• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Tinga

Halloj! Försökte gå in flera gånger under helgen för att skriva, men knas-BT bara krånglade. Tusen tack för alla glada tillrop och lyckönskningar angående de två filurerna i min mage. Än så länge har jag svårt att riktigt glädja mig åt nyheten, men det kändes ändå bättre vartefter beskedet sjunker in.

I lördags kväll hade jag dock ett riktigt psykbryt, efter att ha varit inne och läst lite mer på tvillingklubben.se. Det stod nästan bara negativa saker om tvillingar där! Exempelvis hur mycket jobbigare det är med två spädbarn istället för ett, att det är snålt med föräldradagar, att de flesta blir sjukskrivna senast från v. 25 i graviditeten, att man går upp massvis extra i vikt, att det är svårt att amma två barn, att man oftast får använda ersättning för att mjölken inte räcker till, osv i oändlighet. Jag fattar ju också att det är många saker som blir besvärligare, och det är klart att man ska upplysa om det, men man måste ju för sjutton kunna berätta om det som är positivt också! Jag har bestämt mig för att skriva ett mail till dem och berätta hur jag upplevde sidan, för jag tror att det är en av de sidor på nätet som många blivande tvillingföräldrar besöker ganska snart efter att de fått beskedet. Det tar ju oftast några dagar innan man hunnit skaffa sig några böcker, och då känner Internet som en given informationskälla.

I alla fall så tog jag all den här negativa informationen väldigt hårt, och såg framför mig hur jag kommer att ligga som en valross i soffan från v. 25, utan att kunna röra mig (jag som är väldigt aktiv i vanliga fall), och hur jag kommer att bli bunden till hemmet i minst ett halvår efter födseln, för att all skötsel och vardagsbestyr tar så lång tid. Förnuftsmässigt inser jag ju att det inte måste bli så, men just då var det känslorna som styrde och jag bara grät och kände mig hur ledsen som helst. Nu börjar jag känna mig mer positiv igen, men det går fortfarande väldigt mycket upp och ner.

Om jag ser det här med en utomståendes perspektiv tycker jag också att det verkar jättehäftigt och kul med tvillingar, och jag hade varit snabb till att gratulera, men när det nu är mig själv, min kropp och mitt liv det handlar om är det inte lika enkelt. Allt det här kommer säkert att falla på plats så småningom, men det krävs tid för att smälta det. Jag är tacksam för att vi fick beskedet i fredags, så att man fick helgen på sig att fundera och diskutera, innan det var dags att gå till jobbet. Nu jobbar jag bara idag och imorgon, och sen åker vi på 2.5 veckors härlig semester. Vi har lånat lite tvillingböcker på biblioteket, så att vi kan förkovra oss lite under resan.

Sweet ? jag förstår verkligen din vän som reagerade med förtvivlan, för jag har också känt det, samtidigt som jag är tacksam för att det verkar vara två friska filurer där inne.

Piggelin, Vänner & Muggles ? jag förstår precis hur ni tänker när ni skriver att ni hade lust att gå in här i fredags och hinta att ni visste något som andra inte vet, för jag hade varit precis likadan.

Vänner ? vi är inte främmade för att försöka få ett barn till så småningom, men vi lär nog försöka ett bra tag utan Pergotime i så fall! I mitt fall är jag i princip 100% säker att det är Pergons ?fel? att det blev tvillingar, för i min släkt finns det inga tvillingar någonstans, så jag tror inte att jag har några anlag till att lägga två ägg i normala fall. Därför tror jag nog att vi vågar försöka igen, om vi känner att vi vill ha fler barn. Det är det lite för tidigt att uttala sig om än.

Muggles ? när jag frågade maken vad han tyckte om träffen sade han att han haft väldigt trevligt, men att det var tusan vad vi kunde prata!

Junilejon ? jag tackar för erbjudandet om att ställa tvillingfrågor till dig. Var så säker på att jag kommer att utnyttja det!

Oms ? tack för att du delade med dig av din förlossningsberättelse! Den blev extra intressant för mig nu sen jag fått veta att vi väntar tvillingar, för jag läste på den där hemska hemsidan att ungefär 50% av alla tvillingar förlöses med kejsarsnitt, så den risken ökade ju markant för mig. Det kändes som en väldigt lugn och behaglig stämning under hela förloppet. Skönt att du aldrig var orolig, och kände förtroende för personalen där.

Cicci ? åh, vad härligt med en semester med Victor! Låter som att ni haft det riktigt bra, bortsett från missödet med hemresan.

Vänner igen ? japp; små bokstäver heter gemener!

• Tinga

Igår träffade jag förresten min svägerska, som är gravid med första barnet, och hon berättade för mig om en kollega till henne som fick tvillingar för sju månader sedan. Tydligen hade hon jobbat t o m v. 34, och sen föddes barnen i v. 35, så man måste ju inte bli sjukskriven och sängliggande i v. 25, som det stod på hemsidan jag läste på.

Sen sade min man, som just berättat för sin chef att vi väntar tvillingar, att hon (chefen) hade en vän som fått tvillingar, och redan från när de var ett halvår hade de haft stor glädje av varandra, och att det naturligtvis också underlättade för föräldrarna när barnen kunde ha kul bara genom att ligga mittemot varandra på en filt på golvet.

Att få höra lite positiva nyheter var godis för mina öron, för det negativa har jag redan fått en överdos av. Sen tror jag själv att det kommer att vara jobbigare i början än om man har ett barn, men när de blir större har man säkert "nytta" av att de är två som kan sysselsätta och underhålla varandra.

• MSW

Oms: Lät som det avr en himla positiv upplevelse för er, förutom allt vatten då..

Tinga: Skönt du får lite positivt också! Tycker gott du kan skicka ett mail till sidan.. Jag menar, så många kan juh inte tycka att det bara är negativt! Och om man vill ha med alla "problem" så får man juh ha med ännu mer positivt för att "räta upp" det..
    Annars känner jag lite igen din reaktion så resonerar jag om det som finns i min mage (även om det såvitt jag vet bara är ett)..

Nu ska jag vila en stund innan jag ska gosa med syskonbarnen!

• Mrs  B

Hej Tinga!

Förstår om det känns mycket med tvillingar på en gång och att det finns många tankar i huvudet, men det kommer att ordna sig. Ni gör rätt i att låna lite böcker om tvillingar och prata gärna med andra tvillingföräldrar, det tror jag underlättar tankarna man har.

När vi fick Malte låg makens jobbarkompis på BB samtidigt och han och hans tjej hade precis fått två tvillingflickor. Hur söta och gulliga och snälla som helst. Mycket lugnare än Malte.....
    Tjejen födde på nyårsafton vaginalt med 20 min mellanrum, hade gått fin fint. Födde 4 veckor för tidigt och flickorna vägde runt 2 kg. Mamman ammade båda men varannan gång ammade hon och varannan gång fick de flaskan. De gjorde så för att barnen inte skulle behöva vänta på maten och att pappan kunde hjälpa till.
    De stannade på bb 8 dagar för flickorna gick upp dåligt i vikt, men mamman hade inte gått upp så mycket i vikt så jag.

Jag ställde tusen frågor kändes det som men jag var så nyfiken......

• Mrs  B

Oms
    Kul att få läsa om ett kejsarsnitt också. Mycket intressant!

Nu har vi snart täckt in det mesta:
    MF
    kejsarsnitt
    IVF
    tvillingar
    vaginal förlossning
    osv

• Tinga

Mrs B - tack för din positiva tvillingberättelse! Jag hoppas verkligen att jag kan föda vaginalt, men jag vågar inte längre "räkna med det", på samma sätt som när jag trodde att det bara var ett barn. Låter bra att man inte behöver bli värsta valrossen heller! (Jag låter säkert ytlig nu som bara babblar om valrosstorlek, men jag oroar mig för att det kan bli problem att röra sig i slutet av graviditeten och att fysiken för att klara av en förlossning ska bli dålig, snarare än några extra kg kring midjan, för dem kan man alltid försöka bli av med senare.)

• sweetstreet

Tinga!

Kram till dig gumman!
    Jag förstår att et fortfarande känns "ovant" att tänka tanken att ni väntar vå barn, men jag tycker det låter jättebra att ni får lite positiva berättelser också. För jag ä säker på att det verkligen ÄR otorligt postivit med tvillingar på många sätt!!! Precis på samma vis som det kan vara jobbigt också. Det är ju så. Bara det att få barn i sig är ju både och. Även om det handlar om enabrt ett barn.

Men som sagt våra grannar i Stockholm hade ju ett tvillingpar och jag tyckte de verkade fixa det jättebra!!!
    På något vis har jag tänkt en del på dem när jag funderade över detta med praktiska saker och barn, som t ex att vi nu bor rätt trångt. Och att väldigt många (särskilt svenskar) nhar en viss syn på detta med att "när man skaffar barn MÅSTE man flytta till större och helst till hus, för i lägenhet kan man inte bo" etc etc... Men de med sina två barn bor fortfarande kvar i en lägenhet av exakt samma storlek som vi hade där (65 kvadrat) och de hade ingen bil. Och allt detta verkade gå hur bra som helst!

Jag tror att det handlar mycket om att man är hyfsat förberedd (hur förberedd man nu kan vara?????) och ha tänkt igenom olika saker innan. Sådant som kan komma att bli superjobbigt. MEN sedan tror jag att det handlar mycket om inställning också. Och att kanske inte ha föreställningen att allt kommer vara rosenrött. Detta gäller ju alla som får barn oavsett om det är tvillingar eller ej. Mitt motto är lite "att hoppas och tro på det bästa men vara förberedd på det värsta".

För er just nu tycker jag det verkar vara bra ifall ni kan få kontakt med andra föräldrar till tvillingar och kasnke prata lite med dem. Höra hur de haft det etc. Hur saker fungerat, vad som inte fungerat. Vilka praktiska lösningar som varit bra etc etc. Och även kunna prata om era känslor som just oro och ledsenhet men också glädje. De lä ju ha gått igenom samma faser ungefär gissar jag.

Och sedan ska man aldrig glömma bort att alla barn är individer så även om vissa föräldrar har haft det jobbigt med vissa saker hos sitt/sina barn så betyder detta inte att alla kommer få de problemen.

Håller dessutom med om att du defintivt ska skriva till den där hemsidan och berätta exakt hur du knde när du läste den!!!!!! Jag tycker det låterhemskt att man gör en sida där man samlar enbart negativa saker!!!!
    Det borde stå allt möjligt där. Mer fakta om olika lösningar på saker och ting. Sedan kan man ju ha en länk som handlar om problem och ökade risker, men att hela sidan ska handla om detta låter helt knäppt tycker jag!

• sweetstreet

Oms,

tack för att du berättade!
    Det var jätteintressant att läsa och jag tror att ett planerat snitt är ganska odramatiskt och lugnt. Ungefär som du beskrev.
    Har en annan kompis som gjorde planerat snitt och hn sa att hon aldrig varit orolig utan att hon var väl förberedd. Tror hon också gjorde det på DS, eller möjligen KS.

• Tinga

Sweet - ja, visst är det konstigt hur många "måsten" som är knutna till det här med barn! Vi bor i en trea, och det finns säkert folk som tycker att vi genast borde skaffa något större när vi nu ska få två barn, men det tänker vi defintivit vänta med. Oavsett vad det gäller tycker jag att man ska känna efter "inåt" vad man själv vill, och bry sig mindre om vad omgivningen tycker, även om det kan vara svårt ibland. Man får försöka låta instinkten råda istället, för alla är ju olika och har olika behov.

Tycker att du har ett superbra motto, och jag försöker att tänka likadant själv! Positiva överraskningar är mycket bättre än negativa, och sannolikheten att något känns positivt är ju mycket större om man haft låga förväntningar. Därmed inte sagt att man bara ska gå runt och vara negativ eller orolig hela tiden heller, för det blir ju inte kul. Se bara på min reaktion efter att ha läst på tvillinghemsidan, där de försökte förbereda en för det som är negativt...

När vi kommer hem från semestern ska vi definititivt försöka komma i kontakt med andra som fått tvillingar, för att få lite råd och tips, och möjlighet att prata av sig med någon som vet vad det handlar. Det finns en man här på jobbet som är tvillingpappa och jag känner honom ganska bra, så jag tror att jag ska försöka mig på att prata med honom sen. Det finns också en familj i släkten (eller rättare sagt som är släkt till släkten) som vi träffar ibland, som har tvillingar, så det finns några som vi redan känner. Sen har ju Tvillingklubben lokalklubbar också, så vi kanske går med i en sådan också så småningom.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag