• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • tobiasochlinda

haft en bra dag ätit ok och rört på mig ok.

• Anja 19 juli 2008

Eksjöbrud

jag tycker att viktklubben är super... Jag är dock tyvärr en sån person som tröttnar och tappar motivationen efter ett tag, dvs min karaktär dalar

Men jag gick ner 9 kilo på 9 veckor med aftonbladets viktklubb...

Grejen som verkligen gör att det funkar är inte att det är så lätt coh bra att räkna kalorier där inne, utan att du har ett cirkeldiagram med "tårtbitar" som visar HUR MYCKET AV VAD du har ätit.

När du för in vad du har ätit under dagen så visar diagrammet hur stor procent fett, protein, kolhydrater osv du har ätit. Din egen cirkel ska såklart se ut som själva "modellcirkeln". Det är målet...

När man äter RÄTT så går man ner såååå mkt mer effektivt upptäckte jag. Det var en stor hjälp faktiskt.

Men som sagt så tröttnade jag på att sitta och föra in allt jag hade ätit efter ett tag.

Men om du bara ger dig sjutton på det och GÖR det så kommer du nog inte ångra att du anmälde dig

Lycka till...

• Fejs

Jag tyckte inte om viktklubben, det var väldigt krångligt att få fram de maträtter man själv äter bla, tyckte det var alldeles för krångligt

• Anja 19 juli 2008

Aaahh Fejs, jag tog aldrig fram maträtter utan jag sökte på varje livsmedel för sig... Blev mer ackurat då oxå ju.

Tex om vi haft sås, potatis och kött, så sökte jag på råvarorna och sedan på de ingredienser vi hade i såsen etc... Visst var det lite småjobbigt i början men genom att lägga alla dessa saker i mina favoriter så hade jag dem ju färdiga sen, bara att klicka på dem

• tobiasochlinda

hej hej, tycker viktklubb verkar bra men jag har svårt att se nån som skulle passa mig då jag har blandat lite hur som helst så det passar mig, och skriva resultat och pepp får jag ju här!

• miss miia

tobiasochlinda: Tack. Ja, det är ett färdigkoreograferat program som innehåller tai chi, yoga och pilates. Strech, styrka stabilitet.
    Men jag skulle behöva komma igång och köra kondition så att man får fart på fläsket. Tiden räcker inte till bara.

I somras tappade jag vikt genom att äta lite mindre kolhydrater, satte till kokta morötter och liknande i stället för potatis. Jättegott faktiskt.

Eftersom jag ska sy min klänning så vill jag komma ner i vikt innan jag börjar sy.... så jag vill ju inte vänta allt för länge heller, nån månad går ju bra.

• Paeonia

Har ett tips när man är på väg att falla i MC D. fällan. var själv nära häromdagen när vi pga tidsbrist var 'tvungna' att handla på drive in. Jag köpte en sallad med grillad kyckling som jag vanligtvis inte blir mätt av men eftersom vi åkte hem så piffade jag till den lite. Tog i en avakado och bönor sen var jag jättemätt, jag åt aldrig brödet och drack vatten till.

Kram Paeonia

• tonårsmorsa

Hej tjejer! Jag har ingen egen erfarenhet av viktklubb, men av vad jag läst här så förstår jag om man tycker att det är jobbigt och tappar sugen. Ett sätt som däremot fungerar är att lära sig lägga upp maten enligt tallriksmodellen. Man grupperar helt enkelt maten utifrån om det är protein (kött, fisk, ägg, bönor, linser, tofu) eller kolhydrater (potatis, bröd, ris, pasta, bulgur etc). Fettet bör man alltid tänka på att vara återhållsam med.

På det här sättet är det lätt att se om man äter lagom av allt och dessutom fungerar det även efter viktnedgången eftersom man då bara ändrar proportionerna på tallriken något. För den som vill gå ner i vikt gäller: 1/2 tallrik med grönsaker, 1/4 tallrik med protein, 1/4 tallrik med kolhydrater. Detta gäller lunch och middag. Sen är det viktigt med en ordentlig frukost, t.ex. fil/yoghurt med musli, havregrynsgröt eller grovt bröd med magert pålägg och ett glas mjölk. Dessutom ska man äta 2-3 mellanmål varje dag (t.ex. 1 smörgås och 1 glas mjölk alternativt 1 frukt).

För att hålla förbränningen på max bör man äta med 3-4 timmars mellanrum (inte längre tid mellan målen, då sänker kroppen sin energiförbrukning).

• Godisråttan

Morning girls!
    Vägde mig imorse faktiskt(vet det är måndagar) och hade gått ner -0,5kg så nu är jag back on track!Skulle såååå gärna vilja vara under 70 på måndag. Ni vet i måndags vägde jag 71,4 hade gått plus 0,4kg men jag har varit duktig nu i 2 dagar Känner mig fortfarande krasslig(somnade 20.45 igår) och kan nog inte börja träna ännu men äter bra och stålsätter mig på kvällarna!

• tobiasochlinda

miss miia låter som en bra grej...

paeonia ja, mcd har ju faktiskt blivir bra på att skriva hur många kcal allt innehåller så det går faktiskt att äta ok därifrån numera.

Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!