Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Åt nyss en snabbt ihopsvängd lunch bestående av kycklingfilé med en arabisk kryddmix som jag fått av syrianska väninnan, råris, piperade basquiaise (rödhet sås + creme fraiche) och en hel påse smörstekta haricots verts med vitlök. Egentligen var jag bara sugen på halva påsen men det kändes enklare att äta upp alltihop och slippa plocka ut en skål, skyffla ut innehållet och sätta på gladpack samt finna plats i kylen. Vilket ju på alla sätt och vis pekar mot att jag kommer att bli fet en dag. Å andra sidan var det ju haricots verts och inte burritos. Vilket pekar på motsatsen.
Nu govänner är det cappuccino och chokladstund.
glufs glufs!
God morgon!
Härligt att vakna och veta att det är färdigt i lägenheten, eller ok färdigt är det väl inte eftersom tavlorna inte är uppe och vi letar lampa till läsedelen av v-rummet. Att det sen ligger småsaker lite här och var som ännu inte har fått en egen plats hoppas jag ordnar sig under dagen.
Idag är det grått och mulet igen utanför fönstret.
Snart ska jag laga frukost, äggröra eller ostomelette har inte bestämt mig ännu, sen ska jag baka lite kakor då jag först har en väninna och hennes dotter här på lunch och sen ikväll kommer några andra vänninor över på inflyttningste. Inflyttningste är ungefär som afternoon tea, dvs förstärkt med lite annat än bara kakor. De kommer när de slutat jobbet och kikar på lägenheten, en liten tradition vi skapat genom åren.
Lapinette
Det lät också väldigt gott! Tror att jag ska prova någon av era recept till lunch eftersom jag inte kommer ha så mycket tid på mig att laga mat.
Gemma
Grattis till sömnrekordet! Du måste ju käna dig som om du fått en veckas semseter eller något.
Tycker konceptet babybrunch låter så charmigt! Hur många brukar ni vara? Hur gammal är äldsta babyn?
Att äta en påse bönor är nog inte så farligt, vore som sagt klart värre om det var godis eller liknande. Nu fick du säkert i dig massa nyttiga vitaminer.
Idag börjar gardinjakten, mannen är bortrest ett par dagar till Ryssland och det vore så skönt om jag kunde ha ett konkret förslag när han kommer hem.
Här inne var det väldigt tyst idag!
Har spontanbakat sockerkaka och fikat, ute är det riktigt ruggigt väder så nu blir det soffan med en tidning innan tjejrna kommer vid 19 tiden
Tjejerna är ju ute och reser så vi är ju inte så många här inne denna vecka.
Har just ätit middag - mums! Dillkött på lamm, så himla gott! *klappar mig på magen*
Ser att förhoppning har varit ambitiös och bakat en sockerkaka, blir lite sugen på att baka igen.
Sköt om er!
Hej hej alla!
Är nu tillbaka och mer stressad then ever! Började ju med att tappa mobilen..
Köket hade svämmat över när jag varit borta!! Tur att mamma tittade förbi och kunde stänga av vattnet vid huvudbrytaren! Men golvet är totalförstört och jag hoppas att försäkringsbolaget är snabba på att höra av sig...
Sen fick jag tid hos käkkirurgen för att dra ut visdomstand dagen innan jag åker till new york!! NO! Har ombokat men ska nog avboka.. jag vill inte dra ut nån tand! plus att det kostar 1800... och jag ska betala för min och mammas resa till usa och ny mobil... allt på en gång. Dessutom ska jag till frisören imorgon och slinga håret igen.. måste då jag är orange!
Valde ut ny mobil idag. En Nokia 5310 röd. Hoppas den blir bra. Men den kommer inte förrän på tordag. Tydligen skulle färgen vara svår att få tag på om ens det gick! Tills dess har jag en gammal att knappa på! Äntligen är Izunia back in touch med omvärlden!!
Hämtade ut min födelsedagspresent på posten från pappsen idag. Ett superläckert Swarowski halsband! He knows me soo well!
Izunia, vilken dag! *blir jättetrött*
Izunia
Mindre kul att komma hem till ett översvämmat kök, vilken mardröm! När man kommer hem ska verkligheten inte trilla över en på det sättet utan bara sakta smyga sig in.
Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget annars kan det bli dyrt, spec om vatnet trängt ner i de undre lagren.
Letar också efter en röd telefon, så trött på alla silverfärgade dessutom skulle en röd passa perfekt med min dator. Vill inte byta från Nokia heller, jobbigt att lära sig nya menysystem!
Orginalrosen
Sockerkaka, kladdkaka allt som går fort att röra ihop är så tacksamt att bjuda på när det är spontana testunder utan ordentligt förvarning. Klart roligare än att köpa något, dessutom många fler pysslighetspoäng.
Lapinette
hur har du det då?
Fick en stor fin bukett med härligt lila tulpaner av tjejerna så nu står den och ser vårig ut på mitt köksbord.
Gemma kikade på dina bilder som du la upp i går på FB så avis på all solen och sittandet på uteserveringarna, här regnar det fortfarande och det har det gjort sen kl 14 eller liknande - konstant.
Hej vänner, idag är som en tjock, grå sörja. Men nio timmars sömn får mig ändå på hyfsat humör. Monstret vaknade åter bara en gång på tolv timmar, jag matade i en timme och återgick sen till min sömn. Hon vaknar fortfarande prick sju men det räcker med att linda henne i filten så somnar hon som en stock tills jag väcker henne, åtta. Dessvärre vaknade jag i en sjö igen, bröna har inte hunnit anpassa sig till det sporadiska ammandet.
Sitter nu i mitt blå juicyställ (de andra är i tvätten) och försöker boka vår resa till bergen. Hotellet är fixat, det blir vårt favoritrum på lilla Radisson i gamle gangsterkungen Du Yue Sheng's villa, med två balkonger, badkar och hänförande utsikt över rullande bambuskog och teplantager. Vi hade också bestämt oss för att hyra en chaufför, känns vanskligt att ta tåg med monstret (liksom, detta är Kina!), men det får bli tåg + taxi ändå för TRETUSEN för en helg är galet dyrt. Med hotell och käk på lodgen plus en massa cappuccinos landar det i så fall på omkring femtusen, och det är det inte värt. Så ayin ska sticka till stationen idag och handla biljetter i förstaklassvagn på nya, rena bullet-train med svängbara säten och rökförbud. Blir nog bra. Taxibilarna i Hangzhou, som man åker ifrån, har dessutom säkerhetsbälten bak! Den staden är som ett enda litet utopia. Har varit där två gånger och promenerat runt West Lake, med alla små sagoslott och näckrosor och vackra parker.
Idag stannar vi nog inne. Har avbokat både en promenad med kanadensiska väninnan och babylunch med femtontalet mammor. förhoppningsis, vi är ungefär tjugo sammanlagt, alla bebisarna är födda inom loppet av två månader. (Maxine är inte längre yngst utan snarare i mitten.) Har ändå rätt mycket jobb, mest översättningsarbete, så jag kan lika gärna passa på nu när vädret suger.
Originalrosen: Dillkött på lamm är nog det jag skulle äta helst av allt i hela världen. Har inte gjort något långkok på evigheter, men det får bli det första. Färsk dill är lättåtkomlig här, lustigt nog. Och lamm likaså.
Izunia: Hur står det till i bullen? Svängigt värre eller?