• 080202

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Då den gamla tråden har stängts drar jag igång en ny och hoppas att de som hängde på den gamla hittar hit, även nya är välkomna förstås!

En fråga till er som redan varit på Kuredu: hur gjorde ni med dricks? Ungefär hur mycket gav ni?

(snart åker vi, 4 jan!)

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)
  • ~vinterbrud~

Har varit på båda öarna (kombinerade med 1 vecka på varje ö).
    Jag tycker utan minsta tvekan att Komandoo var absolut bäst.

Komandoo är rate:at högre än Kuredu (och därmed dyrare), tror de har 4 stjärnor mot Kuredus 3 stjärnor (beror på var man tittar) och det märks mycket på maten men även lite på service och skötsel på resorten. Maten var otroligt bra på Komandoo och tyckte faktiskt den var rätt trist på Kuredu (såvida man ej åt på betalrestaurangerna - de var helt ok men rätt dyra).

Komandoo är en liten liten ö, där det max antal gäster är 130 st. Det var fullbelagt när vi var där, men man såg knappt några människor förutom vid restaurangen och baren faktiskt.
    Komandoo är så mycket vackrare - betydligt renare och fräschare faktiskt. Tyckte även att husrevet var bättre för snorklingen.

Gillar man att ha mer folk omkring sig och få lite mer barliv om kvällarna så gillar man nog Kuredu bättre. Finns även 2 pooler på Kuredu och det finns ingen på Komandoo (om man gillar att bada i pool dvs).

• Ullis070707

fru Hä skrev 2008-02-19 09:09:57 följande:

Hej!vad roligt att resan blev så bra! Berätta gärna lite om dina intryck! Miljö, mat, boende????? fru Hä
    Vi bodde i Jaquzzi BV (nr 222) och var supernöjda trots att det inte var på Sangudelen. Fick närmre till O- restaurangen och det blev våran favorit. Åt frukost där i stort sett varje dag och försökte även att boka middag där varje kväll. Maten var samma på alla bufférestauranger, men vi tyckte atmosfären var trevligast på O-restaurangen.
    Vi uppskattade verkligen Jaquzzin och försökte utnyttja den varje dag! Kostade inte så mycket extra och vill man ha det lilla extra kan jag rekommendera det boendet.
    Vi provade dykningen med ProDivers och de var väldigt proffsiga. Min man som provat dyka på flera andra platser runtom i världen gav dem toppbetyg! Annars är snorklingen utanför O-beachvillas att rekommendera. Min man såg flera sköldpaddor där!

När det gäller Hilton var det snäppet lyxigare på alla punkter och boendet var helt otroligt. Vi är väldigt glada att vi provade båda öarna eftersom de var lite olika när det gäller klimat.

//Ullis
  • starbelle83

Halloj, var precis inne och kollade på Komandoos hemsida och priserna var faktiskt helt OK, en fråga bara, om jag har förstått det rätt så är det all inclusive priser?
    Hur är det prismässigt mellan Komandoo och Kuredu, är det stor skillnad?
    Vi har bokat flyg med Fritidsresor (business class för 10200 p/p, prisvärt tycker vi) och har nog planer på att bo på Club Med på Kani men jag vill kolla och jämföra med lite andra ställen också, så vad rekommenderas, för och emot =) Sorry, kanske lite OT med tanke på trådens namn, hoppas det är OK iaf.

• fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 14:37:53 följande:
    Halloj, var precis inne och kollade på Komandoos hemsida och priserna var faktiskt helt OK, en fråga bara, om jag har förstått det rätt så är det all inclusive priser?Hur är det prismässigt mellan Komandoo och Kuredu, är det stor skillnad?Vi har bokat flyg med Fritidsresor (business class för 10200 p/p, prisvärt tycker vi) och har nog planer på att bo på Club Med på Kani men jag vill kolla och jämföra med lite andra ställen också, så vad rekommenderas, för och emot =) Sorry, kanske lite OT med tanke på trådens namn, hoppas det är OK iaf.
    Club Med går inte att jämföra med KOmandoo!!!! Priserna är för full board, dvs drinkar o sånt kommer till. Det finns dock möjlighet att köpa till AI. KOlla det finstilta på hemsidan. Har varit på båda öarna och de är jättefina båda två. Kuredu är större på gott o ont. Låååånga, fantastiska stränder mm. Komandoo är jättegullig men very, very tiny! Skulle dock def välja KOmandoo före club med! KOmandoo är kankse 3-4 på min lista, club med typ nr 98 av c:a 100. Alldeles för nära flygplatsen till att börja med......

Kuredu är billigare att bo på.

mvh fru Hä
  • fru Hä
    Ullis070707 skrev 2008-02-21 14:22:51 följande:
    fru Hä skrev 2008-02-19 09:09:57 följande:
    Vi bodde i Jaquzzi BV (nr 222) och var supernöjda trots att det inte var på Sangudelen. Fick närmre till O- restaurangen och det blev våran favorit. Åt frukost där i stort sett varje dag och försökte även att boka middag där varje kväll. Maten var samma på alla bufférestauranger, men vi tyckte atmosfären var trevligast på O-restaurangen.Vi uppskattade verkligen Jaquzzin och försökte utnyttja den varje dag! Kostade inte så mycket extra och vill man ha det lilla extra kan jag rekommendera det boendet.Vi provade dykningen med ProDivers och de var väldigt proffsiga. Min man som provat dyka på flera andra platser runtom i världen gav dem toppbetyg! Annars är snorklingen utanför O-beachvillas att rekommendera. Min man såg flera sköldpaddor där!När det gäller Hilton var det snäppet lyxigare på alla punkter och boendet var helt otroligt. Vi är väldigt glada att vi provade båda öarna eftersom de var lite olika när det gäller klimat.//Ullis
    Hej!

Det låter underbart, speciellt eftersom jag själv kommer att befinna mig på O-resort om 5 veckor! Roligt att ni är nöjda. Olika klimat??

JBV 222 är ett superbra läge!

Vad tycker du om Maldiverna som semestermål?

fru Hä
  • starbelle83

Ok, så du har varit på CM också? Vad jag förstår så är det alltså Kuredu som ligger 1:a på din lista =) Var precis inne på den hemsidan (Kuredu) och sökte på de datum vi skall ha och det ploppa upp ett pris, är det total priset som visas? (alltså för 2 pers.)Hur mkt ca: brukar det kosta att lägga till AI?
    Sorry, ni har säkert skrivit allt detta tidigare, har inte hunnit kolla igenom...

• fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 15:50:12 följande:
    Ok, så du har varit på CM också? Vad jag förstår så är det alltså Kuredu som ligger 1:a på din lista =) Var precis inne på den hemsidan (Kuredu) och sökte på de datum vi skall ha och det ploppa upp ett pris, är det total priset som visas? (alltså för 2 pers.)Hur mkt ca: brukar det kosta att lägga till AI?Sorry, ni har säkert skrivit allt detta tidigare, har inte hunnit kolla igenom...
    Hej, hej!

KOlla gärna igenom trådarna för svar. Jag gillar Kuredu, delvis för priset som gör att vi kan åka oftare . Annars älskade vi Filitheyo!!!! Samma prosläge som KOmandoo, lite större, underbar snorkling, mat, gudomliga vattenvillor - riktigt fin! Det kan vara svårt att jämföra öar "rakt av". Jag antar att du kollar priser på hemsidorna. Se till att även kolla med olika resebolag/agenter.

lycka till!

fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 15:50:12 följande:
    Ok, så du har varit på CM också? Vad jag förstår så är det alltså Kuredu som ligger 1:a på din lista =) Var precis inne på den hemsidan (Kuredu) och sökte på de datum vi skall ha och det ploppa upp ett pris, är det total priset som visas? (alltså för 2 pers.)Hur mkt ca: brukar det kosta att lägga till AI?Sorry, ni har säkert skrivit allt detta tidigare, har inte hunnit kolla igenom...
    Sorry, nej, jag har bara åkt förbi CM, och hört o läst. Det ligger väldigt nära flygplatsen så Robinsonkänslan går förlorad + väldigt utbyggt o fullt av animators. Inte min grej...

fru Hä
  • starbelle83

Tack för svar! Mkt hjälpfullt! Ska gå igenom hela tråden ikväll =)
    Vad betyder animators?
    Det är lite svårt att bestämma sig, skulle vara så skönt om någon annan bara bestämde: Här ska ni bo, bäst pris för pengarna, uppfyller alla era önskemål etc.. etc..

• fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 17:38:17 följande:
    Tack för svar! Mkt hjälpfullt! Ska gå igenom hela tråden ikväll =)Vad betyder animators? Det är lite svårt att bestämma sig, skulle vara så skönt om någon annan bara bestämde: Här ska ni bo, bäst pris för pengarna, uppfyller alla era önskemål etc.. etc..
    Animators är människor som drar i dig och försöker få med dig på alla möjliga aktiviteter.......huga!

Om ni säger vad ni söker o har för förväntningar så kanske jag kan tipsa? Vad är viktigast? Stränder? mat? Snorkling/dykning? Boende? Öns storlek?

mvh fru Hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)