• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Nattson

Muggles, Bra att du har fårr prata med någon som förstår och kan säga vad det är. Hoppas at det går frammåt nu och att du kan börja må bättre!

Ang medborgarskap så kommer vårat barn att ha dubbelt medborgarskap. Min man har svenskt medborgarskap och jag har engelskt och slovenskt. Så Barnet kommer förmodligen ha svenskt och engelskt. Jag tror att vi måste ansöka om svenskt medborgarskap till barnet?! Eller får det det automatiskt pga pappan? Ingen aning... Bara svamel från min sida.

• Nessan

Smygläsare som ger sig tillkänna för att svara på lite frågor om medborgarskap...

Ett barn förvärvar svenskt medborgarskap vid födelsen, om
    1. modern är svensk medborgare,
    2. fadern är svensk medborgare och barnet föds i Sverige,
    3. fadern är svensk medborgare och gift med barnets mor,
    4. fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och barnet föds i Sverige, eller
    5. fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och gift med barnets mor.

Detta innebär alltså att för Sweet och Zozo gäller punkt 1, barnet blir automatiskt svensk medborgare. För Nattson gäller alltså punkt 3, barnet blir även där automatiskt medborgare.

Sen är det precis som ni nämnt ovan att USA tillämpar territorialprincipen, dvs att alla barn födda på amerikansk mark blir amerikansa medborgare. Sen vet jag inte om de egentligen accepterar dubbla medborgarskap, men Sverige gör iaf det sedan 2001.

I Luxemburg blir man medborgare om någon av föräldrarna är medbrgare. I undantagsfall (om barnet saknar kända föräldrar och riskerar att bli statslös) blir barn födda på luxemburgskt territorium luxemburgare.

Även Frankrke tillämpar härstamningsprincipen, alltså att barn till mor eller far med franskt medborgarskap blir franska medborgare. Såvitt jag har förstått är det ok att ha både svenskt och franskt medborgarskap samtidigt.

I Storbritannien krävs förutom att någon av barnets föräldrar är medborgare också en anmälan om registrering innan barnet fyller 12 månader för de barn som föds utanför Storbritannien. De verkar dessutom vara helt ok med dubbla medborgarskap. (Nattson har ju tydligen redan det, så det borde definitivt vara ok då.)

I Slovenien gäller att ett barn förvärvar slovenskt medborgarskap om båda föräldrarna är slovenska medborgare. Är endast en av föräldrarna slovensk medborgare förvärvar barnet slovenskt medborgarskap om födelsen ägt rum i Slovenien. Om födseln ägt rum någon annanstans kan barnet ändå få medborgarskap bl.a. genom att detta anmäls innan barnet blivit 18 år.

Att tänka på för de som bor utomlands länge dock är att barnet riskerar att förlora sitt svenska medborgarskap vid 22 års ålder om det bedöms att kontakten med Sverige är obefintlig. Man kan dock innan barnet fyllt 22 år ansökan om att få behålla det svenska medborgarskapet.

Hoppas det rätade ut några frågetecken!

*Lämnar tråden igen och återgår till smygläsande...*

• Zozo

wow tack för infon! Och ja frankrike tillater dubbelt medborgarskap de med; Luxemburg TROR jag har ändrat nyligen, men det är hur som helst inte intressant för oss.

• Lapinette

Nessan - är du en uppslagsbok??!!

Tackar så mycket för infon och lägger på minnet att OM vi någon gång lyckas och får barn så får den dubbelt medborgarskap, Frankrike och Sverige.

• sweetstreet

Wow!!!!

Nessan!

TACK!!!!
    Vilken otrolig kunskap i detta ämnet!!! Jobbar du med sådana frågor eller vad???

Otroligt vilken informationskälla!!!!!
    Jag sitter och är fortfarande förstummad.

Känns jättebra att veta att man kan ha dubbelt medborgarskap i Sverige nu. Här i USA tror jag inte det är några som helst problem med dubbla medborgarskap heller. Det är ju väldigt många invandrare här som behåller sina medborgarskap även efter att de blivit amerikanska medborgare. men vi ska självklart kolla upp detta.

Tsck igen!

• Nessan

Det var så lite så. Kul att kunna hjälpa till! Jag jobbar inte med medborgarskapsfrågor, men jag har genom min utbildning koll på iaf de svenska reglerna, samt vet hur jag kan söka rätt på annan nödvändig info.

Sweet, jag tror också att det är möjligt att ha dubbelt medborgarskap enligt amerikansk lag. Hittade detta citat hos migrationsverket:
    "För myndig person inträder förlust i och med förvärv av annat medborgarskap endast under förutsättning att amerikansk myndighet finner övertygande bevisat att den som förvärvat annat medborgarskap därmed avsåg att avstå från det amerikanska medborgarskapet."
    Sen kan det ju finnas fler regler på området, men det verkar ju iaf som huvudregel vara ok med dubbelt medborgarskap.
  • Piggelin1

God förmiddag på er!
    Försökte komma in här flera ggr igår kväll, men det var helt hopplöst att logga in

Hur som helst, ville bara säga STORT TACK för supertrevligt sällskap igår em - Tinga, Muggles & Vänner!

