Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Bonjour!
Fästmannen tar en nap efter en lång dag på stan och jag sitter som vanligt vid datorn :)
Riktigt vårväder i dag så jag fick inleda med att köpa solglasögon samt ett par svarta, sköna ballerinaskor från Clark's. Långpromenad runt St. Germain, Centre Pompidou och Marais kompletterades med ett snabbt museibesök samt omelette-sallad-öl-lunch i solen. Glass högst upp i Galeries Lafayette fick avrunda.
I kväll ska vi äta på L'Ami Marcel som jag fick nys om i Michelins Guide Rouge. Har hyllats för sin franska bistromat med twist så det ska bli spännande.
Simma lugnt!
Härlig läsning från världens alla hörn idag. Här kommer ett kort oglamoröst inlägg från metropolen Stockholm.
Vi har haft en ganska så vanlig lördag dvs städat lägenheten, kört två maskiner tvätt och så har vi varit ute en tur till förorten för att vattna mammas blommor. Hon är nämligen i Thailand på en rundresa. Helt rätt period att åka för jag tror inte solen har tittat fram mer än en gång sen hon åkte för 10 dagar sedan.
Vad har vi mer gjort? Jo, storhandlat på ICA och sen legat i soffan och läst varsin bok. Jag har precis avslutat den första boken av Stieg Larsson. Ska köpa de andra två och ta med mig till Hong kong . Låg även i soffan och berömmde mina otroligt vackra tulpaner som jag köpte igår. Tio går i ljusrosa ton, tio i starkare rosa och de sista bunten i ceriserosa. Superhärliga färger mot vår mörka chokladbruna fondvägg. Allihop stående i en stor vas. Älskar tulpaner så det blir nya färgkombinationer varje helg.
Ikväll blir det hemmagjord pizza med funghi, prosciutto, mozarella, parmeggiano e ruccola. Ska ta ett halvt glas Chianti. Lite måste man ju få njuta även om man försöker som en idiot med att bli gravid.
God morgon!
Är uppe aldeles för tidigt och mår verkligen apa. Att jag trots mina 27 år och en skvätt ännu inte har lärt mig att det är en mycket mycket dålig ide att dricka mängder med vin och champange och drinkar på nästan fastande mage. Har man dessutom gjort som jag och slarvat ordentligt med mängden dricka och haft konstant vätskebrist senaste veckan är det kört! Bakis som ett djur idag - blä!
I fredags kväll var vi på ikea och handlade garderober och halva lördagen gick åt till att montera upp dem och mitt gigantiska badrumsskåp (jap använder ett handduksskåp) På eftermiddagen åkte vi på 35 års fest, fast det var mer en mottagning, började kl 14 och slutade kl 20. Mannen spelade sen poker och jag var i en superfin lägenhet i gamla stan och hejjade fram Charlotte Pirelli i Schlagern och firade att leijontornet fick en stjärna i "guiden".
Idag ska vi tömma sista kartongerna och sen kommer min bror och hans sambo på middag.
Lapinette
Din hemmagjorda pizza låter gudomlig! Tulpaner är en underbar blomma, man känner verkligen att det finns hopp om våren när man ser dem. Tycker det låter väldigt fint med alla rosa tulpaner mot er vägg.
Amelle
Å vad härligt med sol och shopping i Paris, här är det mulet som vanligt fast någonstans mellan allt det gråa skymtar pytelite blått fram. Finns det något bättre än vårkänslorna man får när man inser att man måste köpa nya skor för de man har är för varma? Restaurangen låter verkligen som något extra, vill höra allt om din resa sen.
Izunia
Finns det inget bra spa eller något du kan besöka under tiden du är där istället för skidåkningen?
Stålis
Måste vara en viss press att bjuda en kock på middag, då är det nog bättre att kocken lagar maten.
Jag är släkt med en väldigt känd argsint kock från tv i england och med han som vann "årets kock" för något år sedan. Skulle aldrig våga laga mat åt dessa 2!
Förstår om ni har det tomt hemma om ni saknar alla de möblerna, og ni inte mer er något hem från kina?
Gemma
Oj imponerad av er kaffekonsumtion, förstår att ett par av dem blir decaf! Låter som vanligt som en trevlig helg för er.
Christer SJögrens låt var hrm eeh lite speciell, lustigt nog fick den faktiskt röster igår.
Hoppla på er!
förhoppning, bakis som ett troll...*skickar direkt över en kanna friskt vatten och en ipren*
Vi har en vän som är stjärnkock och han blev superförvånad när vi bjöd honom på middag - och han slapp laga maten. Det hade aldrig hänt förrut och både han och hans fru tappade hakan att de kom till färdigt bord.
Vi pratade lite om detta och kom fram till att inte skulle jag bjuda över en målare på middag och först be honom måla om vardagsrummet. Samtidigt kan jag förstå tanken att man inte vågar laga mat som amatör till en stjärnkock, det var ångest för oss också vad vi skulle laga och bjuda på.
Vi gjorde helt enkelt sådant vi gillar och är bra på att laga, inga konstigheter. Det blev faktiskt husmanskost vilket var mycket uppskattat. Halva glädjen med middagen var för honom att inte förväntas laga den.
rosen
Tack! Efter mycket strul är nu det mesta klart och mannen kan snart plocka in sina kläder i garderoberna. Fick en liten shock när jag gick igenom de 2 flyttkartongerna som jag märkt med "sysaker", vad 3 generationer kvinnor (jag, mamma o mormor)har lyckats samla på oss! Tror att jag kan starta en egen sybehörsaffär - fullutrustad!
Har man en kock på middag så handlar det nog precis om det, laga saker man kan och inte försöka vara pretansiös, för sån mat är de garanterat bättre på. Köra på säkra kort, taco eller sånt som inte går att misslyckas med.
Såg Jamie Oliver på tv där han berättade att han endast blivit bortbjuden på middag två gånger pga att folk är rädda att bjuda honom på middag. Något han självfallet tyckte var trist så jag tror dessa superkockar även uppskattar att få sätta sig vid ett dukat bord.
Vad har ni gjort idag?
Vi har varit ute på en långpromenad, gått från Reimersholme utmed Streetmarknaden, genom Tanto bort till Skanstull. Letade upp ett litet fik och tog en välbehövlig lunch innan vi fortsatte till Skrapan och Götgatan upp till Slussen. Sen blev det t-banan hem och nu ska vi bara vara hemma. Pyssla lite hemma, se en bra film (vi köpte in några nya igår bl a La vie en rose, Bourne Ultimatum och Children of Men). Så skönt att ha en lugn helg hemma bara vi två.
Vilket dunderväder vi haft i Göteborg idag! Solen sken och vi traskade på stan och köpte en skinnjacka till mannen och några svarta vinglas. Hittade ett superfint bäddset i vitt/ljusgrå-randigt på Åhléns city som jag önskat mig i påskpresent nu.
Förhoppning, det enda vi tog med från Kina är sex antika fotografier från livet i Hong Kong, samt några vaser. Jag är inte så mycket för andra prydnader! Och det kinesiska möblemanget är inte heller min melodi, så vi gav bort allt och köper nytt här. Blir lite tomt nu såhär i början men det blir säkert toppenbra sen!
Och vem är kändiskocken?! Är det han från Tv, vad han nu heter? Graham? Skoj!
Gårdagen med svärmor var inte helt fullt outhärdlig måste jag tillstå. Hon vet hur hon ska fjäska in sig hos mig med femtio vita tulpaner i en underbar bukett innan hon ens stigit igenom dörren.
Maten var självklart toppen, samt det faktum att hon ställde sig och lagade till rotsakspuré samt fläskfilegryta för mig att ha med till jobbet i veckan- det är nice!
Lapinette, Bourne Ultimatum (Supremacy) är SÅ himla spännande!
Ska också kika på en film idag, tror att den hette 88 minutes, med Al Pacino.
Tyckte att Perelli var en riktig stjärna igår! Supersnygg klänning, och VILKA ben! Men varför kan hon inte tona ned sminket litegrann?
Nej, Gordon Ramsey är det väl jag tänker på, inte Graham!
Tjenisen!
Mannen ligger på ena sängen och jobbar och jag på den andra och borde jobba lite. Men men.
I dag har vi gått och gått i fyra timmar non stop, var nämligen på Versailles. Hans första gång och jag har inte varit där sedan barndomen så det var kul. Spegelsalen och Marie-Antoinettes flådiga sovrum i all ära, finast är ändå drottningens "lantegendom" allra längst bort i den enorma parken. En liten by bestående av 12 hus inspirerad av Normandie där hon kunde åka på semester för att leva lantliv (när livet i det vanliga slottet blev för tufft antar jag). I dag har de åter tagit dit djur så det är som en 4H-gård, finns mejeri, vinodling, tvätteri etcetera. Supermysigt att promenera runt där i vårsolen och titta på vårens första blommor. Men det är riktigt aprilväder för omväxlande har det kommit små skurar.
Igår åt vi mumsigt: till förrätt tunna skivor av marinerad färsk tonfisk med en citrus-rödlökssallad. Följt av en saftig tagine med lamm, honung, rosmarin och polenta. Som avslutning blev det chokladfondant med kanelglass och sedan rullade vi hem.
Ikväll ska vi äta nordafrikanskt och sedan blir det i säng tidigt. Klockan nio imorgon bitti ska jag iväg på ett studiebesök, följt av seminarier på ett annat ställe.
Kram!
Amelle, det låter som en superdag vid Hameau eller vad det nu heter. Har haft picnic på gräset på andra sidan dammen för många år sedan, så senast att det var avspärrat. När jag var med mina föräldrar där på 70-talet så fick man faktiskt gå in i byggnaderna! (Men de var inte lika fina då som nu.)
Själva har vi ätit pasta med kräftchili och ett glas vit Rioja. Gott - och snabbt, enkelt och billigt. Tänk vad skönt när det sammanfaller.
Vi tog också en promenad idag i vårsolen vid ett slott. Fast vårt slott var Drottningholm och vovven fick springa sig trött och leka med alla andra vovvar. Nu sover han sött i hallen - helt utslagen.