• 080202

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Då den gamla tråden har stängts drar jag igång en ny och hoppas att de som hängde på den gamla hittar hit, även nya är välkomna förstås!

En fråga till er som redan varit på Kuredu: hur gjorde ni med dricks? Ungefär hur mycket gav ni?

(snart åker vi, 4 jan!)

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)
  • stenbruden

Tack fru hä! Kan tänka mig att det drar iväg med drickan... Vi kommer nog att göra lite dyk också... Bra att ha någon form av riktlinje bara! Kanon

• fru Hä
    stenbruden skrev 2008-02-11 11:37:39 följande:
    Tack fru hä! Kan tänka mig att det drar iväg med drickan... Vi kommer nog att göra lite dyk också... Bra att ha någon form av riktlinje bara! Kanon
    Hej!

Några prisexempel: öl 4 $, vinglas 4$, vattenflaska 4$, cocktail 8$, ett dyk 42$ + ev hyra av utrustning + 10$ om det är båtdyk. (Kolla www.prodivers.com). När det gäller vattnet så finns det en bra kran vid Prodivers där vi brukar fylla på. Avsaltat vatten, precis som det i flaskorna man köper. Se till att få i er salter o mineraler bara (dvs ät ordentligt )

Om man är osäker kan man prova lite först. Vi har inga problem. Ett avsaltat vatten är ju, åtminstone teoretiskt, 100% rent, utan ngt alls. De flaskor man köper är avsaltat vatten som förpackas i flaskor på Maldiverna ( det finns en coca-colafabrik på Maldiverna också, som är den enda i världen som använder avsaltat vatten i tillverkningen!). Man kan spara en del på det, vi dricker ca 3 flaskor vardera /dag. MYCKET viktigt. För lite vätska = diarre (ironiskt nog...) Hygienen är annars m bra på Maldiverna! De tillhandahåller tom sån där antiseptisk gel på toa o alla allmänna wc har ac. Föredömligt.

Gillar man nåra bärs osv är AI ett m bra alternativ. Skönt att slippa bry sig. Gillar man cocktails så är det ju knappast lönt.

Ni kommer att älska dykningen! Se till att få dyka på Kanihura Corner, Fushivaru Kandu & Kuredu Express (nästan hajgaranti!) Zafari reef är också bra o Fushivaru Thila (där jag såh manta för första gången!!!!!)

mvh

fru Hä
  • stenbruden

TACK snälla fru hä!
    Kanon info!!
    Har du dykt där i juni? Vi läste på en reseblogg att sikten var usel när dom hade dykt där den tiden... Det kanske varierar?

Skönt att veta att hygienen är bra! Priserna verkar ju vara som på många andra ställen/lite som hemma... Det är ju alltid dyrt att ta dykutflykter. Hur är det med vin förresten? Är det bra viner och antar att det är svindyrt... bara nyfiken om man nu skulle vilja ha ett gals till middan, annars blir det nog mest grogg

• FruFA

Hej Fru Hä!

Verkligen toppen att ha en van "atoll-resenär" här på BT !
    Vi åker för första gången till Kuredu i början av maj, och vi köpte till helpension utan att e.g veta vad som exakt ingår.
    Frukost, lunch & middag förståss, men hur är det med dryck till resp. måltid? Köper man till det extra?

Vad dyrt det var med vatten på flaska, speciellt om man är van vid priserna i Thailand & Brasilien . Är vattnet i kranen vid Prodivers ok alltså? Brukar ni köra på det?
    Låter ju fräscht med alko-gel på toan - ngt som jag alltid har med mig när vi reser...

• fru Hä
    stenbruden skrev 2008-02-11 12:04:11 följande:
    TACK snälla fru hä! Kanon info!!Har du dykt där i juni? Vi läste på en reseblogg att sikten var usel när dom hade dykt där den tiden... Det kanske varierar?Skönt att veta att hygienen är bra! Priserna verkar ju vara som på många andra ställen/lite som hemma... Det är ju alltid dyrt att ta dykutflykter. Hur är det med vin förresten? Är det bra viner och antar att det är svindyrt... bara nyfiken om man nu skulle vilja ha ett gals till middan, annars blir det nog mest grogg
    Hej!

Husets vin är ok, åtminstone det röda. Som sagt ölen är kall o god, valiga gt osv bara finemang = AI bra val. Annars kanske inte?

Juni kan sikten vara lite sämre, men det beror också lite på strömmarna. OCH var ni har dykt tidiagre och har för förväntningar. Sikten är nog bäst jan-april, men det blir säkert superduper ändå! I och med att man dyker så m dropoff så är det mäktigt o "öppet" hursomhelst!

LInda
  • Bride in England

Hej fru Hä! Har ju som du kanske minns bokat var resa till Kuredu nu, vi aker i November, can't waaaait! Undrar bara lite nar jag last dina svar har om att om man gillar ol ar AI bra... Vi bokade med AI sa vi slipper tanka pa pengar nar vi ar dar (=upphov till stress!!!). Vilka drycker ar det egentligen som ingar i AI? Jag dricker inte ol, men dricker vin och gin/vodka-drinkar, ingar sant? Fick for mig att det gor det men ville bara trippelkolla

• fru Hä
    FruFA skrev 2008-02-11 12:06:36 följande:
    Hej Fru Hä!Verkligen toppen att ha en van "atoll-resenär" här på BT!Vi åker för första gången till Kuredu i början av maj, och vi köpte till helpension utan att e.g veta vad som exakt ingår.Frukost, lunch & middag förståss, men hur är det med dryck till resp. måltid? Köper man till det extra?Vad dyrt det var med vatten på flaska, speciellt om man är van vid priserna i Thailand & Brasilien. Är vattnet i kranen vid Prodivers ok alltså? Brukar ni köra på det? Låter ju fräscht med alko-gel på toan - ngt som jag alltid har med mig när vi reser...
    Hej!

Måste säga att jag nog antingen skulle ta halvpension (då kan ni luncha var ni vill, typ poolbaren eller så) ELLER AI. Tror inte att det ingår några drycker, ev vatten till maten o kaffe/te tillfrukost förstås.

Vi har alltid druckit ur den kranen och mått bara bulla, men man måste testa själv, alla är olika. Bra vätskeersättning är RESORB som man köper receptfritt på apoteket. Både i förebyggande och om ma skulle ha magproblem.

Jag vet, alkogel är grym! bristande handtvätt hos vissa människor är det stora problemet..... det visar också en väldigt bra insikt och inställning.

Vattnet är dyrt - man kan ju inte handla någon annanstans heller. Bara att köpa läget.

Ha det!

Linda
  • fru Hä
    FruFA skrev 2008-02-11 12:06:36 följande:
    Hej Fru Hä!Verkligen toppen att ha en van "atoll-resenär" här på BT!Vi åker för första gången till Kuredu i början av maj, och vi köpte till helpension utan att e.g veta vad som exakt ingår.Frukost, lunch & middag förståss, men hur är det med dryck till resp. måltid? Köper man till det extra?Vad dyrt det var med vatten på flaska, speciellt om man är van vid priserna i Thailand & Brasilien. Är vattnet i kranen vid Prodivers ok alltså? Brukar ni köra på det? Låter ju fräscht med alko-gel på toan - ngt som jag alltid har med mig när vi reser...
    Hi, hi...jag menade att det visar en bra inställning från Kuredu att tillhandahålla alkogel! Det blev väldigt fel annars......... fniss....

Linda
  • fru Hä

Bride in England skrev 2008-02-11 13:13:49 följande:

Hej fru Hä! Har ju som du kanske minns bokat var resa till Kuredu nu, vi aker i November, can't waaaait! Undrar bara lite nar jag last dina svar har om att om man gillar ol ar AI bra... Vi bokade med AI sa vi slipper tanka pa pengar nar vi ar dar (=upphov till stress!!!). Vilka drycker ar det egentligen som ingar i AI? Jag dricker inte ol, men dricker vin och gin/vodka-drinkar, ingar sant? Fick for mig att det gor det men ville bara trippelkolla
    Hello!

Kommer inte ihåg exakt (kolla gärna deras hemsida för detaljer) men vodka, gin, rom, whisky (diesel) campari m.m. rött, vitt o rosé. G&T, Bloody Mary osv inga problem. Camparijuice, vinglas o gott, ljust öl. + givetvis en del ruktjuicer osv. Jag är ingen öldrickare annars, men på Maldiverna brukar det slinka ner nåra i värmen

Tips: vi har alltid med vattenkokare o snabbkaffe till rummet. Numera finns vattenkokare i de flesta rum, men kaffet är i små (dyra) protionsförpackningar. Mjölk kan man tigga i baren o ha i kylskåpet. Ta gärna med ljus för mysfaktor på altanan på kvällen/natten!

mvh Hä
  • Bride in England

Tack for svar!! Ingar inte kaffe i AI?

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)