Tinga, verkligen superroligt att få träffa såväl dig som din make IRL Jösses, vad tiden gick fort - vips så hade tre timmar gått, med massor av gott babbel! Hoppas att det gick bra att köra hem igår & att ni inte fastnade i trafiken söderut.
    Hoppas att ni hunnit landa lite mer också!!

Full storm här i Götet idag, de avråder tom från att gå ut! I vanliga fall brukar det passera många fotgängare här utanför liksom en hel del bilar, men idag är det verkligen lugnt, så folk tar nog varningarna på allvar. För en gång skull skiner dock solen (i flera timmar dessutom!!), så det känns lite tråkigt att hålla sig inne

Okidoki, det var väl alles just nu - ha en skön lördag!

• Tinga

Åh, tjejer; jag och maken fick världens chsock på NUPP-ULet igår; vi ska få TVILLINGAR! Hur smälter man ett sådant besked? Vi har pendlat mellan glädje och förtvivlan (pga oro för den extra risk en tvillinggraviditet för med sig) sen vi fick beskedet igår förmiddag.

UL-barnmorskan körde runt ganska snabbt med staven över min mage och jag funderade lite över varför hon var så snabb, för jag hade inte en chans att se någonting. Sen stannade hon bara helt plötsligt, tittade på mig och frågade om jag visste hur långt gången jag var. Jag svarade att jag var i v. 12 plus ett par dagar, och eftersom hon såg lite konstig ut i ansiktet tänkte jag att något blivit fel, inte med barnet, men att det inte var rätt tidpunkt att göra det här NUPP-ULet, och jag frågade om det. Nej, sade barnmorskan, men jag vet inte om ni vet om det, men det är två foster härinne! Shit, tänkte jag, slog handen för munnen och så började tårarna rinna, av chock. Jag kände hur maken samtidigt tog ett fast grepp om min ena fot, för han satt i fotändan av britsen jag låg på, och så tittade vi på varande.

Sen fortsatte ULet som vanligt, och vi såg fyra fötter, fyra händer, två hjärtan, två näsben och rätt antal av allting annat också. Båda två låg och fäktade med både armar och ben. Måtten på nackspalten såg bra ut på båda två, men vi måste avvakta svaret på blodprovet i nästa veckan innan vi helt säkert vet att allt är OK.

Fostren låg i varsin hinnsäck, med varsin moderkaka, så det är tvåäggstvillingar, som alltså kan vara av olika kön och inte blir mer lika varandra än vilka syskon som helst. Det känns skönt, tycker jag, för även om det blir tvillingar blir det mer två olika individer om det inte liknar varandra på pricken.

Nu försöker maken och jag göra vårt bästa för att smälta den här informationen, men det är inte lätt. I min värld fanns inte tvillingar över huvud taget, så det är ett stort steg att tänka om. Jag fick ju Pergo, vilket ger en ökad risk för flerbarnsbörd, men enligt min gyn var den risken yttepytteliten, så därför funderade jag inte på det ett dugg. Jag är säker på att vi kommer att glädjas åt båda barnen när vi väl vant oss vid tanken, men just nu är det så många snurriga tankar som far i huvudet, och man tänker på än det ena, än det andra. Det blir ju en del praktiska problem, men inga är ju värre än att de kan lösas.

Jag läste i en bok igår att man brukar räkna med att de flesta tvillingar föds i graviditetsvecka 37 istället för 40, så hux flux kan vi räkna med förlossning i början av juli istället för i slutet. Så nu ligger jag väl först i plusvågen! De flesta föder vaginalt, och jag hoppas att jag också kommer att kunna göra det, men jag har börjat försöka ställa in mig på att det är mycket högre sannolikhet för kejsarsnitt när det är två som ska ut. Oftast brukar det i och för sig gå bra att föda den första vaginalt, men om moderkakan lossnar för den andra måste man göra akutsnitt för att syretillförseln stryps. Jaja; det där ska jag inte oroa mig för än, utan det blir som det blir.

Skönt att skriva av sig här, och det blir säkert många fler inlägg med funderingar kring det här med tvillinga från min sida. Hoppas att ni står ut med det! Alla i vår närmaste omgivning blev glada för nyheten, och t ex pappa lät hälsa att han tyckte att det skulle bli "skithäftigt". Lät för honom att säga, som varken ska bära eller föda dem!

• Tinga

Efter ULet igår hade vi ju trådträff i Göteborg, och jag träffade för första gången Muggles med Moa, Piggelin med Amanda och Vänner med Prinsen, och vi hade så himla trevligt. Tjejer; ni är precis så trevliga i verkligheten som ni är i tråden också! Jag hade höga förväntningar på vår träff, och varenda en av dem infriades. Nu ser jag fram emot att få träffa er igen när jag kommer till Göteborg i maj. Maken hälsar också och tackar för trevligt sällskap.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag