Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Glad Påsk!
Mig är det lätt att hitta bakom påskäggen. Är inte så himla galen i godis så ett litet ägg med fina chokladpraliner duger gott och väl för mig.
Stålis - tris med inbrott men skönt att inget var taget. Har själv varit med om inbrott på ett kontor men där bar de iväg min dator .
Jag är nöjd med min frissa. Har gått hos henne i typ 15 år och även min väninna + en fd kollega går där så det finns mycket att prata om . Visst är frisörer extra bra på att prata en massa strunt, min är iallafall omåttligt nyfiken av sig.
Vad härligt att ni har fått soffan! Själv hoppas jag innerligt inte vår kommer 4 veckor för tidigt då vi inte har sålt den nuvarande.
Vad vi ska göra i Påsk? Jag har föreslagt att vi ska öppna den sista 24 boxen som vi inte har sett. Vet av erfarenhet att när vi väl börjar titta där så blir det minst 2 avsnitt per dag och det passar rätt bra nu när vädret inte är så tilltalande och jag ska göra äggplock (= måste ta det lugnt) i nästa vecka. Var nämligen i Uppsala imorse för att se om jag har bildat lite äggfoliklar. Så nästa vecka är det dags igen! Skräckblandad förtjusning.
Annars så blir Påsken väldigt lugn. Har en lunch hos mamma inplanerad och ska försöka få till en fika med några kompisar. Ikväll blir det lite påskmat hemma.
hej vänner!
Måste berätta hur trött jag är först av allt, annars känns det som om jag ljuger. La lillmonstret klockan åtta i går kväll, hon var inte hungrig, vi åt oxfilé med ärtpuré, haricots verts, gräddsås (lite märklig combo jag vet), följt av sallad med rostade frön och chevretoast och rosmarinhonung. Drack lite vin och gick sen och la oss. Halv tolv vaknade monstret plötsligt och grymtade men fick ingen mat utan bara lugn men bestämd väg tillbaka till sömnen. Samma sak, klockan 01. Klockan 03 var det dags igen - då var det verkligen matdags, men lustigt nog var monstret inte särskilt hungrigt när allt kom omkring. Klockan sex gick mannen upp och tippetippetippade ut i köket, monstret vaknade med ett rytande trots att hon låg i andra ändan av lägenheten. Åter igen, back to sleep. Det höll tills jag gick upp, kvart över sju. Men någon frukost blev det i alla fall inte förrän prick åtta för monstret... själv lyckades jag dessutom duscha och laga frukost och lugna henne samtidigt, och fick därtill ett STORT leende när jag drog upp persiennerna. Puuuh... ibland undrar man vad man håller på med. Lockar onekligen att bara hala fram tutten för då blir det lugn och ro, för stunden.
Idag blev det storhandling. Knölade ner monstret i bärsjalen med de små fötterna hängande utanför, prydda av rosa djungeldjur, till kinesernas oerhörda förtjusning. Tog tunnelbanan, den är halvtom såhär dags så det känns hyfsat ofarligt. anlände en kvart före öppningstid och passade på att strosa i lilongerna runtomkring och ta lite foton med kameramobilen. De blev charmigare än bra (och är redan mailade till kreti och pleti i Sverige). Handlade en JÄTTEshoppingvagn, bland annat med Cadbury Cream Eggs, kinderägg och Reeses' peanutbutter eggs. Har också köpt Leonidastryfflar och Lindor-ägg, så ingen lär behöva gå svältande från ägg-gömningen i morgon. Japp, vi ska alltså ställa till med traditionsenlig påsklunch med fem vänner, plus vi. I år blir det inget bak av ungerskt påskbröd, vi börjar morgonen lättjefullt istället och promenerar och köper lite blommor, sen bröd hos PAUL. Deras briochebröd påminner mycket om det ungerska. Vi gör det också lätt för oss i övrigt, rökt lax, tre sorters Abbas-sill, stor mumsig sallad, gottigott bröd, kallrökta skinkor från charken. Ägg såklart, den minst fisksmakande sorten kommer i trevlig pappkartong precis som hemma. Med två grafiska designers och en modeskapare närvarande blir det garanterat en rolig äggmålning. Fast min erfarenhet är att vi icke-bildproffs tar ut svängarna mer, med temaägg (pappas fågelinfluense-ägg förra året tog priset!). Ja, sen gömmer vi ägg i trädgården. Eller i mitt fall, runda pappersaskar fyllda med roligt och gott godis.
Så har jag tänkt mig att påsken blir. Och med tanke på att solen skinit stabilt i ett par dagar ser det lovande ut på väderfronten.
Lapinette: Frissan ska jag gå till på lördag. Gillar Phoeve på Toni & Guy, som också är lärare i deras Academy. Enda nackdelen är att hon brukar lägga typ 2 timmar på min frisyr och att detta eventuellt kan krocka med monstrets läggdags. Få se om jag orkar resa mig från soffan efter chokladorgien...
Stålis: Vad härligt att sitta i sin NYA soffa och käka påskgodis! Vår är en grön kärringvariant där bara kräksfläckarna är nya, resten följde med lägenheten.
Om roller: Tack! Jag är så mycket jag, att hälften vore nog. Har svårt att ha ett normalt jobb för att jag inte kan låta vissa sidor av mig själv stanna hemma. Undrar väl snarast hur monstret inte ska få men för livet för att jag är just jag och inte så mycket mamma mellan varven... är så ful i mun t ex att hälften vore nog, mannen tycker att det är jättekul men HUR låter man bli, inför monstret? Än så länge verkar hon i alla fall tycka att vi är helt OK som föräldrar. Men någon vidare fru är jag nog inte, förutom middagen varje kväll. Vi har typ... inte vänslats så mycket. if you know whadda mean. Mina tjejkompisar som fick kejsarsnitt var mycket snabbare men vi som fick stygn känner bara... iuuuuusch! Ouuch! Trots att det inte finns någon direkt anledning. Så nu fick jag det sagt ;)
förhoppningsis: Ni har alltså snö! Ska ni gräva ner påskäggen i snön och leta upp dem? Bäst att plasta in dem ordentligt. Helst vacuum. Mina föräldrar har för övrigt en vacuummaskin och älskar att plasta in typ ALLT. Det är bara en av många märkliga maskiner som finns i deras alldeles för stora och välfyllda villa.
Hur lär man sin bebis att älska shopping? Tips mottagas tacksamt! Första gången vi tog med monstret på kafé var hon fem dagar gammal. Det var när jag kunde gå för stygnens skull. Så man kan absolut säga att hon är van. Rutiner - hittar man bara en rutin som funkar med ens egen personlighet och bebisens så är det kalas. Ja, förutom typ i natt hehe.
Glad påsk önskar påskkärringen
Hade nästan glömt bort att det är långfredag innan jag tittade in här.
Nu skiner solen efter en natt av spöregn och storm. Våren är lite instabil än så länge.
Sista dagen i Paris och jag ska snart ta mig samman för att åka till franska UD och luncha med en typ. Sen blir det kanske ännu en sväng ut till förorten för att hänga lite mer med kidsen. Och jag som har semester. Jaja. Ikväll middag på La Coupole! Niiiice.
Igår gick jag loss på Sephora och köpte MASSA sminkatiraljer, nagellack och redskap.
Gemma, knepigt att få barnen att ta efter ens egna intressen, ofta blir de ju precis tvärtom i ren revolt. Så lilla Maxine kanske blir en brådmogen ung dam som kommer tala om för dig hur förkastligt det är att konsumera :)
Eller inte...
Tycker det verkar jättesmart med de fasta rutiner som ni kör med. Jag suger åt mig all info även om det inte är dags riktigt än. Vi pratade faktiskt om barn igår och mannen tyckte att vi skulle börja försöka om något år. Låter ju bra i teorin, men HJÄLP! Det är ju sjukt läskigt och känns helt jättekonstigt att ens tänka på. Hur vet man egentligen när man är redo? Jag gillar ju mitt (vårt) liv som det är just i dag. Nu kan jag inte sluta tänka på det. Gulp.
förhoppningsis och Lapinette - snö i Stockholm alltså! Bättre sent än aldrig, antar jag. Håller tummarna för att Lapinette får många påskägg
Stålis - läskigt med inbrott, roligt med ny soffa!
Ha en riktigt skön påsk allihopa!
kram/A
Amelle: Jag och mannen uttalade aldrig att vi ville ha barn. Vi KÄNDE nog aldrig rikgigt att vi ville det. Man vet ju liksom vad man har (det bra) men inte vad man får. Det är liksom ett för stort beslut att ta, så vi tog det aldrig. Vi slarvade bara... en gång. Men man kan ju slarva längre än så hehe.
Det är det som är så läskigt med barn. Man vet vad man har men inte hur livet blir efter den har kommit. I vårt kämpande med att få barn har jag varit så målfokuserad (typiskt mig) att jag mitt i allt har glömt bort vad det är jag faktiskt kämpar för dvs vad livet innebär efter det att jag har nått mitt mål. Tror det är därför som jag nu är mer lugn, inte lika desperat efter den första misslyckade IVF'n.
Har aldrig varit speciellt intresserad och alltid sagt att jag vill försöka men blir det inte så blir det inte. Börjar nu så sakteliga ramla tillbaka till den insikten. Det är så ena sidan av mig känner, nästa säger något helt annat. M a o jag är inte alls rationell i mitt tänkande men defintivt inte lika desperat längre.
Glad påsk på er!
Kram - z
Påsk? Känns mer som sportlov när man tittar ut genom fönstret.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det är lite creepy. Tänker att det är massa man vill hinna göra innan dess, samtidigt är det väl inte så att livet tar slut när man får barn. Men det kan kännas så innan man själv är där :)
Zua, glad påsk på dig med, vad roar du dig med under ledigheten?
Okej, nu HAGLAR det i Paris. Golfbollar.
Nä, nu ska jag ut på påskpromenad och sedan iväg och handla påskägg till barnen som vi träffar imorgon. Tänkte introducera påskharen som har gömt påskägg i parken. Fem ungar 5-12 år - undrar om de gillar det?
Nåja, de lär bli lyckliga när de får sockerchocken även om det bli baksmälla sedan.
när jag var liten åt jag bara godis kanske tre gånger per år men då frossades det rejält. Påsken och julen var givna och jätteskål med fantasiskt godis, sedan kanske en gång till per år när mamma och pappa fick spel. Ja, jädrar - då åt jag till jag kräktes. Snacka om tudelade minnen!