• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Tinga

Är det förresten någon som vet var Nenne håller hus? Jag har inte hört ett pip sen före jul, och det är ju en hel månad sedan. Undrar så hur det går med utredningen, och med de egna försöken.

Lappis - nu har du ju redan hunnit ge dig iväg på en efterlängtad och välförtjänt skidsemester, så det är väl egentligen för sent att önska en trevlig resa, men jag gör det ändå. Helt rätt av dig också att beordra maken sängläge på morgonen! Utan sådana aktiviteter kan det ju defintivt inte blir några barn.

• Page

Tinga, OJ vilka nyheter!!!!! Jag förstår att ni känner er chockade, måste erkänna att jag tappade hakan jag med. Men det är som du säger, för oss som inte behöver bära och uppfostra tvillingar är det här fantastiska nyheter! Trådens första tvillingar, spännande! Jag hoppas att glädjen vinner över förtvivlan snart...

• Telemarkgrrl

Piggelin, du missade väl inte länken som jag skickade till dig?

Tinga, coolt med tvillingar! Det kan ju vara skönt att få allt barnafödande klart på en gång (om man nu vara vill ha två förstås) men jobbigt med den där ökade risken för utvecklingsskador.

Konstigt att din läkare hade sagt att risken var yttepytteliten för tvillingar med pergo, statistiskt ökar risken från 1 på 100 till 1 på 10, det är ju inte så jätteliten risk precis.

Det är bra med Nenne, hon har bara tagit ett litet brejk från BT men hon har lovat att komma tillbaka. Sist jag hörde hade dom inte fått några provsvar men det borde dom väl få snart.

• Tinga

Page - vi känner oss väldigt glada och tacksamma för att allting ser bra ut, så här långt, och det är ju mycket bättre att det var två stycken därinne än ingen alls. Jag lät nog lite mer negativ i mitt inlägg ovan än vad jag faktiskt är, men chocken har ännu inte lagt sig. Som sagt så är jag säker på att vi kommer att glädjas åt båda två så småningom, när vi fått lite mer tid att smälta nyheten.

Telis -oj; är det så mycket större sannolikhet för flerbarnsbörd när man använder Pergo! Det hade jag ingen aning om!

Tack för rapporten om Nenne! Skönt att höra att hon är OK, och att hon kommer tillbaka så småningom. Ingen kan liva upp tråden som Nenne!

• MSW

Oj tinga!! Antar att det nästan känns lika omtumlande som att få veta att man är med barn!! Jag blev nästan också chockad när jag läste det.. Men som sagt, sett lite mer utifrån känns det mest spännande..

Well, om det var något mer jag hade tänkt kommentera är allt bortblåst nu efter Tingas släppta bomb!

• sweetstreet

Wow Tinga!!!!!!!!!!

Vilka nyheter!!!!!!

Jag tycker att det på ett sätt skullle vara perfekt med tvillingar eftersom man då får två på en gång och även om första tiden säkert blir urjobbig (för det kommer den nog bli) så har man på något sätt två barn och behöver inte fundera så mycket på när man och om man vill skaffa syskon....

Och jag gissar att barnen kommer ha otroligt stor glädje av varandra när de blir lite äldre!

Men visst, jag förstår att ni blev chockade.
    Känner en tjej som när hon fick veta att hon väntade tvillingar blev helt förtvivlad. Hon tyckte det var jättejobbigt att alla runt henne tyckte det var döhäftigt och coolt, för hon kände sig bara skräckslagen. Men det gick över med tiden och även om det självklart var en jobbig första tid med två småbarn (det var också hennes första så de hade ingen tidigare erfarenhet av barn) så har allt blivit bra sedan!
    Våra förra grannar (i Stockholm) hade också två-äggstvillingar. en pojke och en flicka. Tyckte det verkade idealiskt!!! Två på en gång. en av varje kön. och de kunde alltid leka med varandra.
    Det roliga var att de var otroligt olika. Tjejen var superkaxig och kavat, medan killen var ganska blyg och mer eftertänksam. Så man behöver verkligen itne bli jättelika bara för att man är tvilling.

Håller med om att det var konstigt att din läkare sa att chansen att få tvillingar var minimal....
    Här tror jag han sa att det t o m kunde öka risken till 5% alltså 1/20 när man åt pergo, så jag hade verkligen ändå funderat på detta med tvillingar.
    Jag gjorde ju så otroligt tidigt VUL att jag visste redan i typ vecka 5 att det inte var två foster. Det kollade ju min fertilitetsläkare då.

