. Ha en skön helg, Kram!