• 2008-08-09

Bebis efter bröllopet!?

Fler än vi som ska försöka bli gravia efter bröllopet?
    Tänkte att alla vi som längtar efter bebis kunde babbla av oss lite här!

Jag och min blivande gifter oss som mitt nick säger, i augsti, och sedan vill vi verkligen försöka bli gravida, så som vi har längtat!
    Om sanningen ska fram kommer vi att smygstarta redan månaden innan bröllopet, det är ju väldigt sällan det tar sig på försök 1 iaf så.

Finns säkert fler som längtar som galningar nu! Låt höra brudar!

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?
  • lillasmilla

bara en vecka kvar nu! =) sen är pillrena slut! Ska nog vara lite förisktiga ett tag... vi vill ju ha en "made in malaysia" och bröllopsresan är 9-24/5 =) men men blir det så blir det... hihi! såååååå sugen! bästisen har en 3månaders buspojke, är nära att kidnappa honom varje dag! =)

• Martina 76

Man ser verkligen inte på sina egna barn som man gör på andras ungar. När andra barn skriker är det mycket mer irriterande än när min gör det!

• blivandefrularsed
    Ullrika skrev 2008-03-01 21:42:06 följande:
    Åhhh fick veta idag att en polare ska bli pappa i november... är jag avundsjuk eller?!?
    Då är det rätt så nygjort asså
  • Ullrika

Mmm och inte helt planerat tydligen... men åååå midsommar kommer jag vara knäckt och bara vilja klappa polarens tjej på magen hela tiden... argh.

• Tit

Hej, Vi ska gifta oss i augusti och vill säta igång att skapa sen. Är det nån av er som har tänkt på att förbereda sig fysiskt och i så fall hur? Jag fick barn när för 9 år sedan när jag var 22. Nu är min kropp 10 år äldre och det känns! Jag väger bla lika mkt nu som dagen innan jag födde då ;-( Önskar verkligen att jag kunde gå ner tio kg nu och träna mig lite stramare och piggare för det är ju faktiskt ganska hårt att bära runt på ett litet liv. Det är ju oxå kos och vitaminer att tänka på... Förra gånger var oplanerad och hon blev både frisk och smart ändå men om man ändå ska planera... Har nån samma tankar eller tips????

• lillasmilla

ja, har funderat på detta men är totalt gröngäling i ämnet.... Var hos doktorn (av annan anledning) häromdagen och frågade då om hon kunde kolla om jag har några brister? då sa hon att, det inte skulle vara någon fara, då vi lever i väst, och jag såg frisk och kry ut. Däremot blir det nog en burk vitameineral kvinna och en burk folsyra, det ska man ju gärna börja med lite innan.

• Silva79

Man ska ju käka folsyra någon månad innan man planerar att bli/försöka bli gravid. Att gå ner i vikt skadar ju inte heller, men det är ju lättare sagt än gjort ibland.

Tit skrev 2008-03-02 20:21:00 följande:
    Hej, Vi ska gifta oss i augusti och vill säta igång att skapa sen. Är det nån av er som har tänkt på att förbereda sig fysiskt och i så fall hur? Jag fick barn när för 9 år sedan när jag var 22. Nu är min kropp 10 år äldre och det känns! Jag väger bla lika mkt nu som dagen innan jag födde då ;-( Önskar verkligen att jag kunde gå ner tio kg nu och träna mig lite stramare och piggare för det är ju faktiskt ganska hårt att bära runt på ett litet liv. Det är ju oxå kos och vitaminer att tänka på... Förra gånger var oplanerad och hon blev både frisk och smart ändå men om man ändå ska planera... Har nån samma tankar eller tips????
  • pandis2405

Jag är inne i en period av väldig motivation att bli vältränad just nu, och det skulle ju passa bra om jag kan lyckas med det också om man ska släpa runt på en massa extrakilon på magen. Vi har tre trappor utan hiss till vår lägenhet och jag tycker att det är jobbigt nu!

Vad ska man ha folsyra till? (okunnig...)

• Nessan

Folsyra är är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger blodbrist (anemi).

Folat (folsyra) behövs också för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Kvinnor som har låga halter folat i blodet när de blir gravida löper ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.
    Som jag har förstått det sker denna utveckling mycket tidigt i grav, så det är bra att börja käka folsyra redan innan graviditet. Livsmedelsverket har föreslagit fri utdelning av folsyra till kvinnor i åldern 18-45 år (barnafödande ålder) för att i så stor utsträckning som möjligt förhindra/minska risken för uppkomst av ryggmärgsbråck.

• pojomo

haha jag tycker tvärtom. När jag hör andras barn skrika å gråta i affären så tänker jag: vilken tur att det inte bara är mina ungar som gör det. I slutändan så är ju alla ungar lika. Dom blir sura när dom inte får som dom vill,MEN det är jobbigt med när andra människor står å gnäller på en för att dom inte får den TIDNINGEN;-(
    Martina 76 skrev 2008-03-02 14:45:15 följande:

Man ser verkligen inte på sina egna barn som man gör på andras ungar. När andra barn skriker är det mycket mer irriterande än när min gör det!
Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?