• 2008-08-09

Bebis efter bröllopet!?

Fler än vi som ska försöka bli gravia efter bröllopet?
    Tänkte att alla vi som längtar efter bebis kunde babbla av oss lite här!

Jag och min blivande gifter oss som mitt nick säger, i augsti, och sedan vill vi verkligen försöka bli gravida, så som vi har längtat!
    Om sanningen ska fram kommer vi att smygstarta redan månaden innan bröllopet, det är ju väldigt sällan det tar sig på försök 1 iaf så.

Finns säkert fler som längtar som galningar nu! Låt höra brudar!

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?
  • 2008-08-09

Jag måste ju låta helt galen, men jag är faktiskt villig att ta risken till att må dåligt på min bröllopsdag, iaf om det beror på en graviditet!!
    Både jag och min sambo längtar så himla mycket, att vi kommer att tjuvstarta, chansen att man blir gravid på en gång är ju ändå ganska liten så..

• Maciebrud

2008-08-09 skrev 2008-02-12 18:07:54 följande:

Jag måste ju låta helt galen, men jag är faktiskt villig att ta risken till att må dåligt på min bröllopsdag, iaf om det beror på en graviditet!! Både jag och min sambo längtar så himla mycket, att vi kommer att tjuvstarta, chansen att man blir gravid på en gång är ju ändå ganska liten så..
    Ja jag känner lika dant och de flesta mår ju sämst på morgon(vi gifter oss på kvällen). Sen bestämde vi oss för att försöka få barn före att vi bestämde oss för att gifta oss...
  • Miss (snart mrs) A

Jag käkade Primolut-Nor. Man kan skjuta upp mensen ca 10 dagar sen finns risk för extrablödning. Jag kände inte av några biverkningar mer än att jag hade lite mer ont i magen och blödde lite mer än vanligt när jag slutade med dem. Jag kan tillägga att det var under en semester och jag drack vin och drinkar varenda dag så det är inga problem.

Känner man sin cykel väl kan man ju alltid skjuta upp mensen en eller två månader innan bröllopet så slipper man komma ihåg att knapra tabletter mitt under bröllopsresan

För mig fungerade det i alla fall jättebra och när vi väl ska börja försöka med barn så känns de riktigt bra att kroppen fungerar som vanligt och jag riskerar inte att ha en massa skit kvar i kroppen när (om) jag blir med barn - det känns tryggt på något sätt.

När jag läser här om alla planer blir jag allt lite sugen själv

• 2008-08-09

Miss (snart mrs) A skrev 2008-02-12 18:36:41 följande:

Jag käkade Primolut-Nor. Man kan skjuta upp mensen ca 10 dagar sen finns risk för extrablödning. Jag kände inte av några biverkningar mer än att jag hade lite mer ont i magen och blödde lite mer än vanligt när jag slutade med dem. Jag kan tillägga att det var under en semester och jag drack vin och drinkar varenda dag så det är inga problem.Känner man sin cykel väl kan man ju alltid skjuta upp mensen en eller två månader innan bröllopet så slipper man komma ihåg att knapra tabletter mitt under bröllopsresan För mig fungerade det i alla fall jättebra och när vi väl ska börja försöka med barn så känns de riktigt bra att kroppen fungerar som vanligt och jag riskerar inte att ha en massa skit kvar i kroppen när (om) jag blir med barn - det känns tryggt på något sätt.När jag läser här om alla planer blir jag allt lite sugen själv
    Ringde du bara din barnmorska för att få dessa utskrivna? Jag tror faktiskt jag ska prova 1 gång innan (om det inte finns stor risk för allvarliga biverkningar?!) så att jag vet hur jag mår av det...och OM det funkar på mig Man vill ju inte gärna stå där på dagen B och inse att -Nä, det funkade inte, mensen kommer ändå!!
  • Miss (snart mrs) A

Jag ringde min gynekolog och eftersom det är en tablett som det är lite regler kring så jag var tvungen att komma in på ett snabbt besök hos en sköterska som tog 10 minuter och fick dem utskrivna. Testa ett par månader innan om det går så vet du ju hur de fungerar på dig. För mig var det kanon i alla fall och jag har inte kännt av någonting alls mer än det jag skrev ovan som inte kändes så farligt att hantera en gång!

