• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • start september

Sweet,

vilken vecka är du i nu? Jag tror att det knapppt syntes på mig(förutom svulllnad och gaser) förrän i vecka 15 typ. Då har jag ändå moderkakan fram vilket tydligen gör att det syns lite tidigare, en cysta som tar plats också och ärligt talat inga jättestarka magmuskler... Å andra sidan kanske jag är lite större än vad man ska nu i vecka 23 (snart 24). I a f ligger jag i övre kanten av viktkurvan...

Men skönt att ni har en undersökning hyfsat snart ändå

Hur är det med kissen??

• Mrs  B

Muggles
    Vi provade i olika omgångar att ha Max i eget rum och i egen säng när han var lite men det fungerade inte alls förrän han var över året gammal. Han gillade aldrig sin spjälsäng så det blev inte bättre förrän han fick en riktig säng. Nu funkar det som sagt hyfsat med hans sömn.
    Med Malte fungerade spjälsängen bra till en början men nu fungerar det bäst på dagen och sämst på natten, av någon anledning, vilken vet jag inte än?
    Nu ska jag prova med att bädda in honom från sidorna med täcken och filtar för att se om det är så att han tycker sängen är för stor. Vissa små barn tycker ju det. Annars sover han för tillfället bäst i babysittern och i vagnen.

Max slutade med nappar nu när bebisen kom hem och det har gått väldigt bra. Han har inte frågat efter dem en enda gång, men det tar tyvärr längre tid att somna på kvällen. Smällar man får ta!

• start september

Piggelin,

reagerade också på det där med handen. Det känns absolut som ett övergrepp även om det var med ett välmenande syfte.

• muggles

MrsB: du har inte funderat på att låta Malte sova i hårdliften? Det gjorde vi med Moa i början innan hon växte i spjälsängen. Du kan ju ev ställa hårdliften i spjälsängen om du vill att han ska vänja sig vid samma omgivning.

• Nattson

Muggles, vet att du skrivit det en gång tidigare men jag kopierade aldrig det inlägget.. Vad heter den bok som du köpt om sömn?
    Jag tänkte börja samla på mig lite böcker som jag kan läsa när det börjar närma sig.

• sweetstreet

September,

Jag är i vecka 15 nu. Tror typ 14 + 4 eller så.
    Så det är ju inte så långt fram så jag förstår att jag inte är så stor. Men det är nog mest det att jag känner mig ogravid eftersom jag slutat må illa och ändå inte börjat växa än!

Med Lipton är det superbra! Han är sååå charmig. Men vi lyckas bli irriterade på hono,m varje dag cokså! Han får värsta rycken och kutar runt som en galning i lägenheten och ska leka med allt han ser inklusive våra tår... Men han är däremellan världens gosigaste så man förlåter honom snabbt!

Jag tror detta är en bra förberedelse på barn faktiskt. Man sover inte lika bra på natten och man får ha koll på kissen då och då. men man älskar honom hur mycket som helst även när man blir arg... Haha!

• Liten med Mindre

Tinga - ett jättegrattis till de oväntade nyheterna! Det kommer säkert att bli mer intensivt för er i början - men som många säger kommer barnen att roa varandra och underlätta för er så småningom. Jag tror att det är en superidé att kontakta andra tvillingföräldrar, och även be BM att hjälpa er med ev kontakt med de som väntar tvillingar i er närhet. Förbered er själva med att läsa i förväg, och att om möjligt träna mer styrka för rygg,axlar etc - du lär behöva det mer än oss som varit gravida med 1 barn.

Izzie - otroligt strongt av dig att skriva om din förlossning. Instämmer i att det är oförståeligt att de lät dig ha ont så länge och inte hjälpte till mer. Det är så kontrasterande mot min otroligt soliga upplevelse av förlossningen. Gör som vänner och andra föreslog, ta kontakt med BM, psykolog och andra som kan hjälpa dig att bearbeta detta redan nu, innan det cementerats för mycket i hjärnan. KRAM!

• Liten med Mindre

Dagens mastodontinlägg:

När Mindre kom till världen

3/1 Beräknad förlossningsdag enligt ultraljud

Redan under torsdagen hade jag gått och känt mig ovanligt öm och "tung" i underlivet.
    Visste faktiskt inte om det berodde på graviditeten eller att jag nästan gjorde 3/4
    spagat när jag halkade på isen utomhus.

4/1

Maken ska av någon väldigt lämplig anledning jobba hemifrån idag och vi får sovmorgon
    till 07.30. Skönt! När jag går upp och går på toa då ser jag en rosa/aprikos flytning
    på pappret. Har inte haft något sånt under graviditeten, så det känns lite misstänkt.
    Anar nog faktiskt samtidigt hur det molar i magen. Jag har ju hört om det berömda
    molandet, så vi gissar att det endera är förvärkar (har inte haft några såna och vet
    inte hur lika vanliga värkar de är) eller värkar.

Ägnar dagen åt yoga, kort promenad, tv, försöker sova och äta etc medan molandet ökar.
    Har en tid hos barnmorskan under eftermiddagen, men vi rådgör med henne och beslutar
    att avvakta med att komma. Tydligen får man inte någon blödning av förvärkar, så detta
    kan vara "the real thing". Jag tror inte maken riktigt förstår att det närmar sig förrän
    jag vid 16-tiden börjar få de första jobbigare värkarna.

Stoppar i mig lite gröt till middag, inser att jag behöver äta men har ingen matlust.
    Gröt visar sig vara ett lyckat val eftersom den är lätthanterlig när den kommer i retur
    senare under kvällen/natten.

På något sätt känns det fortfarande overkligt att detta gäller mig - vi är på G med vår
    förlossning. När kvällen närmar sig vill maken ringa förlossningen och kolla läget - men
    jag känner mig på något sätt fånig. "Inte har väl jag så ont att jag ska till sjukhuset nu
    heller???" Inte ens när slemproppen (snacka om aladåb!!) kommer ut vid 19-tiden känns det
    som att jag är "på allvar".

Vi ringer i alla fall förlossningen på Huddinge när det är varierat 3-6 minuter mellan värkarna.
    Det visar sig att de har fullt, att de tycker att vi hör till SöS och får ringa dit - samt att
    jag inte har tillräckligt regelbundna värkar. Snopet, och det kändes faktiskt inte särskilt
    trevligt/betryggande att prata med dem. Och intressant nog hade de ju under informationsträffen
    vi var på sagt att de ringer och fixar plats om det är fullt. Det var det inte tal om här.

Nåja, vi avvaktar en kvart och ringer SöS. Där finns det plats, och jag får komma om jag vill,
    eller avvakta en stund till hemma och sen komma. Avvaktar ett tag till och roar mig med yoga-
    övningar och andning. 30 minuter senare tycker dock även jag att det är dags att åka, 2-3 minuter
    mellan värkarna enligt maken som klockar. Taxiresan var inte den skönaste jag upplevt...

SöS visar sig vara ett lyckokast. Vi kommer in till 21, samtidigt med nattskiftet, och får en
    trevlig barnmorska och undersköterska. De läser mitt brev och vi diskuterar smärtlindring medan
    CTG:n registrerar värkar. 3 cm öppen är jag och vi får stanna! Puh!

Lyckokastet med SöS, förutom den trevliga personalen, är att de till skillnad mot Huddinge har
    badkar. Mitt vatten har inte gått, så jag får förslaget att bada. Toppen eftersom jag har skakat
    av köld sen vi lämnade lägenheten. Ligger i badet i två timmar och det blev verkligen lättare
    att hantera det onda när tyngdlagen upphävdes. Det lite jobbiga är väl att nästan allt jag
    försöker dricka kommer i retur. Äta förstår jag inte hur folk lyckas med.

Väl uppe ur badet vid 23.30 har jag öppnat mig 6 cm. Ber att få pröva lite akupunktur och får
    nålar för avslappning och mot allmän smärta. Tror att de för avslappning funkar lite grand i alla
    fall, men ont gör det fortfarande. Prövar att sitta på en pilatesboll - obekvämt.
    Istället tar maken mig på en promenad med gåstol. Vi skrämmer nog slag på ett nyinkommet par som
    sitter och väntar i korridoren. Jag med kraftiga värkar, söt landstingsrock och korta morrande
    kommandon till maken som lufsar med i myskläder. Det där med den korthuggna tonen som de beskrev
    på profylaxkursen stämde verkligen på mig.

5/1

När vi kommer in på rummet så är det dags för nästa CTG-kurva, och medan jag väntar på att de ska
    ordna sängen går vattnet med ett plask på golvet. Klart och fint - men samtidigt blir jag nervös -
    för det är ju nu de intensiva värkarna ska börja komma på allvar. Tycker att det är rätt jobbigt
    som det är. Lite rädd är jag att detta ska hålla på länge.

Blir kvar liggande på britsen eftersom jag ger upp min föresats att inte använda lustgas. Vill inte
    pröva sterilt vatten, och då återstår gasen eftersom jag trots allt vill få hjälp med smärtlindring
    utan att den är "medicinsk". Säger som andra gjort före mig - gasen och jag blir oskiljaktiga, och
    maken hjälper mig föredömligt. Koncentrerade mig på att känna efter när jag kände antydan till ont,
    och började andas djupt ur masken då. Tror att det (i alla fall för mig som är grymt van att känna
    efter vad kroppen signalerar) var effektivare att göra så än att försöka läsa av CTG (som för övrigt
    kopplades bort efter avläsningen).

Andas gas i ca en timme, och vid 01.50 undersöker BM mig igen, 9 cm och en liten tapp/kant hänger i
    vägen för Mindres huvud. Maken som vet att jag gärna vill vara uppe och röra på mig föreslår gåstol
    igen, men BM tycker att jag ska ligga på sidan eftersom det tydligen underlättar för bebisen att
    rotera förbi tappen. Att ligga på sidan var grymt obekvämt, och ca 20 minuter senare vill jag plocka
    ner benet för att byta ställning så maken ringer på BM.

När de kommer för att rotera mig blir jag stoppad halvvägs - oops - här sticker det ut en hjässa.
    På med förkläde på BM för nu ska det födas barn. Jag har ju känt att värkarna blivit jobbigare och
    att det blivit svårare att låta bli att krysta, men att det var läge fattade jag inte. (Hur sjutton
    låter man bli att krysta?? Det bara sker ju, krystvärkarna!) Nåja, nu får jag i alla fall krysta. Är nog inte
    riktigt medveten om vad som händer, förutom att det svider och jag krystar - eller snarare låter
    kroppen sköta sig själv och krysta. Plötsligt känns det som ett "slurp" i underlivet och jag får en
    våt klump på magen. MINDRE! Jag är fortfarande inte riktigt med i svängarna. Det ska ju ta lång tid att
    krysta. Detta var 4 värkar på 7 minuter. Inget 2 cm fram och 1 cm tillbaka som böckerna pratat om,
    ingen värkpaus innan det satte igång.

Men nu låg hon där, Mindre. Slät och fin, inte alls rynkig, blå och full av fett som jag sett på film.
    Maken fick äran att kika vad det var för kön på krabaten under handduken,
    och så småningom klippa navelsträngen (som tydligen var segare än väntat). Nästan omedelbart kikar
    bebisen på oss och vi smälter för de stora mörka ögonen som tittar upp på oss från det mörkhåriga
    huvudet under handduken (lyfter på huvudet gör hon oxå vår superstarka lilla tjej).
    Och hon skriker - som hon skriker. Inget nyfött bebisgnyende här inte.
    Röstresurser som senare gjorde henne omtalad uppe på BB.

Jag gissar att det var på grund av Mindres hastiga ankomst som jag sprack lite i de inre läpparna.
    6 stygn blev det men BM tyckte att det inte var farligt alls. En lyxförlossning värdig en omföderska
    hävdade de. Vi låg kvar ett par timmar på förlossningen och gosade, åt lite, ammade, kontrollerade
    bebis, samt försökte få mig att kissa. Inte det lättaste och det slutade med en kateter.
    Frös gjorde jag också så att jag nästan inte ville komma ur duschen när jag väl fått komma dit.
    Men till slut var vi redo att rulla upp på BB när de behövde salen till någon annan.

Stannade på BB i 3 nätter. Det mesta funkade super, men vi behövde lite hjälp med amningen för att
    slippa 45 minuters skrik och panik innan Mindre faktiskt tog tag och höll kvar. Räddningen kom sista
    natten då banrmorska 55+ jobbade. En stadig hand som handgripligen hjälpte mig och lilltjejen till ett
    gott samarbete.

Inser att jag är väldigt lyckligt lottad som fått en sån smidig förlossning och första tid hemma. Skrikiga
    kvällar är nog det "jobbigaste" vi haft, och det har ju de flesta. Just nu funderar jag mest över det
    här med sömn och amning. Hur länge bör de sova? Hur ofta måste hon amma? När börjar hon amma mer sällan?
    Hur ska jag hantera amning offentligt? Hur ska jag få tid att handla kläder som funkar att amma i? När
    kommer jag i byxorna igen? Inser att jag borde följt rådet att läsa på innan, för just nu orkar jag knappt
    med att surfa ikapp tråden och läsa epost. Förstår inte var dagarna tar vägen?

Nåja - ska tacka för ordet och önska fortsatt trevlig läsning. Och den som känner sig manad att locka ut
    mig i offentligheten igen, bort från hemmets trygga vrå är välkommen att försöka. Känner mig skräckslagen
    för att ge mig ut i vimlet med Mindre.

• Liten med Mindre

Jaja - radbrytningarna blev visst lustiga när jag skrev i notepad. Men ni förstår säkert ändå.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag