• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • förhoppningsis

God Jul på er!
    Ja jag vet att det är påsk men efter att ha traskat i nästan 1 dm snö idag när jag var uppe och tände ljus på mina föräldrars grav så börjar man ju undra. Försöker se det som postivt för alla barn som har påsklov nu.

Vad det gäller barn är jag minst sagt kluven, efter att i flera år ha varit den av mig o mannen som pratat om barn så är det nu tvärt om. Vi har sagt att vi börjar försöka när jag tagit examen och fått jobb. Nu när det är avklarat och vi dessutom har flyttat till större lägenhet som ligger vid naturen så är mannen supersugen. Jag hittar på nya ursäkter hela tiden, i stil med jag vill ha fast jobb (har provanställning nu) jag vill kunna dyka på semestern, nu är ett mindre bra tillfälle för om det funkar direkt borde barnet komma i december och det är bättre för barnet, spec om det blir en pojke att få ett extra lekår innan skolan. osv osv
    VAd det eg handlar om är att jag är livrädd, vill inte förlora det bekväma livet vi lever nu, middagar, vin, resor, utgång osv. Ser på en del skräckexempel bland väninnorna som har gått från att vara självständiga tänkande roliga sociala människor till att nu förvandlas till "xxxxx mamma" som bara kan prata om sömn och blöjbyten och tänder. Jag vill inte bli sån!!

Jag ska inte gömma några påskägg, gav mannen sitt igår då det var roligare än att vänta till imorgon. I övrigt ska vi bara på 30 års fest och sen ha lite kompisar över på fika så de kan kika på lägenheten.

Frissa går jag till samma sedan flera år, hon är jättebra! Flera jag känner går där och hon gillar att skvallra/småprata så det är rätt kul.

Amelle
    Så nu kanske du får köpa lite vinterkläder när du är där.

Gemma när jag var liten gömdes påskäggen alltid på tomten på landet, stor tomt med skog så vi kunde hålla på en halv dag eller så och leta.
    Mysigt med svensk påskmat, vilka nationaliteter är de på era gäster?
    Vet inte riktigt hur vi fick henne att gilla shopping, men även där är det nog rutiner, vi började tidigt och gick på tider när det inte var så mycket folk ute i affärerna så nu funkar det jättebra.

• förhoppningsis

Stålis
    JObbigt med inbrott men grattis till nya soffan, blev väl en bra påskpresent?

Lapinette
    Så allt verkar gå som det ska med äggen?
    DŨlåter en hel box med 24 som ett perfekt medel att se till att ni tar det lugnt.

• Gemma

Nej nej, inte tar livet slut, det är kul!! Glad påsk på er!

• Tutik och Prasart
    Amelle skrev 2008-03-21 11:35:21 följande:
    Okej, nu HAGLAR det i Paris. Golfbollar.
    Det låter ont om det haglar golfbollar.
    Inte skönt att få på sig då.

glad påsk på er.
  • Originalrosen

Då har jag lärt mig något nytt; Moscato d'Asti går inte att göra musselsoppa på. Vi hade en flaska ståendes och jag tjoffade i vinet i soppan(för vi gillade det inte). Nä....fy sjutton, det var att förstöra soppan. Hur dum var jag? "Jag gillar inte detta vin så jag häller det i soppan!"?!

Maken somnade efter eländet, hunden åt med tvekan upp resterna och själv fixade jag runt med alla kablarna till datorerna. Nu ligger de inte på golvet längre så jag kan städa enklare. *glad* Känner mig lite duktig faktiskt.

Sedan blir det ännu bättre för jag har löst en kabeldragning som maken tyckte funkade, men inte jag. Hunden trasslade in sig i kabeln titt som tätt så nu är kabeln väck från golvet.

Tjo på er!

• förhoppningsis

Gemma
    jag vet att livet inte tar slut på riktigt, men jag som i vanliga fall inte är rädd för förändringar är det nu.

Idag har vi varit ganska produktiva, städat ur skåp som står i källaren så nu har vi 2 stora garderober där som vi kan fylla med saker vi inte vill ha uppe i lägenheten. Jättebra system med trådbackar så att det är lätt att hitta vad man letar efter.
    Har även fått upp en lampa, list till köket att ha kokböcker på och hurts att ha datorn i och skrivaren på så den kommer upp från golvet.

Orginalrosen
    vist är det jobbigt när kablarna är i vägen, för tillfället ligger vår IP kabel tvärs över golvet på snedden i arbetsrummet, väldigt fint! Har nu köpt en längre så vi kan göra en ordentlig kabeldragning i morgon.

Här är hotellet vi ska bo på i Riga, letar fortfarande runt på nätet efter roliga saker att se och bra ställen att äta på.
    www.centrumhotels.com/en/v_monika_apie.php

• Originalrosen

förhoppningsvis,
    Vad trevligt med Riga, har aldrig varit där så jag ser verkligigen fram emot en rapport efter din resa.

Trevlig påskafton, alla!

• förhoppningsis

Orginalrosen
    Det har inte jag heller, närmaste jag varit är Tallin så det ska bli kul.
    Försöker pricka av ett nytt land varje år

• Gemma

Hej alla små spåskakärringar! Strålande vårsol och Ojojoj vad mycket godis vi har ätit. Låg vaken natten mellan lördag och söndag för jag var för sockerspeedad för att sova. Gick därför omkring i en dimma igår, hade trevligt ändå. Började dagen med en promenad till bebisbutiken för att köpa en monitor; vi skulle tillbringa eftermiddagen med att "inreda en barnkammare" (läs=flytta ut kylskåpet och extrasängen + dammsuga) i förrådet. Under tiden gick mannen och tränade. Sen tog vi taxi bort till Le Meridien för att äta påskmeny tillredd av fd. kocken på en trestjärnig Michelinrestaurang. Maten var helt fantastisk, cloun var när de bar in assietter med varsitt klot i mörk, blank choklad och hällde över en stråle flytande mjölkchoklad, tills det blev en "krater" i klotets ovansida och den sakta smälte ner och blottade innanmätet; en mix av vit chokladmarängglass och någon sorts creme anglaise. Dekadent är bara förnamnet. Mycket bebisprat blev det; sällskapet - mannens chef och hans fru - var tydligen 4 mån. gravida. Vilket förklarar varför mannen sett så märklig ut varje gång han sett monstret eller, ja, när bebisar kommit på tal. Han är en riktig partykille och tyckte säkert att det var jätteskönt att vi intygade att man kan göra allt som man gör i vanliga fall när man har barn. Hans fru visar vissa tendenser att gå upp i det hela lite för mycket, hon är lite ängslig, men vi ska luncha på torsdag och då ska jag fortsätta avdramatisera för hon är jättenyfiken på hur vi får ihop det, hur man grejar förlossningen, hur man får tillbaka kroppen (eller rättare sagt aldrig förlorar den i någon större utsträckning) med mera med mera. Och även om jag inte är någon expert så tycker jag i alla fall att jag lyckats med det mesta jag företagit mig. Inklusive sömn, fick TIO timmar i natt; nya barnkammaren var en hit för monstret är SÅ ljudkänslig numera! Jättelättskrämd, vilket jag fick erfara för en liten stund sedan när jag "dök upp" vid skötbordet och överraskade henne; hon skrek som om någon stuckit kniven i sig och sen grät hon i tio minuter. Hoppla. Hon blir allt kinkigare eftersom allt går i en rasande fart. Och oj vad uppenbart att monstret brås på sin pappa, när det gäller det motoriska. Igår sträckte hon ut sin lilla hand och grep tag i örat på sin panda. Sen dess vill hon bara gripa och gripa, hon sov knappt alls igår. Det var hennes nioveckorsdag. Läser i "det svenska standardverket" att de vanligen griper medvetet först vid 3-4 månader, ungefär samtdigt som de kan följa objekt med blicken (det gjorde hon för ett par veckor sedan). Huvudet lyfter de vanligen vid 2-3 månader; hon kunde det efter några dagar. Fast jag antar att bebisarnas utveckling hämmas av att föräldrar på läkarnas inrådan låter sina små ligga platta som flundror på rygg, månad efter månad. Ingen chans att träna nackmuskler där inte. Vi fortsätter att ha henne sovande på mage på dagarna och snett på rygg på nätterna.

Höll på att glömma själva påsken... vi hade en URMYSIG lunch här trots regnet, åt "svensk" påsklunch med lax, skinka, sillar och goda bröd och målade ägg. I årets parad fanns bl a ett Lhasa-temaägg med stjärnprydd soldat och ihjälskjuten tibetan (självklart mitt bidrag), ett OS-ägg, ett imperialistiskt ägg (manhattanväninnans sätt att illustrera det stundande presidentvalet) samt ett - surprise!! - bebisägg. Ändå hade vi valt att bjuda 50% icke barnföräldrar. Inte helt lätt med tanke på vårt utvidgade umgänge.

Nu ska jag klä på monstret hennes nya catcap från KIK Kids (fick en JÄTTEleverans barnkläder från Sverige igår) och mig själv... något med hål för brösten.

Sen ska vi iväg på pedikyyyyyyr! Ska möta upp min kanadensiska väninna om en halvtimme utanför salongen. Kram på er, G

• Gemma

Fråga: Har en man någonsin slagit en annan man för er skull? Det händer ju ALLTID i film, men aldrig för mig.

Svar på tråden Bekännelser