• 2008-08-09

Bebis efter bröllopet!?

Fler än vi som ska försöka bli gravia efter bröllopet?
    Tänkte att alla vi som längtar efter bebis kunde babbla av oss lite här!

Jag och min blivande gifter oss som mitt nick säger, i augsti, och sedan vill vi verkligen försöka bli gravida, så som vi har längtat!
    Om sanningen ska fram kommer vi att smygstarta redan månaden innan bröllopet, det är ju väldigt sällan det tar sig på försök 1 iaf så.

Finns säkert fler som längtar som galningar nu! Låt höra brudar!

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?
  • nilia

Jag håller verkligen med om att den juridiska biten är viktig! Det kommer att kännas tryggt när man väl är gift=)
    Vi kan inte heller enas om efternamnen.. känns jobbiigt att inte ha det löst tills man gifter sig för annars så vet jag att problemet bara blir uppskjutet tills man eventuellt får barn.
    För även att vi behåller våra egna efternamn så vill han att eventuella barn ska heta hans. Och jag vill att de ska heta mitt=)
    Han har ett son-namn så jag vägrar att byta;)

• Blivande fru pettersson

Oj, vad det händer grejer i den här tråden emellanåt.

• Silva79

Den största anledningen till att vi gifter oss är faktiskt den juridiska biten. Självklart älskar vi varandra och vill dela våra liv med varandra, men det hade vi kunnat göra utan giftemål också. Men nu när vi planerar barn tillsammans känns det bättre att vara gifta.

Englali skrev 2008-02-23 20:06:25 följande:
    Den juridiska biten är minst lika viktig som den romantiska för oss. Vi har sett par som hamnat i tråkigheter när de inte var gifta, hade barn och en av dem plötsligt avled. Så det är ännu en stor orsak för oss att först gifta oss. Men, SÅ sugen på en liten.. var precis inne o kikade på webbisar på våra bekantas lilla tjej som föddes i onsdags. Vilken liten goding!
  • Sibbis

Ja, jag håller med. Den juridiska biten är minst lika viktig. Det tycker jag ju, men jag tänker oftast inte på den. Den kommer ju lioxm automagiskt :-P

Ibland chockar jag mig själv med hur naiv jag är *s*

• Ullrika

Jo vi har nog först och främst bestämt oss att vänta pga det juridiska, skulle någonting hända med mig under förlossningen så att jag dör så måste min sambo strida för vårdnaden av vårat eventuella barn och det skrämmer mig. Men sen älskar vi varandra och ser bröllopet som en möjlighet att förkunna vår kärlek för varandra.

• Martina 76

Mannen behöver väl inte strida om vårdnaden om man dör vid förlossningen? Han har ju redan skrivit på papper om att han är pappa så han har all rätt till barnet. Det gör man vanligtvis innan barnet föds. Men visst är det viktigt att gifta sig när man har barn...

• Ullrika

Papprena skrivs på efter förlossningen, vet om minst ett fall som det rapporterats om i media då detta har inträffat.

Martina 76 skrev 2008-02-26 20:01:07 följande:

Mannen behöver väl inte strida om vårdnaden om man dör vid förlossningen? Han har ju redan skrivit på papper om att han är pappa så han har all rätt till barnet. Det gör man vanligtvis innan barnet föds. Men visst är det viktigt att gifta sig när man har barn...
  • Nessan

Om modern är gift då barnet föds presumeras maken vara far till barnet.

Är modern ogift finns två sätt att fastställa faderskap, antingen genom bekräftelse (någon "erkänner" faderskapet) eller genom dom i domstol. En bekräftelse av faderskapet kan ske även innan barnet fötts enligt Föräldrabalken 1 kap. 4 §. Är man ogift och väntar barn med sin sambo kan det ju ligga i en intresse att faderskapet bekräftas redan innan födseln (om man är säker på vem som är fadern såklart! ) utifall något skulle hända.

• agni

Hejsan! Jag hade samma namn problem, fast vi löste det genom att jag tar inte hans "son" namn och han tar inte mitt ovanliga namn utan vi hittar på ett nytt tillsammans:) JÄTTEKUL!! Ett annat skäl förutom tråkigt son namn ä att han varit gift tidigare (vilket jag inte har problem med, snarare ganska praktiskt för han har info.) men exfrun tog inte tillbaka sitt gamla namn av förståliga skäl å jag vill liksom inte heta samma, typ Nisse .....sons fru nr 2 :)
    Iof hade de ju varit lite humor över det:)

• Martina 76

Vi skrev på alla papper innan förlossningen. Det brukar vara det vanliga...

Vi har funderat på att hitta på eget namn men det är jättesvårt! Dessutom känner jag ganska starkt för mitt namn då det är ovanligt. Känns tråkigt då vi är den enda släkten som heter det... Men det löser sig nog med tiden. Sambon kanske ger sig när han upptäckter att 3 av 4 i familjen har mitt efternamn!

Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?