Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Hmm, attachment parenting har man ju hört talas om. Med "fri" amning, upp i treårsåldern. Fräscht.. .
När barnet på egen hand börjar knäppa upp blusen på en, då vet man att det är dags att byta umgängesform. Tycker då jag.
I motsats till detta ställer de femminutersmetoden, där barnet kan skrika tills det kräks. Tycker att båda sätten är exakt lika korkade. Jag skulle aldrig skita i monstret om hon vrålade hysteriskt. Men heller inte släpa runt på henne dag och natt och låta henne småsnutta och fördärva sin (och min) nattsömn.
Har läst en del av dessa artiklar i SvD, speciellt den som handlade om adopterade barn. Helt klart intressant! Har idag även lyssnat lite på P1 där det handlade om kvinnor som valt att inte ha några barn. Min barnlösa väninna skickade ett mail för att hinta om programmet.
Hehe, ja det var verkligen svart eller vitt... Har läst lite mer nu, bla. läsarkommentarer som påpkar just detta med sömnen. Får man inte sova ordentligt är det ju svårt att vara en bra förälder oavsett. Får också känslan av att det snarare är dessa MAMMOR som tycker det är mysigt att ha bebisen nära 24/7 snarare än att det är för barnets bästa.
Tänk att det här med barnuppfostran är ett så känsligt ämne där precis ALLA tror att de vet bäst och att resten är dåliga föräldrar (typ). För en tid sedan gjorde vi en längre grej om detta där massa olika metoder jämfördes. Kontentan blev att dagens föräldrar aldrig varit så bra pålästa som i dag - och aldrig så osäkra. Finns att läsa på nätet om ni är intresserade, ni vet ju var jag jobbar.
hmmm, intressant radioprogram Lapinette, måste lyssna på webben!
Det är nog det största problemet idag, att de flesta vill vara perfekta och mitt i allt det så mår de dåligt (känner sig som dåliga föräldrar) pga alla krav som ställs.
Shit ja, man är verkligen ängslig. När det gäller böcker så tror jag att man antingen ska strunta i dem helt, eller - om man är bokberoende - se till att läsa många olika så att man inte bara får en vinkel. Själv hade jag inte överlevt en dag utan mina bebismanualer, det är ju knappast så att man bara "vet" hur man gör bara för att man råkar klämma ut en egen. Tur att man har en förnöjsam liten unge, hade den skrikit dygnet runt, då hade man nog blivit ännu mer måltavla för kritik, och definitivt känt sig träffad och osäker. Eller... inte "man", utan "jag". För jag hade redan innan en bild av mig själv som dåligt mamma-material, det krävs inte så mycket då för att spä på den bilden.
Men nu sover hon lugnt i sin garderob medan vi avnjutit oxfilé och en riktigt trevlig bordeaux. Livet kunde vara sämre.
oj oj ska se om jag kommer ihåg allt som skrivits!
Jag har haft en lugn och riktigt behaglig påsk. Ingen stress. Trist att börja jobba idag igen,men ska ju som sagt till NY på onsdag nästa vecka!
Jo två män som slåss över en.. been there och tyckte heller inte alls att det var lika glamorös som på filmerna.. mer pinsamt. Så går det när man har svartsjuk pojkvän. Men nu har jag hört att han är skallig, tjock och har en riktig rugguggla till tjej! Lite skadeglad och what comes around goes around! Tur att han flyttat till Paris!
Kudde; behöver inte min egen. Kan sova överallt. Tur är det för det blir ju många hotell för min del. Men klart att egna alltid (nästan) är bäst.
Ang artikeln... ja när ens unge kan be efter tutten har det gått FÖR långt!! usch.. äckligt tycker jag. Jag tycker till och med 1 år kan bli för mkt. Barnet är ju stort...ingen baby längre..
Klart man inte låter sitt barn skrika tills det kräks... låter vansinningt. Alla förstår väl att barn behöver närhet, men att alltid bära på sitt barn, låta det sova i ens säng - snacka om separationsproblem längre fram!! Ungen kommer inte ens att kunna åka på läger utan mammas tutte! haha!
Jag som heller inte växt upp med barn vill också ha en manual. Jag har också panik ibland att jag ska bli världens sämsta morsa.Men det löser sig nog!
Amelle håller med fullständigt! Man kan knappt diskutera amning och sömn ens med sina vänner för alla (med barn) har så starka åsikter!! Jag tycker inte man ska amma varje halvtimme bara för att barnet ska snutta. Sen behöver man väl inte vänta 4 h på pricken heller. Vissa barn äter mer under tillväxtperiod etc. Men om man nämner att man inte håller med om att barn ska äta NÄR som helst... oj oj..
Fick min vagn idag!! Den är så fin! Får nog ta några bilder och lägga ut!