• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • MSW

Tänkte juh förresten komplettera:
    Pirr! = BF 27/3 2008
    August = BF maj 2008
    Start september = BF 22/5 2008
    Clownis= BF 23/6 2008
    Junilejon= BF 7/7 2008
    Nattson= BF 15/7 2008
    Sweet= BF 20/7 2008
    Victory= BF 28/7 2008
    Tinga= BF 30/7 2008
    Nattson=
    MSW= BF 31/8 2008
    Zozo=

Och har heller inte önskat Lappis trevlig resa!

Var förresten och tog blodprov för några veckor sen, och mitt värde låg lite högre än vanligt.. Skönt, har nästan märkt det, då jag inte haft lika mycket blåmärken som vanligt.. Fast man blir juh lite konfunderad över varför det har blivit högre.. När det legat så stabilt (lågt men jämnlågt) innan.. Hoppas att jag hinner prata med min doktor innan vi åker..

• Nattson

Såg att jag var med på listan två ggr, så jag ändrade lite

Pirr! = BF 27/3 2008
    August = BF maj 2008
    Start september = BF 22/5 2008
    Clownis= BF 23/6 2008
    Junilejon= BF 7/7 2008
    Nattson= BF 15/7 2008
    Sweet= BF 20/7 2008
    Victory= BF 28/7 2008
    Tinga= BF 30/7 2008
    MSW= BF 31/8 2008
    Zozo=

Tinga tycker att det låter jätte bra som ni tänker, låna lite böcker och gå med i klubben osv! Jag kände ett tvillingpar när jag växte upp och jag kommer ihåg att mamman tyckte att det bara var bra att de hade varandra när de växte upp osv! Det tyckte de själva också när de blev äldre!

• muggles

Tinga: varför inte starta en tråd på FL typ "ge mig alla positiva saker med tvillingar och framförallt tips!"? Jag tror att det kan gå jättebra med kroppen, särskilt som du är ganska vältränad sedan innan. Jag fick hela grav höra att jag hade liten mage och det var nog min magmuskler som gjorde att den hölls in och så blir det säkert för dig också. Gällande omhändertagandet av barnen så tror jag att man ganska snabbt skaffar sig "löpande-band-rutiner", med blöjbyten och matning. Du ska se att det bara blir lite mer jobb än en bebis. En fördel kanske också kan vara att de kan hålla varandra "sällskap" i sängen (i början kan de ju få plats i samma skavfötters) och då kanske känner sig tryggare och vaknar mer sällan än andra barn??? När det gäller amning så behöver det inte alls betyda att din mjölk inte kommer att räcka, mängden kommer att ställa in sig på det som behövs (i normalfall). Och många ammar ju bara ena bröstet åt gången (till skillnad från mig som alltid ammade båda) och då kan ju båda äta. Efter 2h är 75% återfyllt i brösten så det kan mkt väl hända att det går jättebra att amma dem. Man vet ju inte heller, eftersom de är 2-äggs så kanske en av dem bestämmer sig för att inte amma men den andra fortsätter

• viktualia

tjoho!

här är Vickan som snuvig och trött börjat nytt jobb idag. Skojigt med nytt jobb, skumt att byta jobb men häftigt välkomnande! Stället har dock hårda regler om Internetanvändning - så ni lär inte se mig här på BT på arbetstid på ett tag. Jag busar och har msn igång - så de som har mig på sin msnlista kan höra av sig om det händer något spännande!

Tinga - min bästa killkompis och hans fru har tvillingdöttrar. Mamman är liten och späd och ungarna föddes med hyfsat planerat kejsarsnitt. Hur spädbarnstiden var vet jag inte riktigt (vi hade inte jättetät kontakt då), men sen tjejerna fyllde 2 (de fyller snart 5) har jag följt dem lite lagom. De verkar VERKLIGEN ha glädje av varandra!

• FruCicci

Oj vilken annorlunda berättelse OMS, men väldigt intressant samtidigt, tack för att du delade med dig av den...

Mugglan, ha ha, jag folk tror väl att jag är skvatt galen, men men... jag drack visserligen, så det är ju bättre att lulla runt lite än att vara as kalas. Ett par glas vin i solen är ju 2-3 glas för mig o det blir man ju inte direkt oansvarlig av... var ju tvungen att skriva till detta i fall det är några smygläsare där ute som inte känner mig som du gör...
    Japp, en barnvakt är ju dessutom okänd den första dagen, men första dagen Victor träffade servetriserna på restaurangen var ¨på lördagen och de alla fick var sin eftermiddag med start på tisdagen, så de var inte okända för mig, jag var hur trygg som helst... man kan inte tramsa, då får man en unge som hänger en i byxbenen.... nejtack....

