• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Oms

Vänner o Mrs B -
    men är det sant, kan man ogilla Cookie dough?? den e ju sååå god men så e jag torsk på kaksmet och då främt american cookies så... Vem mer än mig gillar den iaf, sweet var det va? nu bev jag ju sugen, har inte ätit den sen i somras men glass e mjölkrodukt så det undviker jag nu när jag ammar.

Tinga - var roligt! grattis!! twins e ju så häftigt - det hade jag velat ha, visst det e dubbelt så jobbigt men oxå dubbelt så kul inte att förglömma! tvåäggstvillingar e ju som du säger som vilka syskon som helst och ofta är det en av varje kön så om det är målet för er så är ni ju klara m barn då jag skulle vilaj a enäggstvillingar då de enäggare sm jag känner har haft en sån otrolgi glädje av varandra och de är sååå nära, visst man måste var tydlig som förälder och låta de vara egna individer men lyckas man med det har man 2 underbara ungar.

• Piggelin1

haha Vänner - jag tänkte precis samma som du, hade också lust att gå in & skriva ngt i samma stil i fredags kväll

Tack också Vänner för komplimangen om mitt hår! Nu när håret väl börjat växa igen så har det gjort det med besked, dvs tillbaka till ursprunget - MKT & TJOCKT! Innan när det såg ut som värst var det stora kala fläckar mest överallt & då var tunt minst sagt ett "understatement"... Sååååå sköööönt att det växer igen nu!!! Ser ju normal ut igen Kortklippt förvisso, men vet man inte om hur det legat till, så tror jag inte att man reagerar speciellt längre. Jiiiihaaa

• BrudSommar2006

Jaså, gick det att skriva inlägg nu. Jäkla skit-BT, jag har inte lyckats posta ett enda inlägg på hur lång tid som helst, jag blir så arg!

Jag har inte lyckats få gratta Koko, så grattis! Kul att det gick bra.

Jag har heller inte lyckats få gratta Zozo, kul att det gått vägen! Hoppas att det bara var någon magåkomma som gått över vid det här laget, annars kan det ju dessvärre vara gravid-illamående, när jag blev inlagd i vecka sju så hade jag varit dålig i flera veckor redan så det måste börjat någon gång i typ vecka fem.

Suck, jag har haft så många kommentarer jag tänkt på men nu minns jag inte allt.

Vem var det nu som testade i typ vecka åtta bara för att kolla att det inte blivit MF, nu var det ju inte det som tur var i det här fallet väl men annars tror jag inte att det hjälper att testa plus, det tar ju ett tag innan nivåerna sjunker igen. Nåväl inte tänka på sådant tråkigt nu!

Tinga, vad kul med trådens första tvillingar - säger jag som utomstående så klart! Bara du inte får två stycken Iris men chansen för det måste vara liten. De jag känner som har tvillingar har fått en lätt och en lite besvärligare så det har gått bra. Grattis!

Inte hann jag önska Lapinette trevlig resa men det har hon säkert utan min hjälp! Man får väl hålla en tumme nu i alla fall.

Till sist så sällar jag mig till skaran som inte klarar läbbig deg i glassen, helt oätbart!

Så, nu ska jag bara kopiera det här innan jag postar så får vi se hur det går, det förra gick knappt igenom.

• muggles

Vänner och Piggelin: jag tänkte samma sak - men hade inte tid att gå in här. Annars hade jag nog skrivit ngt kryptiskt hehe...

Tinga: supertrevlig träff (visste jag väl att det skulle bli)! Trevlig man du har med men han fick nog skavsår i öronen (det brukar man få när man träffar oss haha).

Piggelin: vi har ju visserligen pratat idag men det lät mysigt att gosa med Amanda - kul!

Vi har haft en jättebra helg, känner mig utvilad och tankad med energi. Moa sover bättre och bättre (11h i sträck för första ggn i natt - vågar knappt skriva det när så många har problem på natten just nu). Vi hittade äntligen ngt hon gillade (potatis/majspuré - själv tyckte jag det smakade blä) som hon käkade en större mängd av. Annars har det gått lite trögt med smakportionerna hittills.

Jag var och tränade på Friskis igår igen och jag får sådana endorfinkickar nu så jag blir helt hög! (Vänner, det är den kommande veckan som de har öppet hus tror jag!) Det är så SKÖNT att ha kommit igång igen. Nu har jag kört 2 ggr/vecka i flera veckor och det känns som om muskler och kondition kommer tillbaka väldigt fort (har ju inte tränat sedan typ mars förra året)???

• FruCicci

Tjena tjejer!

Nu är jag hemma från alperna. Fan vad gött jag har haft det. (trots helvetisk ner och hemresa, skulle kommit hem igår, men planet gick sönder och jag har bott på hotell i Grenoble i natt, fast det var jäkligt trevligt när man väl insåg att man inte kom hem.... så fick man 3 rätters middag gratis och en pava fin, thiiihiiiii).
    Varit småfullhela tiden, suttit i sólen och druckit irish Coffee och vin, käkat ost fondue och bara njutit av att slippa trista Sverige. Det blev skidåkning i 3 dagar, underbart, gav Victor till några säsongare som jobbar på min svägerskas restaurang, gick hur bra som helst!
    Nästa år ska han få sina första skidor, då är han redo

Grattis KOKO!!!!!!!!!!!!
    Tack för bilden, han är såååå fin!

Zozo grattis till plus och Tinga till tvillingar! Underbara nyheter

Tack Mugglan för tipset om boken om sömn! Ja du, för mig ska du inte berätta om några 11h i sträck (mutter ) Victor sover ju inte så bra, typ max 3 h i sträck, trots att han äter bra. Han blir 7 månader i morgon, det är ju helt galet!!!!!!!!!!
    Tiden går, så jag tänkte på Piggis när hon njöt av Amanda, jag ska njuta av honom i morgon.

Just det ja, han har fått tänder, den lille skitunger, 2 stycken sylvassa små riskorn! Ha ha, stora killen!

Lappis, hoppas att du får det bra, jag var så ivrig idag när jag väl kom hem, så jag kollade genast nya resor till alperna! Åker nog i mars, ska ju hinna med annat nu... ev Thailand och Dubai.

Nähepp, jag har sovit typ 7 timmare de senaste 2 dygnen, så det kanske är dags att hoppa på gubben och sen sova lite, he he he

Puss och kram

• Oms

Jaha då har jag några minuter över (tror jag - dottern sover) och tänkte att NU ska jag skriva min förlossningsberättelse - nästan 2 månader försenad

när man gör ett planerat KS på DS så har man inskrivning torsdagen innan snittet. sen sker snittet mån-ons och man stannar i 48h på sjukhuset om inga allvarliga komplikationer uppstår. på inskrivningen får man träffa den BM + gynekolog+ narkosläkare som ska vara m vid snittet, sen får man träffa en sjukgymnast som förklarar hur man ska röra sig och vad mån får o inte får göra efter snittet. Vidare får man träffa de undersköterskor som jobbar på avdelningen och man får en visning av densamme. man tittar oxå på en film om kejsarsnitt och man får broschyrer och har en frågestund - allt är mkt bra organiserat!

jag fick på tisdagen 20 nov reda på att jag skulle snittas på måndagen därpå dvs 26 nov. det var snabba besked som jag skrev härinne och de var lite svårt att ställa sig in på att man hade en exakt dag för när snittet skulle ske.

natten till måndagen var jag fastande och kl 12.00 var det dags att skriva in sig på DS avd 17. vi fick ett rum m två sängar, bord o stolar. man satte dropp, gav mig alvedon samt ngt mer och jag fick byta om till de vackra sjukhuskläderna ngn timme senare var det dags att knalla ned till operationsavd där vi fick vänta ytterliggare. maken fick på sig lika vackra kläder som mig och vi har förevigat det på kort. sen fick jag lägga mig på sängen och åka in i op-salen. väl där var det ett himla hejande, alla tog i hand o önskade lycka till och skrattade o pratade om allt möjligt - vi gav dem vår medhavda skiva att sätta på under operationen- op-personalen tycker att det e jättekul när man har med egen musik.

jag fick spinalbedövning och efter en stund så kollade de att den hade tagit ordentligt, vilket den inte hade riktigt så jag fick ligga m huvudet nedåt så att den skulle sprida sig högre upp i kroppen, då kom den såklart lite för högt så att min andning påverkades men det var ingen fara. de satte kateter och fyttade över mig på op bordet - superläskig känsla att ha spinalbedöv, man ser att de rör ens ben men man känner det inte efter ca 10 min förberelse så satte de igång m snittet, man hörde hur de pratade sig genom de olika lagren medan jag låg o babblade m maken om allt möjligt och sen hör man hur de sa tryck NU och så några sekunder senare så skrek lilla Mathilda! Man kände inget direkt mer än att de drar i huden o trycker men det gör inte ont.

När hon drogs ut så svalde hon massor av fostervatten (jag hade ju för mkt fostervatten) samtidigt som hon skrek - så hennes andning försvagades snabbt och man tog henne till en barnbrits där man sög rent i lungorna och gav henne syrgas o så i 5 min, innan de gick dit så visade de henne för mig och Maken som följde med dem ställde sig upp och gav mig en kyss och jag fällde en tår då det bara kändes såå stort på ngt sätt och samtidigt lite mysko - var det där mitt barn? var kom hon ifrån? Är det klart nu? osv. kändes konstigt att själva förlossningen skedde bakom en grön plastduk men samtidigt oxå tryggt, man kände att här kan det inte gå fel!

Under tiden som de fixade m Mathilda så syddes jag ihop och hela tiden så berättade de hur det var med henne och jag tänkte att jaja, det e ok, jag kände aldrig att det var ngt att vara orolig för, alla läkare var ju där och min man så varför skulle jag stressa upp mig, jag kände mig hur lugn som helst jag hade ju hört henne skrika. Gynekologen däremot - en bastant rysk kvinna m grov brytning- hon var helt klart emot KS - hon pratade hela tiden om hur onödigt det är att snitta och hur dagens mammor har blivit klena o allt vad hon sa till den underläkare hon hade med sig, lite lustigt att just den kvinnan är överläakre på avdelningen kan man tycka! dock så ska hon tydligen vara mkt duktig så jag klagar inte.

när jag var färdigsydd så fick vi åka till uppvaket, Maken höll stolt i Mathilda under vägen dit. Vi var där i några timmar då jag fick oroväckande lågt blodtryck samt dålig syresättning av blodet vilket var en reaktion på spinalen. Mathilda fick under den tiden ammas för första gången vilket gick jättebra. Vi fick oxå låna en telefon och ringa till nära o kära vilket vi såklart gjorde. När vi sen kom upp på avd så grattade de oss och så fick vi middag och sen lämnade de oss ifred en stund innan de kom o plockade katetern så att jag fick gå upp o kissa - det kändes konstigt, det drog i stygnen på magen men det gjorde inte ont då jag fick voltaren och alvedon mot smärtan.

dagen därpå var jag uppe o duschade som man ska och gick til köket o fixade frukost medan maken var m Mathilda.

innan vi åkte hem dag 2 så blev hon läkarundersökt, man gjorde hörseltest och tog PKU provet och på mig kikade man på snittet och sa att det såg fin ut (tyvärr är det ännu inte läkt 8v efteråt ) sen var det tack o hej.

sådärja, så var min upplevelse av det planerade snittet!

• Nattson

Tinga, tvillingar!!! Grattis! Förstår att det tar tid att smälta, vilken överraskning!

Nessan, Tackar för info om medborgarskap! Mycket lärorikt!

• muggles

Oms: intressant berättelse - väldigt annorlunda mot min förlossning (som jag själv tyckte var enl formulär A1, dvs mkt normal på alla sätt ).

Jag prövar just nu Vänners koncept att låta Moa sova ute på balkongen - herregud, det funkar ju super! Inne sover hon max en halvtimme i sträck men ute har hon nu sovit ca 50 min. Gött! Tack för tipset Vänner - skulle ha provat det här tidigare... (så är det med allt! )

Cicci: du är rolig du - du låter verkligen inte som en ansvarsfull mamma som är småfull och lämnar bort ditt barn till okända (dock vet jag att du är en jättebra mamma efter att ha sett dig och Victor här i Götet under en hel dag!). Kan tänka mig att många smygläsare sätter i halsen haha . I natt sov Moa inga 11h i sträck så det går lite upp och ner men trenden är positiv. Jag var uppe och matade 2 ggr i natt vilket är mkt ovanligt för normalt är det en gång, men det är helt ok med tanke på hur många andra har det! I sömnboken jag tipsade om står det att många bebisar har vad man kallar för sömnassociation. De har blivit övertygade om att de inte kan somna utan mat i munnen (dvs bröst) och associerar alltså mat med sömn. Däri står också en metod (Elizabeth Pantley) hur man kan bryta detta, jag orkar inte skriva den här. Jag lånade boken på biblioteket, man behöver ju inte köpa allt Tydligen får vart fjärde barn en sömnstörning (dvs vaknar på natten även när de inte behöver mat).

Telis: hur går det med sprutandet?! (Mångtydigt hehe...)

• Vännerfan

hej!

skriver med versaler á la oms idag...(prinsen i knät.)

vad bra att mina tips funkar för dig mugglan, bättre än för mig själv! eller iofs sov han i över 2h nu på balkongen. och inatt sov han i 11 timmar i sträck, hum...eller just ja. en gång sov han 1 KOMMA 1 timme i sträck, annars tyckte han en kvart i stöten var lagom. my god, vad är det som pågår????? men han känns jättevarm och får alvedon så nåt lurt är det.

vad härligt det lät cicci!!! utom själva resorna då.

annorlunda berättelse oms iom att det var planerat snitt. kul att det kom lyckotårar direkt!

nu måste jag rädda fjärrkontrollen från att åka i backen fler ggr...

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag