Halloj! Försökte gå in flera gånger under helgen för att skriva, men knas-BT bara krånglade.
Tusen tack för alla glada tillrop och lyckönskningar angående de två filurerna i min mage. Än så länge har jag svårt att riktigt glädja mig åt nyheten, men det kändes ändå bättre vartefter beskedet sjunker in.
I lördags kväll hade jag dock ett riktigt psykbryt, efter att ha varit inne och läst lite mer på tvillingklubben.se. Det stod nästan bara negativa saker om tvillingar där!
Exempelvis hur mycket jobbigare det är med två spädbarn istället för ett, att det är snålt med föräldradagar, att de flesta blir sjukskrivna senast från v. 25 i graviditeten, att man går upp massvis extra i vikt, att det är svårt att amma två barn, att man oftast får använda ersättning för att mjölken inte räcker till, osv i oändlighet. Jag fattar ju också att det är många saker som blir besvärligare, och det är klart att man ska upplysa om det, men man måste ju för sjutton kunna berätta om det som är positivt också!
Jag har bestämt mig för att skriva ett mail till dem och berätta hur jag upplevde sidan, för jag tror att det är en av de sidor på nätet som många blivande tvillingföräldrar besöker ganska snart efter att de fått beskedet. Det tar ju oftast några dagar innan man hunnit skaffa sig några böcker, och då känner Internet som en given informationskälla.
I alla fall så tog jag all den här negativa informationen väldigt hårt, och såg framför mig hur jag kommer att ligga som en valross i soffan från v. 25, utan att kunna röra mig (jag som är väldigt aktiv i vanliga fall), och hur jag kommer att bli bunden till hemmet i minst ett halvår efter födseln, för att all skötsel och vardagsbestyr tar så lång tid.
Förnuftsmässigt inser jag ju att det inte måste bli så, men just då var det känslorna som styrde och jag bara grät och kände mig hur ledsen som helst. Nu börjar jag känna mig mer positiv igen, men det går fortfarande väldigt mycket upp och ner.
Om jag ser det här med en utomståendes perspektiv tycker jag också att det verkar jättehäftigt och kul med tvillingar, och jag hade varit snabb till att gratulera, men när det nu är mig själv, min kropp och mitt liv det handlar om är det inte lika enkelt.
Allt det här kommer säkert att falla på plats så småningom, men det krävs tid för att smälta det. Jag är tacksam för att vi fick beskedet i fredags, så att man fick helgen på sig att fundera och diskutera, innan det var dags att gå till jobbet. Nu jobbar jag bara idag och imorgon, och sen åker vi på 2.5 veckors härlig semester. Vi har lånat lite tvillingböcker på biblioteket, så att vi kan förkovra oss lite under resan.
Sweet ? jag förstår verkligen din vän som reagerade med förtvivlan, för jag har också känt det, samtidigt som jag är tacksam för att det verkar vara två friska filurer där inne.
Piggelin, Vänner & Muggles ? jag förstår precis hur ni tänker när ni skriver att ni hade lust att gå in här i fredags och hinta att ni visste något som andra inte vet, för jag hade varit precis likadan.
Vänner ? vi är inte främmade för att försöka få ett barn till så småningom, men vi lär nog försöka ett bra tag utan Pergotime i så fall!
I mitt fall är jag i princip 100% säker att det är Pergons ?fel? att det blev tvillingar, för i min släkt finns det inga tvillingar någonstans, så jag tror inte att jag har några anlag till att lägga två ägg i normala fall. Därför tror jag nog att vi vågar försöka igen, om vi känner att vi vill ha fler barn. Det är det lite för tidigt att uttala sig om än.
Muggles ? när jag frågade maken vad han tyckte om träffen sade han att han haft väldigt trevligt, men att det var tusan vad vi kunde prata!
Junilejon ? jag tackar för erbjudandet om att ställa tvillingfrågor till dig. Var så säker på att jag kommer att utnyttja det!
Oms ? tack för att du delade med dig av din förlossningsberättelse! Den blev extra intressant för mig nu sen jag fått veta att vi väntar tvillingar, för jag läste på den där hemska hemsidan att ungefär 50% av alla tvillingar förlöses med kejsarsnitt, så den risken ökade ju markant för mig. Det kändes som en väldigt lugn och behaglig stämning under hela förloppet. Skönt att du aldrig var orolig, och kände förtroende för personalen där.
Cicci ? åh, vad härligt med en semester med Victor! Låter som att ni haft det riktigt bra, bortsett från missödet med hemresan.
Vänner igen ? japp; små bokstäver heter gemener!