• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Originalrosen

Stormgillar Gemmas beskrivning av Kina!

Citat från El Bulli's hemsida: "Reservations. The restaurant is fully booked for our season 2008. All the reservations are confirmed and we do not have more available options. "

Notera då att säsongen började igår och avslutas 5 oktober. Häftigt att det är fullbokat hela säsongen innan den ens börjar!

• Margaux1

REservetionerna till El Bulli släpps den 10 oktober, och det tar väl omkring 10 min innan hela säsongen är full...

Ryktet om att de ska stängas har flourerat ett tag, de senaste 2 åren. Helt ok tycker jag att man vill avsluta på topp! Jag har aldrig varit där men skulle jag få chansen hade jag gripit efter den med näbb och klor... En kompis till mig har halvlovat att han kan fixa ett bord via en stamkund(det är aldrig fullt för stamkunder...). Men jag tror det först när jag ser det! En annan vän till mig som driver en 1* rest. här i Oslo har stått på "ringlistan" i ett år lite drygt, fungerar ungeför som så att har de ett bord ringer de och du har väl ungefär 24 timmar på dig att komma dit!

På El Bistro så var det en del häftiga småsaker som var väldigt avanserat... men rätterna var annars ganska klassiska!

• Margaux1

Vinen kom fram efter ett dygn ungefär....
    Allt helt och fint!

Man har lov att ta med sig 4 fl vin in i landet, resten ska det tullas för, något som jag naturligtvis gjorde då jag inte ville riskera att det skulle konfiskeras......

Gemma, jag hade blivit helt rabiat i din situation..... Tycker du hanterar den exemplariskt!

• Lapinette

Gemma - maken kan ibland bli lite sur för att det alltid är jag som bestämmer våra semestrar. Så blir det när man planerar och lägger upp superplaner framför näsan på honom. Han får alltid välja mellan några alternativ ... så pyttsan att det bara är jag som bestämmer. Hong kong är faktiskt hans resa, det är främst hans kompisar. Bara en dryg vecka kvar !

Tror inte jag hade klarat av mer än några månader i Kina. Svårt att säga visserligen då jag ofta brukar vänja mig ganska fort även till konstiga miljöer men utan ren luft och med människor som spottar...nej, jag tror inte det. Du är strong!

• Gemma

Lapinette, Margaux, om man gillar ordning och reda och fräschör är Shanghai inte optimalt. Och luften HATAR jag. Är ju uppvuxen i en by med 2000 invånare, inramad av blandskogsparfym och västkustbris. Apropå ballonger fyllda med dofter, kan man inte göra just en variant, bara för mig, som luktar som där jag växte upp? I så fall skulle jag betala ännu mer än på El Bulli.
    Men alltså, lägger inte ALLA sig i ens barnuppfostran, även i Sverige? Och riktigt illa tycker jag om de där som störtar fram till ens barn och börjar prata med den, utan att så mycket som titta på en. Inte så att jag måste ha bekräftelse till varje pris men jag tycker att det är väldigt oartigt.

Amelle, herpesväskan beställdes i maj förra året och skulle komma "om minst sju månader, men kanske aldrig." Kanske aldrig kan jag ta, för det är verkligen ingen självklarhet att man ska äga en så extravagant väska. Men trevligt vore det ju.

Vad är det mest extravaganta i matväg, ni gjort? Dyrt för mig var Dom Perignon (det är det hittills dyraste jag druckit, tillsammans med några pomeroler och en trettio år gammal Chateau D'Yquem), dyrt var också guldentrecoten från östermalmshallen och alla färska pilgrimsmusslor jag tryckt i mig, men mest extravagant var nog ändå 400 spänn för en dessert. Till råga på allt, en sufflé - mest luft. Och jag kan samtidigt säga att det var bland det mest prisvärda jag ätit...

Har haft en underbar dag, faktiskt! Det luktar en del avgaser där ute men det är sol och över tjugo grader och det måste man ju bara le åt. Började dagen med att gymma i 1,5 timme medan väninnan passade monstret. Jättegulligt av henne, och de hade supermysigt. Enda dumma var väl att det är hon med den skrikige pojken, och när jag kom satt monstret i sittern och skrek och var helt jätteledsen och övergiven, medan hennes pojke satt och ammade. Älskade monster.

Hon blev i alla fall lugn när hon fick lite mat av mig, sen tog vi på finaste brungula frottéklänningen och gick bort till favvocaféet för lunch med tre barnlösa väninnor (eller barnbefriade, hur man nu vill se det). Det var en av de där stunderna när man bara måste nypa sig i armen, får man VARA såhär lycklig? Vi satt och åt sparrissallad med parmesan, pratade om allt mellan himmel och jord, en av tjejernas senaste kollektion, en annans reseplaner, ytterligare någons knäppa faster... allt medan monstret satt i mitt knä och "pratade" medan hon sög på min knoge. Sen somnade hon. Japp, jag har bestämt mig för att enough is enough, hon är helt enkelt FÖR självständig. Dels det där med sjalen och att hon inte gillar att bli buren, dels att hon faktiskt aldrig fått sova på mig trots att jag tycker att det är grymt mysigt. Igår fick hon, för första gången. När hon vaknade och tittade upp - skrek hon! Idag var det just mysigt. Och när hon vaknade följde ytterligare ett experiment, matning med flaska i offentlig miljö. Urskönt att slippa hala fram rattarna mitt i lunchen och hon klämde en jätteflaska, under förnöjda smackanden.

Efter tre timmar gick vi hem, via fruktståndet. Köpte mango - äntligen säsong! Och här i Kina finns hur många sorter som helst. Förhoppningsis, det där trådiga i mitten finns bara hos vissa arter, här har de en jämn konsistens rakt igenom och är liksom mer krämiga. Apropå hur det gör på restaurangen. Det handlar nog helt enkelt om vilken art de fått tag i, och så ska de vara mogna på rätt sätt. Svårt det där, i Sverige. Papaya som jag tidigare inte var så förtjust i, har jag blivit tokig i här. De är så otroligt goda! Och så importerade äpplen (de blir inte goda i varma klimat) och bananer som också är så vansinnigt gott här, krämiga, inte mjöliga, med en aning syrlighet.

Which reminds me. Kaffe!

• Gemma

Förhoppningsis, hur gick det med soffkudden? Jag hade en oljerock, ingen äkta Barbour men något liknande när jag hade häst och något mer opraktiskt att ha i ett stall finns inte. Men för en promenad i Lilljanskogen är de perfekta.

• Gemma

Oj shit margaux vilket coolt hotell. Lite Eyes wide shut, möter A clockwork orange.

• Margaux1

I know, Gemma....

Phillip Starck står bakom och med honom är det alltid väldigt mycket av det goda! Riktigt överdådigt, såg du enhörningarna i Bistron? Liksom, vad ska man säga....? Rätt smaklöst men ändå så coolt!

Jag älskar Mango by the way. Brukar köpa de pakistanska eftersom de inte är så där trådiga....

Kul att du har haft en så fin dag. Här är det sol igen efter en riktigt deppig dag igår, men jag är stressad över både jobb och privatliv så det är lite svårt att njuta... Vet inte alls vad jag vill i livet!
    Ska börja med ett pass Bozu och sen får vi se.

• Originalrosen

Margaux,
    Fairview var professionella i att ta hand om sina gäster för vinprovningen men jag fastnade nog mer för deras ostar än vinerna. Fast klart, deras kryddiga Spice Route Malabar gick inte av för hackor!

Tyckte det var lite kul med geten - precis som alla andra turister. :)

Svar på tråden Bekännelser