• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Zozo

WAAAAAAAAH! Mästerhäxan själv! Tjena tanten!! Sa kul att FrulLan har det finfint!!!!

• Nattson

Hi hi Frullan vad kul att se dig i tråden!! Härligt att det gick bra med Borren och att du mår super bra!

Zozo, vad kul att ni berättat för familjerna och att det gick bra!

Vickan, kul att du tittar in det är lite tomt här på dagarna ibland!

• pirr!

BT har totalstrejkat hela veckan för mig så därför har jag varken skrivit eller läst sedan sidan 535.. Grrrrr!
    Jobbar dessutom sista veckan nu (sista dan idag!) så det har varit helt sjukt mycket att göra på jobbet.

Ska läsa ikapp så smått nu när jag blir LEEEDIIIIIIIIIG!!
    Ser även fram emot att träffa göteborgstrådisarna framöver

Kram!

• Nattson

Pirr, spännande att du jobbar sista dagen idag! Ha det så bra på din ledighet. Du kanske tittar in så att man hinner säga lycka till innan det sker?!

• muggles

Sweet: du vet jag är ju ingenjör och jag går nog tillväga som jag brukar. Jag är en "sucker for methods"; läser på om en metod, testar, blir otålig för att det inte funkar direkt, bryter ihop och prövar igen!
    Sedan är jag väldigt Anna Wahlgren-inspirerad, jag tror på väldigt mkt av hennes resonemang och mkt av det funkar faktiskt. Tex att mata mkt på dagen => ger lugnare nätter. Mkt mat och mkt sömn ger gladare barn. Mm. Inga konstigheter utan mkt sunt förnuft. Men ibland när man är mitt inne i det är det inte lätt att inse vad som är sunt förnuft. Men hon har även lite tankesätt kring hur man hanterar trots och annat som jag tycker verkar intressant, att man ska ge barn alternativ ist f ett "nej nej nej". Ett ex var tex ett barn som i en viss ålder börjar krångla med sänggåendet; de ska upp och kissa, de ska dricka vatten, de ska upp och kissa igen osv. Exemplet var en tjej som helt plötsligt ville ha ett äpple. Mamman sa då (Anna W-inspirerat) inte nej direkt utan "vet du vad, vi gömmer äpplet här i skåpet så får du det imorgon" vilket flickan accepterade. Det blev ingen konflikt och hon gick med på att lägga sig. Det tycker jag var otroligt smart sätt att lösa situationen på! En sådan mamma vill jag bli!

BS: det finns magsjukor som smittar 48-72h efter att man blivit symptomfri... Men om man tvättar händerna (gärna i desinfektion) och håller sig lite på avstånd så går det säkert finfint. Det låter fö precis som det Moa hade.

frullan: oj, barn som sover 12h nätter sedan de är nyfödda har jag nog aldrig hört talas om förut...? Vi har faktiskt klarat oss ifrån RS tills nu (men det ska ju kulminera i feb så än är faran inte över). Moa har faktiskt inte ens varit förkyld än men det kommer nog.

Pirr: du kanske vi vara med och rulla barnvagn framöver? Jag och Piggelin var på Glädjebubblan (finns det ngt töntigare namn???) härom dagen och det var bättre än jag trodde! För er 08:or så är detta ett ställe här i Göteborg som gjort för barnlediga med barnvagnsparkering, mikro, mobil över skötbordet, lekhörna, babygym, you-name-it...

Jag har haft en urskön eftermiddag, passade på att pröva min splitternya babyvakt. Efter matning av mig och Moa bestämde jag mig för en kaffe på ett café ist f hemma så jag lät Moa sova utanför och tog mig en latte och kunde sitta i lugn och ro och läsa en bok. Urskönt! Det gäller att njuta av varje sekund för jag har bara 4 mån f-ledigt kvar!

• Liten med Mindre

Hejsan - tänkte göra ett snabbt inlägg förut, men avbröts av mer matning och kräkfontän. Följt av bad, mer mat och försök att söva lilltjejen.

När kan man lära dem att somna själva??? Hon är ju så trött att hon ser i kors, men vill ändå bara äta o snutta och absolut inte somna. Här äts det i 10 minuter, vilar 2, äter mer, snuttar lite, byter en blöja, hackar väldigt med huvudet och vill äta ännu mer... Och så kan det fortsätta ett par timmar.

Antar att rutinerna kommer så småningom.

Nu är det nog dags att plocka upp skrikisen ur korgen igen - det gick visst inte att somna nu heller. Stackars trötta Mindre.

Trevlig kväll! Väntar pizzaleverans eftersom våra matplaner stördes av kräkningar och akut bad av mor och barn.

• Nu är jag fruLlan

wihooooooo
    inlägg två dagar på raken
    shittans vilken grej
    nu jäklar....

zozo: hejsan überhäxan.... faaaaan vads kul at du finns i tråden. grattis igen.

sweetan..... puuuuuuusssssss jag är såååååå glad för din skull du kan inte ana
    sammanfattar allt stoooor kram och puss

liten:
    Om jag inte sagt det
    GRATTIS!!!!!
    jag lovar.
    rutiner infinner sig. De första veckorna är lite smått kaotiska, men jag lovar rutiner kommer att infina sig och det blir bara lättare och lättare och bättre dag för dag.
    Grattis föresten.

mugglan....
    ja så klart så vaknade borren och åt när han var nyfödd...... de äter ju som alla vet rätt ofta då
    sorry att jag inte nämnde det..

eller nääääeeeee
    han vaknade nog fanimej inte....
    han åt nog lite i sömnen för att sova vidare sen,.
    men sorry att jag inte var så tydlig och preciserade....
    kanske bäst att jag fortsätter att hålla mig borta från tråden.... lätt att skriva fel då ,man inte minns att det måste vara ordagrant exakt enlig regelboken....... sorry

vi har ialla fall fått sova lyxigt mycket....
    men ja ja
    ha det så bra
    kram

• viktualia

FruLlan - skoj att se dig här inne! Inte behöver du oroa dig för mindre noggrannt återgiven info! Det handlar ju mer om att trådens nyblivna mammor på gott och ont jämför och diskuterar metoder för det ena och andra. I min värld finns det utrymme för mer svepande ordalag, men sitter man och analyserar sömnbeteende är det klurigt förstås. Det viktigaste i ditt resonemang verkar ju dock vara att ni inte har några större problem med Borrens sömn, och då är det väl bara att gratulera!

Själv är jag inte ett smack delaktig i detta. Mina piller tog slut innan jul men maken och jag övergick till regnkappor och så får det fortsätta ett tag. Jag vill landa på mitt nya jobb och så pågår ju husletandet med blandad intensitet som vanligt.

• muggles

Liten: när man kan införa rutiner? Du får nog olika svar beroende på vem du frågar Själv tror jag jag började lite successivt när hon var 2,5-3 mån. Men först nu kör jag mer ett schema med mat och sömn på bestämda tider, tidigare lät jag henne bestämmer mer själv när hon ville ha mat, sömn etc. Jag tror olika personer har olika behov av rutiner, själv har jag nog mer behov av det än en del andra, så det är nog mest för min egen skull... Frågar du en AW-frälst så svarar de nog from de är 8v.

Att lära dem somna själva är jätteviktigt (om de inte kan det från början, en del barn sköter ju det där åt föräldrarna)! Det kan du nog börja med redan nu! Det finns massor av metoder hur man gör detta...

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag