• 2008-08-09

Bebis efter bröllopet!?

Fler än vi som ska försöka bli gravia efter bröllopet?
    Tänkte att alla vi som längtar efter bebis kunde babbla av oss lite här!

Jag och min blivande gifter oss som mitt nick säger, i augsti, och sedan vill vi verkligen försöka bli gravida, så som vi har längtat!
    Om sanningen ska fram kommer vi att smygstarta redan månaden innan bröllopet, det är ju väldigt sällan det tar sig på försök 1 iaf så.

Finns säkert fler som längtar som galningar nu! Låt höra brudar!

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?
  • sokkerstruten

Det är nog mera "tit" som ska svara här men.. vi, jag och min m2b kollar oxå på hus!

Det är så helt otroligt dyrt med hus i sverige om man inte vill bo ute på landet så man måste ha två heltidsjobb nästan för att få det gå runt!

I gbg, där vi bor och strax utanför börjar dom flesta hus på 2.5 till 3 miljoner, om man vill ha något relativt ok. Och det är utgånsgpriset, vilket betyder att det går upp beroende på markanden!

Säga att man ska ha lite handpening att komma med så är det ju några hundra tusen man måste ha sparat i hop om man inte vill ha så kallat topplån, som i och försig vissa banker har tagit bort...

Bride in England skrev 2008-04-10 12:01:28 följande:

Tit Tack! Ja det ar sa byrakratiskt allting, aven med EU-regler. Men men, nagon gang blir det min tur med! Menar du att ni maste ha fulltidsjobb i Sverige innan alltsa, for att kunna ta lan eller? Jobbigt!
  • sokkerstruten

Bara ett vanligt rad hus kan börja på 3 miljoner, det är altså inte ens ett fristående hus!

• lillasmilla

hoppas på ÄL på bröllopsnatten! =) Fick mens i fredags, och gifter mig den 26:e, tror ni att det kan bli en bröllopsnattsbebis? Fasen vad traditionell man vore då! =)Hade ju tänkt lite avhållsamhet där to-fre, men man kanske får busa lite ändå då... Vill ju helst (vore all lycka!) bli gravid då, annars kommer jag att ha mens när vi är på bröllopsresan. =(
    Sånadär hormoner man kan förskjuta mensen med, kan man äta dem om man "eventuellt" är gravid? Skadar det fostret? Kommer ju ha BIM när vi är därnere, så jag kan ju inte testa mej innan vi åker, innan jag börjar med eventuella hormoner (för de ska man väl börja med några dagar innan?) hur hade ni gjort?

• lillasmilla

ska ringa barnmorskan idag och höra, kanske räcker med att käka cyklo-f? men inte så skoj att vara i malaysia och varken vilja bada eller mysa.... (men kunna...)hmmm.... hoppas på ett plus i stället! =)

• nilia

Åhhr nu har en kompis varit och hälsat på mig med sin 2-månaders bebbe och 2.5-åring. Fyyy vad sugen man blir!
    Så goa små pluttar=)

sokkerstruten:
    Vi kollar oxå på hus, men som tur är så bor vi i en mindre stad, här kan man få en fin villa med hög standard för 1,5=)

lillasmilla:
    känner mig lite vilsen..cyklo-f, vaför tar man det?
    Är oxå lite orolig över att ha mensen under resan eller på bröllopsdagen. Skulle ju inte vara någon höjdare!

• Krokolina

Vi har diskuterat saken och kommit fram till att INTE "tjuvstarta". I stället låta bröllopet bli en handling med stor symbolisk tyngd. Det tilltalar oss att det blir skillnadar, att det betyder saker på många plan, till exempel att vi börjar försöka bli med barn efter denna dag. Tycker att det skulle kännas halvdant att börja månaden innan. Varför? Har man väntat så här länge kan man vänta lite till. Känslan kommer bli större om man låter bröllopet bli en vattendelare för livet före och livet efter.

Men man ska NATURLIGTVIS göra som det känns bra. Har inga som helst värderingar vad gäller par som har barn innan de gifter sig osv. etc.

• konichiwa girl

Krokolina: För oss - i synnerhet mig - var det en grej jag gick och stressade upp mig över. Fästmannen fick hela tiden höra "tänk om det inte fungerar?" och "Tänk om det inte blir något?". Till och med han började noja. När jag så träffade min lillasyster och hennes månadsgamla plutt var jag skitledsen, det var jättejobbigt för mig. Så vi bestämde oss för att tjuvstarta, för att ta bort den där pressen. Nu kan vi liksom bara koncentrera oss på bröllopet. Så resonerade vi!

• pandis2405
    sokkerstruten skrev 2008-04-13 21:44:15 följande:
    Bara ett vanligt rad hus kan börja på 3 miljoner, det är altså inte ens ett fristående hus!
    Känner igen det där, bor i Stockholm! Osså börjar man drömma om ett 20-talshus, nära vattnet, hyfsat nära stan, stor trädgård med gamla äppelträd. Hmm, var kan man hitta det? Djursholm! Eh, nej just det, jag jobbar inte som direktör nej, så var det. Tänk om.

Vi har bestämt oss för att börja med att byta upp oss till en 4:a när (om) vi får barn. Ett steg i taget. Inte för att fyror är så mycket billigare än villor men ändå...
  • idamik

Visst låter det helt perfekt att skaffa en bebis i samband med/efter bröllop, men jag kan ju säga att det kan bli långt ifrån så... Vill inte döda era drömmar, bara göra dem mer realistiska,,.

Jag är 23 år, fick min son när jag var 19, när jag var 20 så beslöt vi oss för att skaffa nummer två, ettan gick ju så fort, så snart kommer nog tvåan... Ett halvår gick, inget, ett år, två år gick, ingenting!
    Eftersom vi har ett barn får vi finansiera allt vad gäller fertilitetshjälp, och man kom inte fram till något fel efter ett halvårs provtagande... Men hopp finns!

I år har vi gjort två IVF försök (ca 20 000:-, per styck...), varav det senaste lyckades... Jag är nu gravid i sjunde veckan och hoppas ¨på att det stannar kvar...

Jag kan inte låta bli att tänka på hur man oftast (jag med förut...) tror att det bara är att ha sex, så blir man med barn... Men så är det långt ifrån! Ca var femte tjej har PCO utan att veta om det, vilket kan medföra svårigheter att bli gravid, och infertilitet är vanligare än vad man tror...

Ett par råd, till er som kanske tror att det bara är att sluta med p-piller... Ta det som det kommer istället, man kan inte planera allt... Tro mig, jag har varit hysterisk över detta....

• milla1982

gifte mig 15 mars, igår kväll plussade jag :)

Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?