• Silva79

Var på gyn idag, alltså får dom ingen utbildning där eller? Frågade lite om det här med att skaffa barn och vad vi borde tänka på innan och under. Hon stirrade på mig som om jag var knäpp. Är det konstigt att fråga om sådant? Det där med folsyra fick jag själv dra upp och då nickade och tyckte att det var en bra idé. Frågade om det var en bra idé att sluta med prev-medel lite tidigare än vad man planerat att påbörja barntillverkande till. Nä det behövde man inte. Ähh, jag vet inte. Håller mig nog till internet i fortsättningen, känndes som att jag visste mer än henne.

• pandis2405

Hej, hej. Hoppar in lite sent i den här tråden efter att faktiskt lyckats läsa igenom allt.
    Vi gifter oss i maj och planerar också att börja fabriken direkt efter. Jag slutade med mina p-piller typ i november.

Inga större biverkningar än, men kroppen har inte riktigt kommit igång som den ska. Mensen kommer som efter klockan, men är pytteliten och räcker bara två dagar, men jag tycker ändå att jag märkt av ägglossning... Eller kanske jag inbillat mig...

Vi kommer nog inte tjuvstarta, vill inte må dåligt på bröllopet, så mycket energi och pengar som man ändå spenderar på det. Har jag väntat i 29 1/2 år kan jag vänta några månader till!

Men åh, så längtan sätter i när jag ser små barn (förutom när de skriker då)

• 2008-08-09
    Silva79 skrev 2008-02-13 15:59:51 följande:
    Var på gyn idag, alltså får dom ingen utbildning där eller? Frågade lite om det här med att skaffa barn och vad vi borde tänka på innan och under. Hon stirrade på mig som om jag var knäpp. Är det konstigt att fråga om sådant? Det där med folsyra fick jag själv dra upp och då nickade och tyckte att det var en bra idé. Frågade om det var en bra idé att sluta med prev-medel lite tidigare än vad man planerat att påbörja barntillverkande till. Nä det behövde man inte. Ähh, jag vet inte. Håller mig nog till internet i fortsättningen, känndes som att jag visste mer än henne.
    Märkligt det där, min barnmorska sa samma sak när jag skulle sluta med mina piller. Jag sa att jag ville sluta i tid för att på något sätt hinna få kroppen "i form" till vårt bröllop, men då säger hon att det var ganska onödigt..
    Jooo prövade jag..men en kompis till mig fick jättemycket finnar (och då menar jag verkligen mycket!) när hon slutade...vill inte riskera det när jag gifter mig..
    Nä men det brukar aldrig ske, svarar hon...
    Öhh..va?! ska jag gå och visa upp mig nu eller? Tur att man litar på sin egen känsla!
  • 2008-08-09
    pandis2405 skrev 2008-02-13 16:34:02 följande:
    Men åh, så längtan sätter i när jag ser små barn (förutom när de skriker då)
    Åh jag längtar till och med när de skriker!
  • EllaM

Hej!

Ett litet tips till er som inte vill äta p-piller en tid innan bröllopet: Persona p-dator. Man kissar på stickor och sätter i den lilla datorn som läser av om det är en röd eller grön dag, dvs om det finns risk att bli gravid eller inte. Väldigt säkert om man följer den och kissar på stickorna när man ska. Inga hormoner eller främmande föremål i kroppen, utan helt naturligt. Säkra perioder kan man säga! Det bästa är att den även visar när man har ägglossning, eller börjar visa ngn dag innan att ägglossning är på G, så när man vill börja försöka kan man ju använda den på så sätt också. En kompis till mig har använt Persona i typ ett år nu och hon tycker den funkar jättebra (hon är inte gravid än vad jag vet i alla fall, och det är ju hela tanken för henne just nu). Funderar själv på att börja med en sådan. Är bara orolig att jag ska glömma kissa på stickorna så att den inte visar rätt.

Svar på tråden Bebis efter bröllopet!?