Fixa vikten till bröllopet!
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
Mot godis sug tar jag ofta en kopp te eller nån grönsak jag gillar, själv är jag märkligt förtjust i färsk persija och alfa alfa groddar. Ibland tar jag protein barer i olika sorter skär dom i mindre bitar blandar om och lägger i skål eller påse som typ en godis påse. eller i värsta fall mörk choklad och nötter/torkad frukt.
man säger ju att frukosten är dagens viktigaste mål, själv kan jag inte äta gröt till frukost, då är jag hungrig typ ½ tim senare! så jag äter macka med ägg eller avokado och rökt kalkon, sen har jag slutat med smör på mackan, faktiskt så är det ju bara en ovana... som mellis har jag protein dryck, då tar jag även fibertabletter. enbart frukt blir jag också hungrig av och faller dit med en gång. lunch och middag har jag minskat till en potatis istället för typ 3 och ris är utbytt mot quinoa eller dinkel eller dyl. pasta är jag noga med i så fall ska vara pasta av hög kvalitet eller dinkel pasta. sen massor med grönsker och sallad ock så. förut bakade jag mycket bröd själv, men nu var det faktiskt länge sen, kanske ska slå till idag och baka själv, då tar jag bort ALLT socker och bakar på dinkel mjöl med lite torkad frukt och nötter i, blir super gott!
Linda:
Om det är grovt bröd du äter till frukost så är en smörgåsfrukost helt ok. Om du blir hungrig redan en halvtimme efter att du ätit gröt, vad är det då för gröt du äter?
har provat det mesta men mest havregrynsgröt. Givetvis är det grovt mörkt bröd, det är ju inte direkt jordens nyhet att ljust bröd är lika med socker, men som sagt, ofta bakar jag själv och då på fullkorns mjöl.
Havregrynsgröt brukar man ju stå sig på, däremot är risgrynsgröt riktig s-k-i-t. Sen är det ju olika mellan olika personer. Det sägs ju t.ex. ofta att proteiner är det som mättar bäst, själv känner jag mig inte alls mätt på det, utan för mig är det bara fibrer som gäller. Men om du blir mer mätt av proteiner är det kanske ägget/kalkonen som gör susen och då kan du ju ta ett ägg som komplement även när du äter gröt (om du vill variera dig).
Sen är det inte riktigt sant att ljust bröd är lika med socker. Allt mjöl innehåller kolhydrater (socker/stärkelse). Skillnaden är att fibrer hämmar upptaget av kolhydraterna och gör att blodsockret höjs långsammare än om man äter bröd bakat på vetemjöl. Det är det som menas att grovt bröd har lågt GI. Sen finns det ju mörka fiberfattiga bröd (sirapsbröd) som inte innehåller nämnvärt med fibrer.
Sprang 25 min och tränade armar sedan. Åt tyvärr en halv chokladbiskvi efter lunchen Men det blir sallad till kycklngen ikväll...
mår inge bra... så ingen motion idag