• Miss Mohlin

Bröllop sommaren 2009..se hit!

Hej alla blivande brudar!

Jag ska gifta mig i Juli 2009 och har lite funderingar. Har ni som också ska gifta sig 2009 börjat planera? Jag tror vi kommer bjuda runt 90 pers. och ha en budget på runt 50-60 000. Är det en lämplig budget? Det som kommer bli gratis är: Bruduppsättning (känner en frisör), sminkning, manikyr, klänning, festlokal. Ge gärna bra tips på hur man kan dra ner kostnaderna lite. Spriten ska vi ta från Tyskland.

Ha de gott!!

/Maria

• Svar på tråden Bröllop sommaren 2009..se hit!
  • Sokkerkakan
    Aquilia skrev 2008-03-04 10:50:27 följande:
    Hej,vi gifter oss 16 aug 2009 på Gotland, 3-dagars. Så gott som alla gäster kommer från fastlandet men de flesta vet redan om att vi skall gifta oss där och då eftersom vi bestämde plats och datum när M2b friade. Vi har börjat planera men ej bokat ngt än. Har ett bröllopskonto där vi kommit en bra bit på väg, vilket är skönt för då behöver vi inte spara så mkt per månad utan kan fortsätta leva även fram till bröllopet. I helgen köpte vi en vacker pärm för att kunna organisera alla papper, idéer m.m. förutom excel-filerna jag har skapat den här veckan när jag har varit ledig från plugget. Känner mig lite "besatt" av planeringen, nästan som att det är den här sommaren och inte nästa, men jag vet samtidigt att jag inte kommer ha allt för gott om tid framöver att lägga just på grovplaneringen. Dessutom finns det tid att prova olika idéer, framförallt för att se om de är realistiska jag har en förmåga att spruta ur mig upptåg och förslag men samtidigt en obotlig tidsoptimist vilket många gånger leder till enorm tidsbrist Nu kan vi testa i lugn och ro, men kanske ha en massa skoj på vägen, för det är just det som planeringen skall vara - skoj
    haha det låter som att du skriver om mig.. jag är en sann tidsoptimist i vanliga fall men nu planerar jag för fullt och man kan verkligen tro att bröllopet äger rum nu i sommar. Hur ska man orka och ha tålamodet att vänta så länge?! :) Jag har ett worddokument där jag sparat alla tips och idéer, sen ska vi på två bröllop i sommar och då tänkte jag passa på att kolla vad som var bra och mindre bra, vad man ska tänka på osv. :) Jag tror det är bra att va ute i god tid, och som du söer: Det ska va kul!
  • Bambo

Aquilia: Bra idé, både det där med pärm och backuper. Håller också på med uppsats, men den brukar jag dra ut på ett bärbart minne lite då och då för att den inte ska försvinna.
    Hoppas att även din planering går bra!

Cajsa Magnus: Vart letar ni lokal? Tänker ni något speciellt?

• Cajsa Magnus

Vi letar i Skåne, österlen...men vi är väldigt flexibla.
    Helst där man kan ta med dricka och mat och hålla på hela natten och festa.

• Sokkerkakan

Ser att det är fler än jag som pluggar.. jag kommer ha en termin kvar efter bröllopet, på vårterminen hade jag tänkt skriva c-uppsats men eftersom vi gifter oss 6 juni och skolan kanske inte hunnit sluta helt då än så funderar jag på att skjuta på uppsatsen och skriva den efter sommaren istället (vi har möjlighet att välja). För jag tänker att man säkert kommer va fullt upptagen med bröllopsplanering och sånt (Det är jag ju redan nu! Inte kunnat plugga alls den här helgen!)Vad skulle ni som skriver uppsats råda till?

• Aquilia

Bambo: kul att du också skriver uppsats. Just nu är min lite iskall, ett annat "projekt" har tagit bort uppmärksamheten från uppsatsen jo, jag spar på bärbart minne också men min erfarenhet är att jag & tekniska prylar inte riktigt går ihop, de har en tendens att krascha när jag är i närheten och ibland även när jag inte ens har petat på saken - allt från datorer till kopiatorn på jobbet och de mitt emellan
    Lycka till själv med planeringen.
    Sokkerkakan: man kanske inte är så "knäpp" trots allt jag har verkligen kanonskoj och förundras över allt som finns där ute i samband med ett bröllop. Har hittat saker och fått kunskaper som jag inte ens drömt om, tur att man har tid att sålla innan det är dags för avstamp

• Bambo

Sokkerkakan: Det beror helt på om du har självdisciplin, eller inte! Det som är bra när man skriver uppsats är att man får förfoga över sin tid nästintill helt och hållet och genom det kunna planera att göra andra saker vissa dagar och plugga andra. Samtidigt som det är jätte jobbigt att sitta inne och skriva om man får något erbjudande att göra något som är roligare, såsom fika eller liknande. Sen beror det ju också på vad du skriver om, hur mycket fältarbete du måste göra. Men jag tror att det otroligt individuellt vilken tid som är bäst att skriva på.
    Lycka till!

• Aquilia

Sokkerkakan: Hmmm, inte helt enkel fråga med tanke på att det beror på person och ämne. Visserligen planerar du redan och kanske kan du göra det mesta av organiserandet nu så att du bara har att bocka av ju närmare ni kommer 6 juni. Sen beror det på hur mkt ni skall göra själva resp lägga ut på andra.

Ärligt; jag tror oftast att jag kan göra fler saker samtidigt, att dygnet har 26 timmar och att varje enskild uppgift tar mellan 5-15 min, dessutom är jag fast övertygad om att restiden från punkt A till punkt B alltid är minst 60 % kortare än vad den verkligen är = obotlig sann tidsoptimist som ständigt hamnar i tidsbrist. Just den här egenskapen hos mig leder till att när jag har genomfört allt jag åttagit mig så brukar jag antingen vara urlakad på kalaset eller så kanske kvaliten på somligt inte vara allt för topp.
    Kanske är det bättre att skjuta upp uppsatsen så att du kan ägna dig den tid du vill och behöver till bröllopet så att du inte jagar livet ur dig på båda aktiviterna utan att du istället för kul och senare kan lämna in en bra uppsats. Men sen vet jag inte hur beroende du är av att ta examen, om du behöver komma ut i arbetslivet pronto eller om ½ år senare är okej. Lycka till

• Aquilia

...det skall vara "åtagit mig" inte åttagit......
    och lite längre ner "får kul..." skall det naturligtvis vara, såg går det när man försöker skriva fort

• Sokkerkakan
    Aquilia skrev 2008-03-04 11:35:53 följande:
    Sokkerkakan: Hmmm, inte helt enkel fråga med tanke på att det beror på person och ämne. Visserligen planerar du redan och kanske kan du göra det mesta av organiserandet nu så att du bara har att bocka av ju närmare ni kommer 6 juni. Sen beror det på hur mkt ni skall göra själva resp lägga ut på andra. Ärligt; jag tror oftast att jag kan göra fler saker samtidigt, att dygnet har 26 timmar och att varje enskild uppgift tar mellan 5-15 min, dessutom är jag fast övertygad om att restiden från punkt A till punkt B alltid är minst 60 % kortare än vad den verkligen är = obotlig sann tidsoptimist som ständigt hamnar i tidsbrist. Just den här egenskapen hos mig leder till att när jag har genomfört allt jag åttagit mig så brukar jag antingen vara urlakad på kalaset eller så kanske kvaliten på somligt inte vara allt för topp. Kanske är det bättre att skjuta upp uppsatsen så att du kan ägna dig den tid du vill och behöver till bröllopet så att du inte jagar livet ur dig på båda aktiviterna utan att du istället för kul och senare kan lämna in en bra uppsats. Men sen vet jag inte hur beroende du är av att ta examen, om du behöver komma ut i arbetslivet pronto eller om ½ år senare är okej. Lycka till
    Haha PRECIS som du beskriver dig själv är jag också.. oavsett om jag skriver uppsatsen eller inte så har jag en termin klar efter bröllopet. jag har däremot möjlighet att välja o jag vill skriva uppsats näst sista eller sista terminen. Näst sista terminen är alltså vår 2009 och därför tänkte jag göra den för att få det gjort, och sen på hösten läser jag min sista inriktning, vilket nog är en roligare kurs. Men nu kommer jag nog ta uppsatsen sist iaf. Förstår du hur jag menar?
  • April2oo9

Jag har startat en blogg, för att få med allt i planeringen för att sedan kunna skriva ut och spara tillsammans med bröllopsfoton, gästbok från mottagningen och så :)

Svar på tråden Bröllop sommaren 2009..se hit!