• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Tinga

Izzie - ojojoj, vilken förlossningsberättelse! All heder åt dig som tog dig igenom den på det sätt du gjorde. Jösses, säger jag bara! Jag vet inte vad jag mer ska skriva, men tårarna rann när jag läste. Stor kram till dig, och jag hoppas verkligen att du får all den hjälp du behöver för att bearbeta och komma över dina upplevelser. Säkert jättebra om du kan göra det redan nu, och inte väntar tills du eventuellt vill ha fler barn. En stor kram till dig! Tack också för uppmuntrande ord om tvillingar! Det känns bättre och bättre, så snart hoppas jag att jag kan glädja mig riktigt åt dem.

• Tinga

Nu är det slutjobbat och semestern hägrar! Tjoho!

Mrs B - gärna tråddejt igen i mars! Skulle vara kul att få träffa Malte då!

• sweetstreet

Izzie,

jag sitter här med tårar i ögonen efter att ha läst din berättelse! Vad stark du är tjejen!!!
    Det går liksom inte ens att i sin vildaste fantasi föreställa sig hur ont och smärtsamt det måste vara att gå igenom en sådan förlossning. Och att sedan i slutände få göra kejsarsnitt trots att man kämpat så länge med alla värkar.

Det känns ändå bra att höra att trots den otorligt jobbiga förlossningen så känner du att Matilda var värd allt det och mer.

En av mina bästa vänner hade en liknande upplevelse men hon öppnade sig inte. Men hon hade värkarbete istort sett under 48 timmar på sjukhuset innan de bestämde sig för kejsarsnitt. Jag fattar inte att hon stod ut. Eftersom hon också fick värkstimulerande dropp så blev värkarna så intensiva att de inte kom och gick, utan var där hela tiden. Hon fick t o m morfin ett tag för att kunna vila lite. Efteråt sa hon att hon inte förstod varför de inte tagit beslutet om kejsarsnitt tidigare. Andra barnet blev det planerat snitt eftersom både hon och barnmorskorna tyckte att med hennes "historia" skulle det vara mer riskfyllt och smärtsamt att försöka vaginalt igen.

• sweetstreet

Förresten så har jag verkligen funderat en del på det där att man ändå är så himla priviligierad att man lever i nutid i ett modernt i-land med alla tillgångar som finns för att ens frlossning ändå ska sluta lyckat.
    Tänk förr eller i u-länder där man måste föda utan någon som helst "teknisk" hjälp eller mer avancerad smärtlindring.

Helt ärligt så har jag insett att jag känner flera kompisar som i ett sådant fall troligtvis inte ens skulle överlevt förlossningen.
    Det är en tanke man knappt kan förstå ens.

Jag är bara såååå otroligt tacksam över att det för ens egen del (och andra man känner) inte längre är så att död är per automatik ihopkopplt med just förlosningar.
    Visst kan saker gå fel nu med, men statistiskt sett är det ju verkligen liten risk att det hela ska sluta illa för mamma och/eller barn.

• viktualia

Izzie ...... babbelmajan Vickan finner inga ord...

... så jag skickar bara en STOR Hug 3och kan samtidigt inte låta bli att önska att ingen annan ska behöva gå igenom samma pärs...

• fru AM

Sweet: JAg brukar också tänka på det där med att man ska vara glad för att man lever nu och inte förr. Tror inte att jag och framförallt inte mina barn hade överlevt förlossningarna med tanke på att de båda behövt sugklocka. Fast å andra sidan jag kanske hade "tagit i mer" om jag visste att jag varit tvungen ... Hur som helst! Nuförtiden är det väldigt få som dör i barnsängfeber i allafall. Tack vare kunskap om bakterier och det undergörande penicillinet!

Hej förresten! Hur var det hade du fått NUPPresultat? Det är svårt att läsa i kapp när BT hänger sig precis hela tiden!

Telis: Hade du dejt med min kille i badrummet idag? Hur gick det i s f?

• Telemarkgrrl

AM, han var här igår och han trodde att dom skulle hinna med det före sommaren! Han ska skicka en offert. Hoppas, hoppas, hoppas att han gör det också!

Jag tar gärna en lunch någon dag!

• sweetstreet

Haha Telis,
    Dejt med AM's badrumskille!!
    så det kanske inte blir ngn liten Gunde då utan en liten Badrumskille????!!!!

• sweetstreet

AM,

jo vi fick svar på NUPP/KUB och det var finfina siffror tydligen! Så jag är jätteglad och känner mig nöjd. Jag vet att man inte kan garantera något, men det kan man aldrig så jag är såpass nöjd med resultatet att jag inte kommer göra fler tester.

• muggles

Vänner: hon fick sova inne idag för säkerhets skull. Gick ju inte så bra, fick vagna/ramsa om flera ggr men det blev en timme till slut. Jag måste säga att jag är jäkligt nöjd med mig själv att jag tagit tag i detta med hennes sömn. Jag märker hur många det är som bara accepterar att barnet sover dåligt. Men jag ska testa ute igen imorgon så får vi se.

Förresten så kopierar jag ALLTID mina inlägg innan jag postar... Det har räddat många inlägg

Tinga: du har väl loggat ut men HA EN JÄTTEBRA RESA!!! Man är ju rätt avis... Jag kan verkligen inte allt om amning men en del har ju fastnat mellan skallbenen...

Izzie: herregud! Jag saknar nästan ord för din upplevelse. Jag säger som AM: respekt! Å andra sidan har man inte mkt till val när man ligger där. Men att de skötte din smärtlindring så dåligt gör mig rätt förbannad faktiskt. Jag tycker du bör prata av dig med både din BM (hon kan hjälpa dig tolka din journal om du vill) och ev med psykolog. Oavsett om du tänker få fler barn behöver du bearbeta det som hänt tror jag. Sedan ska du veta att iom att det gick så långt som det gjorde (du var ju helt öppen) så kommer antagligen nästa förlossning att gå snabbare. Har man varit öppen minst 3 cm så räknas det som att man inte är förstagångsföderska vid nästa gång. Kanske en liten tröst? Jättebra att du kollar ditt bäcken också, det kan ju ha varit ren otur. Stor kram till dig!!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag