Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Amelle: Jag har alltid velat vara en sån där tjej som killar slåss för och om men it will never happen.
förhoppningsis: Ansvaret känns inte så jobbigt förutom precis i början. Det är liksom inte så SVÅRT att ha barn. Och man förlorar inget, man bara ersätter. Om saker är viktiga för en måste man slåss för att behålla dem. Typ mysmorgnar med cappuccino + träningen och fika med tjejkompisarna för mig. Utgång på fredag kväll för någon annan, eller resor. Det går att fixa, bara man bestämmer sig, har bra prat med sin man och planerar i god tid. Men jag saknar min man så att jag håller på att bli tokig, även om vi tillbringar en helg tillsammans och sitter bredvid varann i soffan så saknar jag honom ändå. Det är jobbigt. Tror att det blir bättre för er för ni är i Sverige och kan tillbringa mer tid tillsammans. Här är klockan 21.30 och han har fortfarande inte kommit hem från jobbet...
Rutiner är ett bra sätt att fixa tid för varann. När bebisen sover och man vet att den kommer att göra det ett par timmar framöver kan man "glömma" den en stund.
Amelle: Du är inte ego. Att skaffa barn är en sjuk egotripp. Att leka gud och skapa en liten genetisk avbild av sig själv som man sedan härskar oinskränkt över (nåja...), trots att världen knappast behöver fler barn. Man får makt i andra sammanhang också. Över männskorna på gatan som vill gulligulla med ens bebis, över andra familjemedlemmar som plötsligt behandlar en med ny respekt för man är inte bara en person, man är ett litet IMPERIUM. Man kan ställa tidigare orimliga krav typ: "Middagen måste serveras klockan fem, annars får han kolik." Om man är en person utan makt och utan mening i livet verkar såna här argument särskilt lockande såklart, men det är trevligt även för andra.
Satt på gården med monstret idag, i solen och läste nya elle och åt tryfflar från Leonidas och drack decaf Illy. Trots att monstret var jättegrinig så kände jag att jag vill ha en till, helst inom ett år. Tittar på bilder när hon var en liten nyfödd degklump och saknar redan den versionen. Men sen tog jag mig själv i örat. Fast inte jättehårt.
Lapinette: Härligt att du tar en break i din inte-gilla-socker-tillvaro. Våfflor är jättegott men plättar är nog det jag saknar mest av någon anledning. Stora travar, med sylt och vispgrädde (som jag inte ens gillar).
Amelle igen: Grattis till champagnen! Fick en flaska veuve cliquot i påskpresent av manhattanväninnan. Inte min favvo men funkar till mat. Vad blev det för champagne för er?
Alla: Är ni typ lediga nu? För man har ju det i Sverige, ledigt nästan jämt. Grrr. Mannen, var är du?
Gemma,
Nä. Jag sitter på jobbet i dag. Men vi har ju lite specialläge med ledighet och så där. Skrattade gott åt din nostalgiska (eller inte) beskrivning av din fegis-kille, fy vilken tönt! Men bad boys är ju inte heller så kul, om man är över 16, kan ta vara på sig själv och tycker det är sexigt med killar som är så pass trygga i sig själva att de inte känner sig hotade, vill säga. Så jag har nog rört mig mer åt fegishållet ändå.
Viktig fråga: hur smakar egentligen decaf-kaffe? Måste nog testa någon gång och lär väl få ett ypperligt tillfälle i New York.
Ett tecken till på att man är kaffenörd: när man inser att tillgången på, eller frånvaron av gott kaffe är en mycket viktig faktor för att avgöra om resmålet var bra eller inte.
Hmmm, har i all flyttröra inte ens lagt champagnemärket på minnet. Nu har ni fått mig sjukt sugen på både våfflor och plättar, måste allt försöka få mig en fix imorgon.
Våfflor blir det imorgon!
Tecken på kaffenörd? Det är att ta med eget kaffe, termos, kaffefilter och vattenkokare samt på något sätt trycka ned en Melittatratt i plast.
Reser vi till nytt resmål som inte ligger i Frankrike eller Italien så åker kaffegrunkorna med. Vi packar kuddarna också och vid de tillfällen vi lämnat våra egna kuddar hemma så blir vi alltid arga på oss själva för att vi inte tog med dem.
Standardpackning är:
Kaffesaker
Kuddar
Pass, pengar och biljetter
First Class resebok om resmålet
Karta
Tandborste
Pincett
Lite kläder men inte så viktigt.
Ett tips: Packa ned de slitna underkläderna och kasta de när de är skitiga istället för att packa med hem. Man kommer aldrig för sig att kasta annars. Jag gör faktiskt så med t-shirts och nattlinnen också.
Hehe, Rosen, vad roligt att ni packar kaffeattiraljer på utlandssemestern. Skulle ha gjort det när jag var i Mexico i omgångar för där SUGER verkligen kaffet.
Kanske ska tillägga att den killen som ständigt ville slåss för mig träffade jag när jag var ca 16-17.
Rosen, kul packning, vad säger tullen när de hittar sakerna? Vi fastnar alltid med dykprylarna och måste ta upp och förklara, väldigt omständigt!
Hade en kompis som var sådan fast med te, så var det långfärdsskridskor med fikapaus ute på isarna bestog hans packning av termos med varmt vatten, påse med löste, tekula, liten tupperware burk med mjölk en med socker och en sked. Ibland hade han lite honung med för säkerhetsskull.
Amelle
Hur länge dröjer det tills ni får ett komplett kök?
Kul med champange till personalpris, vore något det för fler företag att ta efter tycker jag.
Gemma och Amelle
Vi har också problem med att mannen jobbar så mycket, pappaledighet är inte något som ses med blida ögon och han reser mycket i jobbet. En vanlig dag är han oftast hemma efter 20 på kvällen och det känns inte helt ok för någon av oss att ha det så om vi får barn.
Vad har ni gjort idag då i snön?
Jag har strukit gardiner, kändes som att jag ville ha det nu när det bara snöar hela tiden, de är bara temporära tills vi hittar något bättre men ändå.
Har haft fika för lite kompisar och deras barn så de har fått kika på lägenheten innan vi hinner hitta en dag att bjuda på riktig middag.
Gemma, våren i Shanghai låter inte helt fel. Hur varmt har ni det nu? Kommer ihåg hur södra Kina var i mars/april/början på maj; 20-25 grader, en svag bris, och alltid en strålande sol på himlen- så härligt!
Jobbigt att mannen jobbar sena kvällar, men visst är han hemma lite mer nu när ert lilla monster har tagit plats i ert liv? Eller det kanske inte går?
Amelle, er champagnedeal låter inte helt fel! Och vad är det för jobb som har gjorts i ert hus? Var det byte av stammar?
Att ta med sin sovkudde till resmål är en sak jag aldrig har förstått! Har funderat i mitt stilla sinne vilka fler "onödiga" attiraljer som döljer sig i väskorna som personen har med sig. Men det kanske inte alls är så?
Å andra sidan är jag en sån som kan sova helt utan kudde.
Påskledigheten halva torsdagen-idag flög verkligen förbi! I fredags var jag hemma hos en väninna och drack vin och åt middag, i lördags hos en av H:s vänner med ett stort gäng och festade till det rejält med hög musik, löjliga lekar och mycket vin. Det var alldeles för lång tid sedan jag var på en sån brakfest, skrattade hela kvällen!
Nu har H och jag precis målat vitt i hela vardagsrummet, och vilken skillnad det blev från den mörkbeige nyansen som fanns innan. Däremot tog vi beslutet att låta den ljusbeige nyansen som är i hallen stanna, den passar väldigt bra in även om jag inte är så mycket för just beige.
Försöker även övertala H att vi ska ha antingen pastellrosa eller vit/grå-randiga tapeter i sovrummet, men inget av alternativen går hem verkar det som. Vad göra?
Detta med kaffe med sig är ju naturligtvis helt tokigt, det inser vi -och är lika lyckliga varje gång vi får vårt eget kaffe när kaffet smakar blä på resmålet - och det händer alltför ofta.
Vissa resmål blir vi sjuka på - av kaffeabstinens! Vad ger ni mig för kaffet i USA, Nya Zeeland eller liknande ställen?! Inte konstigt att huvudvärken smyger sig på framåt eftermiddagen...
Minns vännerna som gjorde sig lustiga över oss de två första frukostarna när vi kom med eget kaffe. Sedan satt de och väntade på oss för att få "riktigt" kaffe. Ja, vi är tokiga.
Se'n var det detta med kuddarna. Jag kan sova vart som helst och hur obekvämt som helst bara jag har min kudde. Varför chansa? Utvilad och go' semestrar jag vidare. (En kudde väger inte så mycket men tar plats, helt okej för mig.)