Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Enda gång jag nästan missat planet (ja förutom de år jag var tillsammans med en tidsoptimist...då vi även lyckades missa plan) är när jag suttit och druckit vin på Arlanda. Så där kom min last...sitta och njuta av vin kommer både före shopping och absolut före kaffe.
jag har faktiskt missat ett flyg från Vegas då jag och mamma tappade bort tiden framför spelautomaterna på flygplatsen!!!
Sooool! Vaknade åtta i morse av väckarklockan. Väckte monstret som sedan låg en halvtimme och log mot sin mobil, och mot mig. Såna dagar är det en njutning att ha barn! Har ätit en god, stor frukost, betalat en del räkningar, skrivit åtskilliga mail och lekt lite med min glada dotter emellanåt. Och klockan är bara kvart i tio på morgonen. Nu ska jag duscha och ge mig ut för en fika med fabulousväninnan (svensk jurist, minns ni henne?)
Igårkväll kom mannen hem tidigt för att jag skulle gå och simma. Det slutade med att vi låg i sängen alla tre med hemlevererad middag och pratade och bokade rum åt våra gäster inför dopet.
Izunia: Vi följde schema från dag ett. Jag har skrivit jättemycket om våra vedermödor dag för dag, om du får tid någon dag är det bara att scrolla bakåt i tråden. Nu kör jag inte lika hårt med schemat för det krockar med mina sociala aktiviteter. Behövs inte heller för hon sover i allmänhet finfint på nätterna, vaknar en gång på tolv timmar för att äta. Rutiner passar oss eftersom vi gillar att sova gott i samma säng mannen och jag, plus att vi vill ha vår gemensamma middag på kvällarna med vin och levande ljus. I Sverige har man i allmänhet en preferens för att låta bebisen bestämma och småsnutta dygnet runt, många har också bebisen i sängen. Denna livsstil passar dock inte oss. Finns också risk för att bebisen inte äter eller sover tillräckligt om den får "bestämma själv" (det är därför de äter små skvättar ideligen och somnar nästan direkt vid bröstet). Båda sätten verkar funka jättebra i det långa loppet men jag har inte tålamod att vänta ett halvår på att få sova, plus att min dotter också behöver en god nattsömn för att växa och utvecklas som hon ska. Vill också spara min energi till dagtid så att jag kan vara en bra, närvarande mamma.
Om lindning har jag också skrivit jättejättemycket. Nu lindar vi bara henne i nödfall för hon behöver inte det mer än någon enstaka gång, hon är stor och trygg nog att kunna somna om själv om hon vaknar och skriker en smula. För scheman och lindning som funkat kanon för oss kan jag hänvisa till boken "The new contented little baby book" av Gina Ford samt DVD:n "The happiest baby on the block" av Dr. Harvey Karp.
En annan bok som jättemånga gillar här är The secrets of the baby whisperer av Tracy Hogg, hon är lite softare än Gina. Personligen tycker jag också att Anna Wahlgren är kanon, hennes metoder är ännu lite softare än de ovanstående.
När det gått en tid behöver man inga böcker, man går på känsla. Och vissa gör det från dag ett, men de är nog inte lika villrådiga som vi var (och eventuellt mår deras bebisar inte lika bra som vår men det där är ett lotteri också, vad man får för bebis).
Alla böcker finns på Bokus.
Kramar, G
...kan också rekommendera att börja med schema från dag ett och eventuellt sluta tidigt (som vi nu, efter 2 mån), istället för att göra tvärtom. Många fnyser åt rutiner tills de har verkliga problem med en bebis som håller låda hela natten, då är det oändligt mycket svårare...
Men nyfödda behöver såklart äta ofta för att deras magar är små och för att mjölkproduktionen ska dras igång. Ett bra schema utgår från detta och ändras vecka för vecka. Plus att det finns mariginaler för olika utvecklingstakt och behov.
Amelle: Om jag någon gång skulle missa ett plan, så vore det på grund av kaffe. Eller brist på. Min och mannens största bråk under det senaste året handlade dock inte om kaffe utan om - choklad. Skrev nog om det i samband med malaysiaresan.
Ljuuuvligt väder idag. Friskt och ganska kallt, omkring 15 grader. Satt på uteservering och ammade tillsammans med fabulousväninnan och hennes åttamånadersbebis. Väninnan drack latte. Jag drack - perrier. Tänkte kompromissa idag och ta min vanliga morgonkaffe och sen får det bli decaf resten av dagen. Eller så kompromissar jag inte alls. Få se hur monstret påverkas. Hoppas halvt som halvt att hon ska vara hyperaktivare än nånsin. Fast idag har hon fortsatt le och kuttra på sitt lite koncentrerade sätt. Hon leker själv nuförtiden i långa perioder och skriker mest om hon är hungrig eller behöver sova, superskönt, jag kan göra nästan lika mycket under hennes vakenperioder som när hon sover. Det går så fort! Två månader drygt, känns som en halv livstid.
Väntar nu på att ayin ska gå så att jag kan ta min eftermiddagsnap.
Kram, G
Oj oj oj vilka laster vi har! Kaffe te choklad och vin... jag tror inte jag har någon så stor men ett tag fick jag huvudvärk om jag inte drack te varje dag. Det var efter en period av hår pluggande och en daglig konsumtion på ca 1 liter te.
Jag tillhör en av dom som stenhårt tror på att börja med rutiner från dag 1 med baby, inte för att jag har barn sjäv utan för att jag ser ett mönster bland alla dessa horder av barn i närmaste kompiskretsen.
Margaux
Kul att höra att du har det bra i Argentina! Låter väldigt genuint på något sätt. HAr du fattat några beslut än om hur du vill göra sen?
Izunia
När är det dax, du har säkert skrivit det men jag kommer inte ihåg.
Gemma
Klart barn gillar att fika på utecafeer, de behöver bara vänja sig. Se bara på alla lattemammorna i Vasaparken deras ungar tycker att det är supermysigt. Man ser däremot direkt om det än någon mamma som precis påbörjat sin väg mot att bli en lattemamma, de barnen är inte alls lika roade.
Väninnans dotter gillar att shoppa, hon ler när vi kommer in i affärerna.
Tror inte att du skrev något om chokladbråk i Malaysia.
Nu ska jag till jobbet, halvdag idag! Både för mig och mannen på riktigt - kors i taket.
Gemma kanon! Tack så mkt. Vi har väl samma inställning som er och jag gillar rutiner. Framförallt till att sova och fika själv!
Jag ska genast kolla upp böckerna. Läsa på innan, och köra på känsla sen.
Förhoppningsis det är dags den 30 juni. Långt när man snackar bebis och kort tid när man snackar bröllop! eller hur?! haha!
Idag är det superväder med snö och strålande sol. Ska till doktorn senare och förhoppningsvis få min vagn/mobil/andra baby grejer idag och försöka hitta en fikakompis!
Ciao!
Amelle
VIst är det kul när man hittar den perfekta väskan! Då gäller det att inte tveka utan handla den direkt, risk för att de är slut om man tänker över natten.
Mer snö idag, mindre kul! Fick däremot mer godis idag. Igår kom fastighetsägaren med 2 gigantiska chokladkartonger till jobbet och idag fick jag ett stort påskägg i choklad som är fyllt med chokladpraliner. På lunchen var jag på chokladfabriken och köpte påskägg till mannen. Mycket choklad blir det alltså närmaste dagarna för oss.
Mannen kom hem från Ryssland igår och hade med sig en jättefin scarves till mig från flygplatsen, den kommer bli perfekt till min andra jacka, nu är det ju stora vinterjackan som gäller igen eftersom vintern kom (tillbaka)
Vad ska ni göra i påsk?
Izunia
Ja vist är det lustigt med tidsperspektiv. När jag pluggade var 1 vecka till tenta ibland lång tid och ibland var det ren panik när det bara var en vecka kvar till tentan.
Glad påsk mina damer!
Kikar in en snabbis (om ni ser mig bakom alla påskägg, både mina och era )... jäklar så mycket godis man äter under påsk!
Har jobbat halvdag idag men fick ändå en dramatisk början på dagen då det varit inbrott i mitt kontor inatt. De hade vänt upp och ned på hela stället och slängt datorn i backen. Men vad vi såg hade de inte tagit med sig någonting. Tråkigt bara att plocka upp glassplittret från den krossade rutan från hela skrivbordet!
Efter jobbet har jag lämnat blod. Det stod i tidningen att Göteborg hade brist på blodgruppen A+, vilket jag har, så det kändes som ett tecken på att jag borde släpa mig dit. Väldigt mycket folk vid Bloddroppen, det är bra!
Har även testat en ny frisör som jag fått rekommenderad, och slank in för en toppning. Hon verkade väldigt gullig så det blir nog ett par försiktiga besök till innan jag vågar mig på något drastiskt. Är så feg med förändringar med mitt hår, så det MÅSTE vara en frisör jag litar på. Har ni bra frisörer?
Gemma, så jag beundrar dig över att du håller så stenhårt på principen att du måste hinna vara DU och Fru samtidigt som du är mamma. Det är så lätt att de två första glöms bort!
Vad ska ni göra i påsk?
Här ska det målas och kanske till och med hämta vår soffa som vi fick besked hade anlänt -håll i er- FYRA veckor tidigare än sagt! Helt otroligt!
Sen blir det även ett par påskfester med tillhörande utgång fredag samt lördag, sen vill jag ta mig till hemtrakterna under söndag eller måndag för att kramas lite med familjen!