• 080202

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Då den gamla tråden har stängts drar jag igång en ny och hoppas att de som hängde på den gamla hittar hit, även nya är välkomna förstås!

En fråga till er som redan varit på Kuredu: hur gjorde ni med dricks? Ungefär hur mycket gav ni?

(snart åker vi, 4 jan!)

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)
  • Karincita

Vill bara fråga...vilken ö tyckte ni bäst om, Fili eller Kuredu?

• Karincita

Fru Hä:

Off topic fråga! är på photobucket och tittar på era fina bilder. Vad är det för ring du har som vigselring!? den ser ut att vara jättefin

• fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-16 14:50:40 följande:
    Fru Hä:Off topic fråga! är på photobucket och tittar på era fina bilder. Vad är det för ring du har som vigselring!? den ser ut att vara jättefin
    Hej!

Ringen ritade jag själv och fick gjord av en guldbutik här i Umeå. Jättekul!

Båda öarna är jättefina! Fili är en "klass bättre" med makalös mat bl.a., men Kuredu har något bättre o längre stränder o dykning. Snorklingen är å andra sidan bättre på Fili. Filitheyo kostar dock en hel del mer.....rekommenderar båda!

Vad tråkigt med Indcen!!!! Dåligt, det håller jag med om. Har dock alltid fått jättebra service själv, så jag har väl haft tur?

Ibland kan det vara bättre att boka med ön, men Kuredu t.ex. har precis ändrat till euro (pga svag dollar) men inte anpassat priset, så det har blivit m dyrare att boka m Kuredu direkt än det var tidigare. Vi betalar 199 dollar/natt med halvpension hos Skorpion (mars/april) - för 2 pers alltså. Bara som en jämförelse. Indcen ville ha c:a 245 dollar omräknat fr kronor och Ving låg däremellen. Men det kan variera mellan öar. Det är en djumgel...men kan vara lönt att gräva ordentligt!

Ha det!

fru Hä
  • Karincita

Jag hoppas det är okej att jag frågar på
    -Vad är det för skillnad mellan beach bungalow och beach villa? priset är ju nästan det dubbla.
    -Om man åker under sommaren, vad riskerar man? regn? har man ändå sol så man kan sola och bada?
    -Vad tycker ni är minimitid man ska vara där?
    -Vilka vaccinationer rekommenderas och hur lång tid innan ska man vaccineras?
    -Hur mkt kostar ungefär en middag för 2?

/Karin

• fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-17 15:22:22 följande:
    Jag hoppas det är okej att jag frågar på-Vad är det för skillnad mellan beach bungalow och beach villa? priset är ju nästan det dubbla.-Om man åker under sommaren, vad riskerar man? regn? har man ändå sol så man kan sola och bada?-Vad tycker ni är minimitid man ska vara där?-Vilka vaccinationer rekommenderas och hur lång tid innan ska man vaccineras?-Hur mkt kostar ungefär en middag för 2?/Karin
    Sure!

1. BB är lite mer "basic" men absolut inget fel på! De bästa är nummer 400-440 eller nåt. Jag har själv bott i en vid tre olika resor. Så det så.

Beach Villa finns 2 varianter numera. Den "gamla" ligger vid piren: Jättefin strand, men störande med sjöflygplan o mer folk (Om än inte mycket folk!) De "nya" kallas O-villas o ligger på "baksidan av ön. Bäst läge (tycker jag) med fördelen att äta i nya restaurangen. Alltså den mat man redan har betalt för med t.ex. halvpension.

Vädret på Maldiverna är mycket nyckfullt och ev regn brukar passera väldigt snabbt eftersom det är så otroligt platt (max 2 m över havet). Temperaturen är densamma hela året - väldigt varmt vid ekvatorn, men RISKEN för regn o den totala regnmängden är större under t.ex. juni ( som anses värst).

Den kortaste resan jag har gjort var 2 v precis. Öht bör inte långresor vara under för kort tid. Det tar några dar att "trappa ner". Absolut inte mindre än 10 dar! Flyget kostar ju ändå samma.

Vi har inte vaccinerat oss alls. Väldigt fritt från sjukdomar (paradiset )Men kolla gärna på t.ex. internet. Vacc-klinikerna vill ju gärna tjäna pengar......

Ska ni äta middag på någan Ala carte rst på Kuredu kan priset variera fr pizza på Francos kanske 30 dollarsnota för 2 pers till m mer på The beach m flera rätter osv. Det beror på. Har man AI får man 205 på maten o den dricka som ingår i AI gör det även på de rest.

mvh

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-17 15:22:22 följande:
    Jag hoppas det är okej att jag frågar på-Vad är det för skillnad mellan beach bungalow och beach villa? priset är ju nästan det dubbla.-Om man åker under sommaren, vad riskerar man? regn? har man ändå sol så man kan sola och bada?-Vad tycker ni är minimitid man ska vara där?-Vilka vaccinationer rekommenderas och hur lång tid innan ska man vaccineras?-Hur mkt kostar ungefär en middag för 2?/Karin
    Ärligt talat, om det hängde på det bodde jag m hellre i en BB o stannade längre o tog kanske AI!! Absolut!

fru Hä - igen!
  • Karincita

Tack så jättemycket fru Hä, vad hade man gjort utan dig
    Jag är lite osäker på boendet för det är ingen bröllopsresa utan det är tänkt att vi ska förlova oss där...jag vill gärna bo i beach villa eller o-villa men det är mkt billigare med beach bungalow och ringarna kostar en del.
    Jag ringde ving flex idag och 12 nätter i Juni kostar 25000 kr(beach bungalow) och beach villa 33000:- kr.
    Jag ska ringa Janeth på skorpion imorgon och kolla flyg med Indcen.
    Hittade en bra sida med väderrapport: www.meteorology.gov.mv/
    Där står det att det regnar mer i juli och mindre soltimmar om man jämför med Juni.
    Jag hatar sprutor och svimmar varje gång så om ni har klarat er utan vaccinationer kanske man ska försöka utan..aja får se.
    Tack så hemskt mkt för svar

P.s min sambo undrar..bor man tex på en sida av ön, får man bada på den andra sidan eller måste man hålla sig på den sidan där man har boende?

/ Karin

• Karincita

Hej igen! ni som bokat med Janeth på skorpion, hur har ni kontaktat resebyrån? mejl? tel? vilken tid ska man ringa svensk tid? jag har hittat billiga flygbiljetter och vill komma i kontakt med dem så snabbt som möjligt.

• Karincita

Läste igenom tråden noga och såg att man ska kontakta Micke och det gjorde jag...blev shockad vilken prisskillnad!

Ving flex halvpension:

2-15/6 bungalow 25 000:- beach villa 32 000:- kr (12 nätter)

Indcen:
    2-15/6 bungalow 32000:- beach villa 35000:- kr (12 nätter)

sen tillkommer transfer. Vi ska nog boka med ving flex då...
    Tycker ni priset låter okej? nu ska vi bara tänka om det blir bungalow eller beach villa... kanske bättre att bo sämre och spendera mer på utflykter, spa när man är där eller vad tycker ni? är bungalow dåligt? Indcen micke sa att man kan bada var man vill...får man äta var man vill också?

Ursäkta om jag skriver så mkt! eftersom det är första resan dit är man lite osäker om man gör bra val...

/ Karin

• fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-17 20:53:20 följande:
    Tack så jättemycket fru Hä, vad hade man gjort utan dig Jag är lite osäker på boendet för det är ingen bröllopsresa utan det är tänkt att vi ska förlova oss där...jag vill gärna bo i beach villa eller o-villa men det är mkt billigare med beach bungalow och ringarna kostar en del.Jag ringde ving flex idag och 12 nätter i Juni kostar 25000 kr(beach bungalow) och beach villa 33000:- kr.Jag ska ringa Janeth på skorpion imorgon och kolla flyg med Indcen. Hittade en bra sida med väderrapport: www.meteorology.gov.mv/Där står det att det regnar mer i juli och mindre soltimmar om man jämför med Juni.Jag hatar sprutor och svimmar varje gång så om ni har klarat er utan vaccinationer kanske man ska försöka utan..aja får se.Tack så hemskt mkt för svar P.s min sambo undrar..bor man tex på en sida av ön, får man bada på den andra sidan eller måste man hålla sig på den sidan där man har boende?/ Karin
    Ni får naturligtvis röra er över ön som ni vill! Hmmm 25 000 kr, visst är det för båda? Ni blir säkert nöjda m BB och kom ihåg; OM ni skulle vilja "köpa upp er" till BV går det säkert bra på plats, speciellt när ni åker dit under lågsäsong. Så det så!

fru Hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)