Säger dock som Page,
    Coolt ändå!
    för en utomstående...

Men även om jag förstår att du börjar fundera mer o mer på graviditet och förlossning nu så behöver det verkligen inte bli komplicerat även om det är tvilingar. Du komme bli väldigt bra "uppföljd" och kollad. Bättre än vid en vanlig graviditet. Och jag tror att om ni läser på samt pratar med läkare/barnmorskor så kommer ni kunna få mycket info som ni sedan kan använda er av. Man brukar kunna känna sig lugnare när man vet mer och känner att man har mer kontroll.

Supergrattis iallafall Tinga!!!!
    jag tyckte det var häftigt!

Kanske kommer du snart att växa rejält också för man brukar ju bli större lite tidigare med tvillingar?!

• Vännerfan

God morgon!

Ja, detta är rätt så god morgon. Maken tog natt-passet så jag fick sova mellan 22.15-5.30 i alla fall.

TACK tjejer för i fredags! Det var verkligen jättetrevligt och jag håller med Piggelin om att tiden gick jättesnabbt! Väldigt roligt att få träffa dig och din make, Tinga! Och kul med de stora nyheterna. Det var nära att jag gick in i tråden och bara skrev "Jag vet nåt som inte ni vet, tralalalalala..." efteråt.

Då vi själv inte visste om vi skulle få tvillingar där mellan de två första ul:ena minns jag ju hur jag kände, men jag tänkte aldrig på att det var en risk-graviditet faktiskt. Bara att jag kände mig utvald och att jag (vi!) skulle ta hand om de barn jag skulle få oavsett om det var ett eller två. Tyckte nog mest att det var häftigt. Och maken var ju faktiskt lite besviken när det visade sig att det bara var en... Det jag tänkte också var dock att det kändes lite trist att bara få vara gravid en gång och bara mamma-ledig en gång, för då min kompis fick dubbla tvilling-par har vi alltid sagt att får vi tvillingar försöker vi inte få fler barn. Men åh, vad roligt barnen kommer ha med varandra! Och som du själv sa så kommer du ju inte veta något annat. Ni kommer säkert komma med i någon grupp med bara tvillingar också om ni vill det och då kommer det kännas ännu mer naturligt. De jag känner som har tvillingar (flera st) säger alla att de liksom tänkte "Tänk de som har tre!!". För man är ju två föräldrar och har två armar, inte tre.

Ang. cookie-dough-glassen förresten. Vet inte hur jag ska säga detta men jag "säger" nog som det är. Det var den äckligaste glass jag ätit. Men jag får se det positivt att jag inte har så dyr smak Lejonet och björnen är ju billigare.

Och åter igen Piggelin, du var jättefin i håret och hade ju verkligen massor av den varan! Det var ju tjockt ju! Jag trodde det skulle vara jättetunt så som du beskrivit det.

Nu är prinsen missnöjd, måste sluta! Blöjbyte nästa!

• junilejon

Tinga...jag förstå att ni är chockade,jag blev med jätte chockad när jag läste din nyhet!!!
    Jag kan förstå dem blandande känslorna,vi är själva inne på att vi kanske väntar tvillingar...
    Jag är ju själv enäggstvilling så om du ha några frågor om hur det är att vara tvilling,om hur vi kanske känner och tänker så svarar jag gärna på frågor. Det är ju trots allt lite annolunda att vara tvilling än vanligt syskon!!!
    Men shit vilken nyhet
    Kul att er tråddejt va bra

• Mrs  B

Godmorgon ellr vad man nu säger när man knppt har sovit alls i natt!!!!!!!!!!!!!

Malte har bestämt sig för att sova och äta på dagen och vara gnällig och vaken på natten.
    Inte mycket sömn här alltså och det börjar ta ut sig nu.

Dessutom börjar maken jobba i morgon och det går vattenkoppor på dagis så jag måste ha Max hemma på obestämd tid för att inte Malte ska bli smittad.

STORT GRATTIS TILL ER TINGA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Så coooolllllttttt............................
    Tvillingar, wow!!!!!!!!!!!!!!!
    Det kommer säkert att gå jättebra allt!

Nu har jag äntligen testat Ben & Jerry glassen med kaksmet, men tyckte inte att den var så himla god faktiskt. Finns bättre!
    Håller med Vänner där!

• viktualia

Tinga - oh kära nån! Blir helt tagen! Vet dock att det GÅR att klara av tvillingar... men vilken chock!! *kram*

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag