Fixa vikten till bröllopet!
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
Godisråttan: usch vilket tråkigt bemötande!
Hej på er tjejer,
en till här som vill gå ner i vikt till
bröllopet i augusti...
Undrar lite över Xtravaganza el vad det heter, någon som vet mer el testat?
Hej! Jag har precis skrivit in mig på Xtravaganza. Kommer dricka pulver i 10 v. sedan blir det upptrappning successivt tills jag till slut äter vanlig mat igen. De satsar mkt på den mentala biten och fokus ligger på att man ska hålla sin målvikt sedan. Ska bli spännande! Du kan läsa mer på www.xtravaganza.se/frontpage.php
Men som sagt.. jag har inte testat det här tidigare så jag har inga erfarenheter att dela med mig av..
Tack för infot!
Dricka pulverdryck i 10 veckor...oj
Ja jag vet.. 10 v är lång tid. Men jag har 40 kg övervikt som jag vill bli av med.. Helst vill jag tappa 20-30 av dem till bröllopet i augusti så jag tänker köra stenhårt! Det är mkt som står på spel.. Vi vill gärna skaffa barn snart efter bröllopet och eftersom jag vet vad övervikt kan göra både mot mig och barnet vid en graviditet vill jag verkligen gå ner mina kilon nu..
funderar på någon sorts reningskur som man kan köpa på hälsokost och sedan blir det mycket grönsaker, soppor och proteindrinkar i januari!Kommer köra stenhårt i 2 månader för att 1 mars ska jag fota secret box..Brrr..
Köp Detox m äppelsmak på Hälsokosten, sååå bra reningskur
Smakar bra o man blir mätt av den oxå...
Kollade på deras hemsida.. japp, det finns på 4 ställen i sthlm. Ska nämnas att det är ganska dyrt och därför kanske inget om man vill gå ner 5 kg..
Godisråttan och alla andra som kör Cambridge etc:
Dessa dieter har på tok för lågt kaloriinnehåll. Även om de innehåller alla vitaminer och mineraler man behöver så innebär det INTE att det är ett hälsosamt sätt att gå ner i vikt. Om man minskar kaloriintaget till de nivåer som dessa dieter ligger på så kommer kroppen att reagera genom att förbereda sig för svält. Det innebär att de inre organen kommer att arbeta på lågvarv. Hjärtaktiviteten går ner vilket bl.a. märks genom att man fryser mer än vanligt. De här dieterna är därför ingenting att satsa på. Dessutom kommer ju viktökningen av att man tidigare gjort felaktiga val - ätit för mycket (alt. fel) eller rört sig för lite. För att nå varaktiga resultat måste man helt enkelt ändra sina vanor. Ett annat problem när man bantar med lågkaloridieter är att kroppen efter avslutad diet kommer att vara inställd på detta låga kaloriintag och man riskerar en omedelbar viktökning så fort man börjar äta normalt.
Mina råd är därför:
Ät 5-6 mål mat varje dag (frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål).
Låt det aldrig gå mer än 3-4 timmar mellan målen. Går det längre tid går kroppen ner på sparlåga och energiförbrukningen sjunker.
Frukosten och lunchen är dagens största mål. Middagen ska vara något mindre än lunchen. Mellanmålen är inga stora mål, en smörgås och ett glas mjölk räcker.
Ät mycket grönsaker.
Frukt är nyttigt och det ska man äta varje dag. Men frukt ger också en hel del snabba kolhydrater och kan därför höja blodsockret onödigt fort (vilket inte är bra). Äter man frukten tillsammans med fiberrik mat eller i samband med måltid går denna höjning av blodsockret långsammare (bra). Banan höjer blodsockret långsammare än andra frukter eftersom bananen innehåller mycket fibrer. En banan kan därför också fungera som ett bra mellanmål. Efter träning kan man däremot behöva lite extra energi och frukt är då ett utmärkt val. Juice är frukt i flytande form. Innehåller inte de välgörande fibrerna. Välj därför hel frukt istället för juice.
Ät fibrer. Fibrer sväller i tarmen och ger mättnadskänsla, man äter automatiskt mindre. Fibrer hjälper till att reglera blodsockret. Fibrer finns i fullkornsbröd, musli, råris/fullkornspasta, frukt och grönsaker, linser, bönor, ärter.
Drick mycket vatten. Om man äter mycket fibrer men inte dricker tillräckligt kan inte fibrerna svälla. Problem med magen.
Lägg upp maten på tallriken enligt tallriksmodellen: Halva tallriken med grönsaker, 1/4 ris/pasta/potatis, 1/4 fisk/kött/ägg.
Rör på dig. 1 timmes promenad om dagen räcker, men visst kan det vara bra att lägga in lite extra träning. Stegräknare är ett bra tips att få koll på hur mycket man egentligen rör på sig. Billig och bra.
Ät gott till helgen. Alla har rätt att unna sig lite extra när det är helg. Även den som vill gå ner i vikt kan med gott samvete äta gott och dricka lite vin när det är helg. Lite godis gör då inte heller något, men man kanske måste välja. Allt för mycket godis fungerar inte, men samtidigt är det bara bra att höja kaloriintaget en dag i veckan.
Ok. Jag förstår om man vill starta upp med några dagar till en veckas lågkaloridiet för att se resultat på vågen, men det fungerar inte i längden. Följ de råd jag gett och jag lovar att det ger resultat. Det kan ta ett tag innan det märks men i gengäld går viktnedgången sedan ganska jämnt och man får nya vanor som man kan behålla resten av livet, utan att göra en massa uppoffringar. Tycker ni att viktnedgången går för långsamt, ta en extra promenad. Och en sund viktminskning innebär 1/2-1 kg i veckan, inte mer. Går man ner mer i vikt är det inte fettvävnad utan muskelmassa som kroppen förbränner.