Vickan!!!!
    Härligt att du blev så välkomnad och att det kändes så bra på jobbet! Kul kul. Det underlättar ju en hel del att man får ett så fint bemötande.

Just det Mugglan, i natt sov Victor 3 1/2 timme! la honom 20.50 o han vaknade 00.20, tjohooooo en halvtimme extra...
    Jag ammar honom på nätterna när han vaknar, för jag orkar inte buffa och hålla på, så somnar han o jag med om lite fortare.

Nähepp, nu ska jag surfa vidare lite på mina resor o flighter.

kram

• Telemarkgrrl

Hej hej! Tittar in en snabbis på väg mot sängen.

Mugglis, inget sprut här inte, bara spray än så länge! Men det går bra, inga hemska biverkningar än så länge.

Åh, Cicci vilken härlig semester du verkar ha haft. Och vad rätt du gör i att åka vidare till Thailand och Dubai osv med lilla Victor. Han verkar ju vara det ideala resesällskapet.

Tinga, är du säker på att dom måste vara tvåäggstvillingar? En kollega hävdade bestämt idag att även enäggstvillingar kan ha varsin moderkaka och hinnsäck och att man i så fall var tvungen att ta ett dna-prov för att kunna säga om dom var enäggs- eller tvåäggs.

Tinga igen, våra kompisar som har tvillingar rapporterade att nätterna var vääääääääldigt jobbiga i början när dom bara hann byta på och amma en innan den andra vaknade, men därefter har det bara vara positivt.

Lilla kaninen har rapporterat massor med sol och snö från Italien den lilla lyckosten!

Natti natti!

• Telemarkgrrl

Vänner, tack för tipset om Roborally! Nu har vi äntligen hittat ett ex, det har varit slutsålt precis överallt och på vartenda ställe vi frågat så har personalen sagt "tyvärr, men det är ett fruktansvärt roligt spel" så till slut var vi bara tvungna att hitta det. Och nu har jag sopat maken av banan ett par gånger så det verkar VÄLDIGT lovande!

• Clownis

Tinga: Gattis till tvilligarna äevn om det känns turbulent. Har en kompis som fick tvillingar förra året. Hon gick upp drygt 20 kg, födde vaginalt och barnen mådde kanon. Tyvärr blev det väldigt kritiskt för henne i samband med förlossningen men det var av andra orsaker än att hon väntade tvillingar. Det var deras första barn men det har gått jättebra med två även om det stundvis har varit lite mycket. Hon känner sig nöjd med att det blev två och talar för tvillingar.

Resa:
    Var inne igår och läste om regler för flygning vid graviditet. Det finns inga belägg för att det är farligt men försäkringsbolagen har betydligt hårdare regler än flygbolagen, kolla upp detta noga om ni ska ut och resa. Om man reser utomlands i vecka 29 och föder för tidigt under tiden man är iväg, har man ingen försäkring som täcker denna vård eller hemtransporten av ett för tidigt fött barn - kan kosta flera hundra tusen. För flygbolagen får man resa ända till vecka 35.
    Och Tinga, för tvillinggraviditet är reglerna ännu hårdare vid flygning.

• muggles

Vänner: låter du prinsen sova utomhus vid minusgrader? Har för mig att du skrev att han inte ska det (men det kanske var när han var sjuk?).

Cicci: nä jag håller med dig, jag är väldigt glad att jag inte är den enda personen i Moas liv. Jag vill inte ha ett barn som är mammigt och bara accepterar mig - då blir jag ju superbunden (även om barn blir mammiga i perioder så vet ni vad jag menar). Barnvakt är väldigt viktigt! Men behöver lite paus ibland hur mkt man än älskar dem... Lät superhärligt med skidor, jag längtar till Åre. Jag åker ju dit med jobbarkompisarna (vår årliga konferensresa) och lämnar såklart Moa hemma. De erbjöd mig att ta med henne - är ni galna sa jag?! Jag ser fram emot att få sova utan avbrott (även om hon ofta sover långa nätter nu men inte alltid), åka skidor, ta en massagebehandling, läsa bok och umgås med vuxna. Men jag kommer säkert att sakna henne enormt, men det är ju också skönt att känna!

Vickan: surt med sådana internetrestriktioner... MEn kul att du fick ett bra välkomnande!

• muggles

Fan vad BT funkar dåligt nuförtiden!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag