• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Lapinette

Rosen - hade Drottningholm som ett av alternativen för vår promenad idag men det blev en stadsvandring istället. Är så sällan på Söder.

I like Ramsey, brukar titta på hans program och förfäras över restaurangerna han besöker.

Amelle - restaurangbesöket lät mumsigt! Du får skriva ned lite rekommendationer när du är tillbaka för Paris lär det nog bli lite då och då för vår del.

Stålis - härligt att bli omhändertagen av svärmor. Jag har också fått matlåda med mig men då har den även fått flyga med mig från Frankrike.

• Amelle

Hmmm, BT bråkar med mig i dag. Försöker igen.

Rosen, wow för att få gå in i byggnaderna, det får man knappast i dag. Kräftchilin låter smarrig, har du lust att höfta till med hur den görs? Alltid trevligt med lite ny receptinspiration!

• Amelle

Roligt att läsa om era helger, och visst var det grymt att Perelli vann. Har fått låten på hjärnan och har gått ovh sjungit på den hela dagen.

Lapinette, of course att det blir en liten restaurangguide sedan. Har fått många tips från mannens pariskollegor så det blir till att testa nya ställen. Förutom den gamla favoriten Chartier då, som vi har tänkt äta på åtminstone två gånger.

• Originalrosen

Kräftchilin är så enkel att det är "fast-food" hos oss.

Koka pasta, vi kör gärna tagliatelle eller den ännu bredare pastan.

Värm upp (inte koka) creme fraiche chilismaksatta 1 burk och blanda den med en burk creme fraiche saffran eller tomat/basilika. Gillar du verkligt start tar du två burkar chilifraiche. Hacka i kräftstjärtar i lag (tag den bra kvaliten, inte billigt/billigt, körsbärstomater i kvartar och mycket färsk (eller fryst) dill. Smaka av - jag brukar sällan tycka att det behövs salt och peppar.

Blanda den ljumma kräftröran med avrunnen pasta, låt stå några minuter så att såsen sugs in i pastan. Servera!

Jamen, visst är det enkelt, delikat och gott! Tidsåtgång? 10 minuter = fast food gourmet style.

• Originalrosen

Läste receptet någon gång för många år sedan i Allt om mat under rubriken "Köp hem fem" och har mixtrat runt lite och testat olika varianter sedan dess.

• Originalrosen

Lappis,
    Rätt vad det är springer vi på varandra - om inte på Drottningholm så på någon krog eller vingård i Sydafrika, NZ eller California!

• Amelle

Tackar för det Rosen! Låter mycket gott, åh vad jag blir hungrig nu. Ska snart slita fästmannen från datorn och se till att få lite (mycket) mat i magen.

• förhoppningsis

Lapinette
    Idag var det ju riktigt promenadväder för att vara stockholm! Tror inte att det har regnat på hela dagen.

Stålis
    Ja precis han är det.
    50 tulpaner!! Jag tror inte att jag har en så stor vas, 30 klarar jag men inte mer. Tur i oturen är väl att jag aldrig fått så många tulpaner i samma bukett. Däremot vid födelsedagar får man ju många olika buketter...

Amelle
    Jag har aldrig varit där, det hara lltid varit gigantiska köer när jag varit i Paris.

Orginalrosen
    Det låter gott, ska prova det någon dag.

Vi har precis packat upp sista kartongen och bjudut min bror och sambo på en enklare lättmiddag. Mannen packar eftersom han reser bort i morgon och kommer hem ett par dagar senare. Skönt att allt är klart hemma så jag kan slappna av lite.

• Lapinette

Rosen - har ett liknande recept som jag fått lära mig av brorsan. Hackar gullök i små bitar som jag steker i olivolja, har sedan i hackad prosciutto. Samtidigt så kokar jag färsk pasta, helst tagliatelle eller linguini. Häller i creme fraiche eller grädde med löken och prosciutton, tillsätter kräftstjärtarna, kryddar med cayennepeppar och så har jag i massor med färsk persilja. Sen häller jag samman sås med pasta. Otroligt enkelt men gott!

förhoppning - måste kännas superskönt att ha kommit iordning hemma.

Amelle - ha en fortsatt härlig vecka i Paris!

• Gemma

God morgon gottegrisar! Åt inte michelinstjärnigt men ändå jättejättegott igår på vår babybrunch på PAUL, rustik fransk mat med bara bra ingrediener där varje komponent liksom sprattlade av smak. Tryckte i mig två huvudrätter och en jättebit plommonpaj med krispigt kanelsockertäcke. Haha, jag kommer undan med ALLT så mycket som jag ammar. Jag ger min dubbelhaka till monstret istället.
    Och yeeeey, nytt rekord i natt - nio timmars sömn i streck för monstret. Igår sov hon "bara" sju. Misstänker att babybrunchen gjorde sitt, hon var social i pappas knä i fyra timmar och när vi kom hem fortsatte hon att tjattra fram tills det var läggdags. Idag har vi hunnit promenera och fika med en väninna som driver egen designbyrå tillsammans med sin man (hon är från början industridesigner från Göteborg och han är tysk och har jobbat en massa år i Tokyo). Hon ville locka in mig på jobbets bana med alla möjliga urroliga projekt, allt från tuggumilansering till sexprodukter för kvinnor. Jobbet omfattar hela kedjan - branding, naming, websida, förpackningsdesign och reklamkampanjer internationellt. Lät fantastiskt men omöjligt. Jag vill ju bara vara med mitt monster til the end of time. Ja, så känner jag i alla fall nu. Få se om några månader.

Helgen var en lagom mix av socialt umgänge, sömn och styrketräning på gymmet för både mannen och mig. I går kväll ringde vi runt till olika vänner som vi bjöd på dopet - verkar bli en hel del kompisar och släktingar från frankrike, kul! Bokade också rum till flera av dem och det var i grevens tid, nästan allt är slut i min uppväxtby som är en major turistattraktion, även efter industrisemestern. Men jag hittade i alla fall ett par billiga alternativ på kort gångavstånd från stranden.

Om en timme ska jag åter ge mig ut för en fika med syrianska väninnan, vars pappa är här och hälsar på. Han verkar vara en väldans intressant man så jag ser fram emot att träffa honom.

förhoppningsis, grattis till uppackningen! Finns inte mycket som slår det där, att äntligen kunna njuta av sin nya lägenhet.

Har för övrigt bestämt mig för att Christer Sjögrens låt är bra, på riktigt. Kan inte komma över att den inte vann. Och så älskar jag Håkan Hellströms skamligt Cure-plankade nya singel. Han låter alltid så ung, speciellt när han sjunger om hur gammal han är.

Kram! G

Svar på tråden Bekännelser