• 080202

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Då den gamla tråden har stängts drar jag igång en ny och hoppas att de som hängde på den gamla hittar hit, även nya är välkomna förstås!

En fråga till er som redan varit på Kuredu: hur gjorde ni med dricks? Ungefär hur mycket gav ni?

(snart åker vi, 4 jan!)

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)
  • Johjo

Utomlands 2008?
    När vi var till Maldiverna bodde vi på en ö som heter Kuramathi med vår son som var nästan tre då. Det var helt underbart, och det gick bra, även om det var väldigt få som hade barn med sig... Vi snorklade, och min man tog även en snorkeltur med båt själv för att få se lite annat. Men för mig dög det alldeles utmärkt med det som var runt ön att se.

• Utomlands 2008
    Johjo skrev 2008-02-23 18:36:37 följande:
    Utomlands 2008?När vi var till Maldiverna bodde vi på en ö som heter Kuramathi med vår son som var nästan tre då. Det var helt underbart, och det gick bra, även om det var väldigt få som hade barn med sig... Vi snorklade, och min man tog även en snorkeltur med båt själv för att få se lite annat. Men för mig dög det alldeles utmärkt med det som var runt ön att se.
    Tack för din info! Hade ni All Inclusive, helpension eller hur gjorde ni? Är ön stor? Hur bokar man egentligen boende? Via någon hemsida? Har den då samma namn som ön? *novis*
  • Johjo

Utomlands 2008?
    Ön har en hemsida www.kuramathi.com vi bodde på Kuramathi Village, i helt vanliga bungalows, men det var absolut inget fel på vårt boende, nära stranden. Vi gjorde inte så mycket mer än tog det lungt och bara latade oss. Vi hade all inclusive, och vi vågade inte riktigt prova på någon annan restaurang som fanns just för risken att middagen skulle "spåra ur" (man har ju inga garantier med små barn även om det gick bra för oss för det mesta vid middagen).
    Eftersom det är tre hotell på ön så kanske den räknas som stor, men det var en lagom promenad runt.

• fru Hä

Utomlands 2008? skrev 2008-02-23 18:55:19 följande:

Tack för din info! Hade ni All Inclusive, helpension eller hur gjorde ni? Är ön stor? Hur bokar man egentligen boende? Via någon hemsida? Har den då samma namn som ön? *novis*
    Hej!

Kuredu har en hel del barn + m bättre stränder än Kuramathi.

mvh fru Hä
  • Utomlands 2008

Tack för tipset fru Hä!

Har inte kollat så detaljerat på boendena än, blir alldeles förvirrad av alla olika namn på bungalows o villas... Någon som har en bra sammanfattande förklaring?

Men, jag har tips på flygbolag som vi/ni kan använda för att kombinera flyg till Maldiverna med andra resmål i Sydostasien eller Arabländerna. Det kan ju vara trevlig med lite storstadsshopping eller annat samtidigt...

Singapore airlines, singaporeair.com
    Mihin Lanka, mihinlanka.com
    Ja, och så Qatar Airways men dem känner vi väl alla till sedan tidigare...?

• Bling75

Största skillnaden är mellan beach bungalows/villas och Water Villas. Som namnet antyder så ligger de första på stranden och de andra på pålar i vattnet. Bungalows har en lite lägre standard än Villas.

Nu har vi nästan bokat färdigt vår resa ska bara lägga till hotell i Singapore.

Vi flyger med Qatar från Stockholm till Maldiverna. Sedan med Singapore air till Singapore. Slutligen från Singapore till Stockholm med Qatar med ett stopp på 19 timmar i Qatar där vi planerar att shoppa lite och sova massor på hotell innan planet går vidare till Stockholm.

Ett tips med Qatar är att du kan boka en multistop resa direkt på webben, och då också hoppa över sträckor. Vi trodde att vi skulle vara tvugna att boka tre enkelresor, men vi sparade över 9.000:- på att boka en multistop som då räknades lite som tur och retur resa.

Först var vi skeptiska till det långa stoppet i Qatar, men när vi kollade så behåller de baggaget och man kan lämna flygplatsen. Då blev det som en extra liten semester

Vigselcermoni och hotell på maldiverna är bokade och bekräftade. Längtar massor...

• Utomlands 2008

Låter härligt Bling!

Om det inte är för oförskämt att jag frågar: vad hamnar de resp. flygresorna på?

Förresten, glömde ett flygbolag som trafikerar Maldiverna som är billiga: LTU, ltu.com

• Bling75

Flyget från Stockholm till Maldiverna och från Singapore till Stockholm kostar ca 13.600:- för två inkl skatter mm.

Från Maldiverna till Singapore kostar ca 6.500:- för två.

Sparade massor på att dollarn föll.

• Karincita

Hej! Nu vet jag att tråden handlar om Kuredu men vill ändå bara fråga...ni som har bott på de lite lyxigare hotellen, typ Hilton, Coco eller ngt annat på Maldiverna vilken resort tycker ni är riktigt bra? har varit inne på crown tours maldives och de har jättefina hotell...vad ligger priserna runt/natt? hittar nämligen inga prser på crown tours hemsida.

/ Karin

• fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-27 09:09:27 följande:
    Hej! Nu vet jag att tråden handlar om Kuredu men vill ändå bara fråga...ni som har bott på de lite lyxigare hotellen, typ Hilton, Coco eller ngt annat på Maldiverna vilken resort tycker ni är riktigt bra? har varit inne på crown tours maldives och de har jättefina hotell...vad ligger priserna runt/natt? hittar nämligen inga prser på crown tours hemsida./ Karin
    hej!

Maila Crown tours så svarar de snabbt. Priser? Ex one & Only Kanuhura, enklaste boende i april = 630 dollar per natt med frukost. Från 500 o uppåt finns det en hel del lite "lyxigare" men kolla extra noga om du bokar för sådana slantar!

fru Hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)