• 2008-08-09

Bebis efter bröllopet!?

Fler än vi som ska försöka bli gravia efter bröllopet?
    Tänkte att alla vi som längtar efter bebis kunde babbla av oss lite här!

Jag och min blivande gifter oss som mitt nick säger, i augsti, och sedan vill vi verkligen försöka bli gravida, så som vi har längtat!
    Om sanningen ska fram kommer vi att smygstarta redan månaden innan bröllopet, det är ju väldigt sällan det tar sig på försök 1 iaf så.

Finns säkert fler som längtar som galningar nu! Låt höra brudar!

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?
  • starchick

tack nilia det är spännande men samtidigt lite "otäckt" med ivf tycker jag, det här med att plocka äggen verkar inte jättekul men man får smärtstillande + lite morfin hhii, tur det!!

starchick och 14/6-08:
    Lycka till! Håller tummarna=)

• Sibbis

Tack för svaret skönt att ni ska få hjälp nu då o bra att det inte är något som är fel! lycka till!

ser många som går igenom IVF på jobbet, o hör vad de har att berätta. har hört så otroligt många härliga historier!

starchick skrev 2008-03-04 21:03:17 följande:
    Jag har inte skyddat mig på 2 år så egentligen är det väl såpass länge vi har försökt, men prickat ägglossningar å sådant har vi gjort 1 år med ägglossningsstickor och mycket sex, dock har det inte hjälpt men det är inga fel på oss utan vi är klassade som oförklarligt barnlösa!
  • The Bumblebee

nilia skrev 2008-03-04 21:01:17 följande:

the bumblebee:Nä herregud om jag får den stora lyckan att bli gravid så kommer jag strunta fullständigt i hur mkt jag väger=) Kommer att vara värdlens lyckligaste ändå!
    Låter bra det! Lycka till med producerandet!
    Själv så är jag inne på typ försök nr. 47 när det gäller att sluta äta en massa socker... Vill oxå tappa några centimetrar här å där innan bröllopet + några kilon innan nästa graviditet. Jag blev gravid redan 4 månader efter första förlossningen, så då hann jag aldrig gå ner mina första grav.kilon. Efter andra förlossningen tog det mig 5-6 månader innan jag tappat de 15 kg som jag gått upp - men kvar är ju de 7 som jag hade i bagaget från första förlossningen... De vill jag bli av med innan jag börjar växa nästa gång
  • Tit

Ja, det är ju innan man blir gravid som man kan jobba på formen, när man väl är det gäller bara att lyssna på vad kroppen själv ber om (även om man kanske bör sätta gränsen vid chokladkaka mitt i natten) Vad en graviditet väger är ganska lika för alla. Barnet väger ca 3.3 (2.5-4.5) brösten ca ett kg var, moderkakan ett kg + vatten osv osv. Jag läste att 12 kg var normalt när jag var gravid. Sen är det ju givetvis plus minus några kg. Men går man upp tx 7 kg så har man i verkligheten gått ner i egen vikt. Går man upp 25 är det inte så... Men det är ju helt upp till en själv hur man vill göra med sin vikt liksom i resten av livets situationer. (så länge man inte föröker banta bort sin bäbis...) Jag hade tur och var bara sugen på nyttig mat (enda "cravings" var kött, efter at ha varit vego i några år!) Många blir ju sugna på allt och då är dt svårt at stå emot.

Grattis med bra provrörstiming!!

• Tit

Huja, Det är ju väldigt många som det inte är så lätt att få barn för... Det är läskigt att tänka på. Har ju läst att det är flera av er som tjuvstartar av den anledningen. De vågar jag dock inte heller, blev ju gravid "väldigt lätt" för tio år sen och räknar lite med att dt ska vara lätt igen. Men nu är det med en annan (den rätte denna gången) och jag har passerat 30...
    Jag har hormonspiral och tvekar lite hur långt i förväg den ska ut. Att gå tillbaka till kondomer känns väldigt märkligt, så gärna så sent som möjligt.

Sibbis-vet du nåt?

De säger att dt int skall försenas när den är ute men det sades väl om p-piller förr också? För mig vor bröllopsnatten fantastisk timing så hinner jag gå ett helt år på min nya utbildning innan jag är mammaledig. Lite läskigt bra planering, mn det tycker jag att jag kan förtjäna efter förra persen (21år, första året på lång utbildning, precis flyttat utomlands och inget faderskap inom synhåll...)

• Sibbis

Tit: åh, det är ju i princip omöjligt att säga visserligen är ju chansen mycket större att det ska vara lätt för dig att bli gravid eftersom det var det sist och kroppen "vet hur den ska göra", men å andra sidan har tiden gått och, framför allt, du har kanske använt hormoner längre än vad du hade innan första graviditeten? Hormonspiralen har ju fördelen mot många å
    p-piller att de bara innehåller gulkroppshormon o de TROR att det ska ha mindre effekt på rubbningen.

Skulle jag vara du, skulle jag ta ut spriralen 1½-2 månader före bröllopet eller så. tillräckligt länge för att du ska ha lite hum om vad som händer i kroppen, men ändå inte länge nog för att du inte ska kunna skåla i champagne SKULLE det ha tagit sig innan dess får knodden inte näring från dig än iaf.

Men åååh, det är så svårt för mig att sitta här och ge råd :-P jag vet iaf säkert att hormonerna i spiralen påverkar kroppen i mindre grad än hormonerna i p-piller. allt annat jag skriver är bara spekulationer

• Tit

Tack, vad gullig du är som hjälper, ska göra så! Sov gott

• signe1980

oj vad många sidor! orkar inte läsa alla.. en kul historia, vi gifte oss 28 okt och vår dotter är född 29 juli. en dag för mkt för att vara exakt 9 mån efter bröllopet.. lyckas med det ni ;)

• Piru

Vi ska gifta oss sommaren 2009, jag har p-piller kartor som räcker fram till nu i sommar o då funderar jag på att lägga av. Har ätit Yasmin i 6,5 år då och är nog rätt full av hormoner! Jag har dessutom vestibulit så det är ganska obehagligt att använda kondom så nu funderar jag att använda en p-dator fram till bröllpet. Hur pass pålitliga är de egentligen? Vad kostar de? Någon annan här som slutat äta yasmin? Inga obehagliga överraskningar när man slutat?

• Sibbis

Så lite så det är ju just därför vi är på forumet *s*

Tit skrev 2008-03-04 23:22:12 följande:
    Tack, vad gullig du är som hjälper, ska göra så! Sov gott
Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?