Hej tjejer!
Vill nu passa på att varna er för världens maratoninlägg! är kommer min förlossningsberättelse...
Vi kom i säng vid två-tiden efter att ha suttit uppe och kollat på film, och redan vid sex-tiden vaknade jag av en molande mensliknande smärta, framförallt koncentrerad till ryggen. Hade haft förvärkar och sammandragningar i ett par dagar, men inga av dem har känts så väl i ryggen. Jag förstod att det nog var värkarna som dragit i gång så smått. Funderade på att väcka mannen, men bestämde mig för att vänta lite och låta honom få lite sömn. När klockan passerat åtta intensifierades smärtan lite och jag väckte maken. Vi bestämde oss för att gå upp och äta en rejäl frukost och sedan städa i ordning lite i huset så allt skulle vara ok när vi kom hem igen. Dagen gick och värkarna var regelbundna, ca 3 st på 15 min, och det gick bra att andas igenom dem. Jag ringde förlossningen vid halv elva för att kolla läget och de bad mig komma in när värkarna koncentrerat sig till 3 st på 10 min. Vi (maken) städade, packade BB-väskan och vi båda duschade och gjorde oss i ordning. Vid halv fem bestämde vi oss för att åka in. Värkarna var intensiva och jag började bli sugen på någon form av smärtlindring. Väl framme på förlossningen blev vi visade till ett behandlingsrum där man satte CTG och kollade hur långt jag var öppen. Jag var öppen 3cm, men i samma ögonblick som de satte CTG avstannade värkarna. Vi förslogs ta en promenad för att sätta igång värkarbetet igen så jag och maken gav oss ut på sjukhusparkeringen och gick omkring. Maken började bli hungrig och eftersom det finns en McDonalds mc Drive inte långt från sjukhuset, satte vi oss i bilen och åkte till McD. Efter att maken börjat äta sin mat i bilen intensifierades mina värkar igen. Vi åkte snabbt tillbaka till förlossningen och blev då hänvisade till ett förlossningsrum. Jag hade börjat öppna mig ytterligare och barnmorskan frågade mig om vad jag tänkt mig i smärtlindringsväg. Jag sa att jag kunde tänka mig allt utom sterila kvaddlar för dem hade jag inte hört så gott om. BM tyckte det var synd, eftersom det var i ryggen jag främst hade ont, trodde hon att de skulle ge bra verkan. Efter en stunds betänketid valde jag att följa hennes råd och de gav mig de sterila kvaddlarna under en värk. Lika bra att genomlida all skit på samma gång tyckte BM
Efter att kvaddlarna börjat värka satte jag mig i sittbadkaret och badade under någon halvtimma. Det var avstressande och ryggen fick viss lindring. Klockan började närma sig 21-tiden och efter en undersökning sa BM att jag hade en stor utbuktande fostervattenshinna som trängde på. Värkarna blev allt värre och jag öppnade mig i ganska hastig takt. Efter ett tag låg jag mest och kved och tårarna rann. Maken insåg att jag hade en hemsk smärta och frågade BM när man skulle sätta en EDA om man skulle ha det. Det är nu, svarade BM (jag var öppen 7cm). Själv kände jag mig ganska borta och maken sa att till att han ville att de satte den NU. Jag var så tacksam över att han förde min talan. Efter en stund kom narkosläkaren och jag måste säga att ryggmärgsbedövningen var UNDERBAR! Helt plötsligt fick jag tillfälle att vila mellan värkarna på ett helt annat sätt och fick både energi och viljestyrka tillbaka. Vid något tillfälle drabbades jag av illamående och började kräkas (jag hatar att kräkas). Pga av det kunde jag knappt dricka något under hela förlossningen eftersom det kom upp igen. Jag vågade heller inte andas in för mycket lustgas eftersom jag visste att även det kunde ge illamående. Klockan gick och man bestämde sig för att punktera hinnblåsan så att vattnet skulle gå. Det gjorde man, och då var jag öppen 10cm. Du får nog barn innan tolv trodde BM (detta var ju kvällen innan nyårsafton) och jag och maken kände oss nöjda. Tyvärr märkte man efter ett tag att punkteringen av hinnblåsan gjort att jag stängde mig lite igen. Hinnblåsan hade pressat upp öppningen men barnet hade inte trängt ner hela vägen ner i bäckenet. Då började kampen på nytt för att öppna sig de där sista cm återigen. Ett mycket smärtsamt skede i förlossningen. Man kopplade på värkstimulerande dropp och gjorde upprepade mycket smärtsamma försök att få barnets huvud i läge. Klockan gick och vi passerade midnatt. Värkarna intensifierades allt mer och jag kan inte säga annat än att jag led. Jag kved och skrek omväxlande som tårarna rann. Emellan värkarna bad jag om lite lite vatten åt gången. Jag var SÅ torr i munnen. Har aldrig varit så törstig, men pga illamåendet kunde jag inte dricka. Timmarna passerade och det värkstimulerande droppet drogs på med full styrka. Barnet kom inte ner de sista cm och man började prata om att sätta en sugklocka på barnets huvud för att dra huvudet i läge så jag kunde börja krysta. Det gjorde fruktansvärt ont när personalen med sin fingrar gång på gång försökte peta barnets huvud i läge. Efter en stund bestämde man sig för sugklocka och den smärta som kändes då läkaren skulle föra upp metallkoppen utan att barnet hunnit komma ner i läge kan jag bara inte beskriva. Klockan var ca sex på morgonen och det kändes som jag skulle dö. Jag var helt uppgiven. Massor av personal var i rummet och läkaren drog i klockan och jag krystade för kung och fosterland. Efter ett antal krystförsök och en obeskrivlig smärta, sa läkaren att det inte gjort någon verkan alls. Det kändes SÅ hopplöst att ha genomlidit den värsta smärtan i mitt liv till absolut ingen nytta. Läkaren sa att barnet fastnat i bäckenet och skruvat ner sig snett och enda utvägen han såg var ett akut snitt. Själv började jag tro att vi inte skulle få något barn och att jag skulle dö, så jag sa, visst, gör vad ni vill. Man ringde till operation och jag skulle bli snittad en halvtimma senare. Barnet hade hela tiden fina värden och mådde bra tack och lov. Jag fick bricanyl som skulle göra att värkarbetet avstannade i väntan på op. Tyvärr tog bricanylet inte alls bort smärtan som var det var tänkt, utan istället fick jag en ihållande smärta som aldrig avtog. Lustgasen hade de plockat bort, så det fanns ingen smärtlindring alls att tillgå. Samtidigt bytte nattpersonalen mot dagpersonalen, så det var ingen där som kunde hjälpa. Jag påtalade gång på gång att bricanylet inte verkade, med BM sa bara att ?det är inte lätt att avstanna ett värkarbete som är så här långt gånget?? Klen tröst i sammanhanget kan jag säga. Jag var helt inställd på klockan då jag blivit lovad op kl 0700 på morgonen, men det drog ut på tiden och först halv åtta kördes jag upp till operationsavdelningen. Då hade jag haft en timma av intensiva värkar som aldrig stannade av. Det var en fruktansvärd del av förlossningen. Ingen andhämtning någonstans. Jag började uppriktigt fundera på om jag faktiskt skulle klara mig igenom förlossningen. (Betraktar mig själv som rätt tuff annars och med ganska hög smärttröskel). Väl inne i operationssalen satte de en spinalbedövning som var underbar. Mina hemska värkar försvann och jag gled tillfälligt in i ett moln av lycka. Hela operationssalen var full av personal och alla grejade med mig samtidigt. Satte CTG, kollade blodtryck, satte andningsmask och dropp osv osv. Kände mig som ett kolli. När bedövningen verkade kom den för långt upp och jag fick problem med att andas och började kräkas igen. Det höll jag på med medan läkarna ruskade i hela mig för att få bebisen att lossna. Hon satt så hårt fast i bäckenet att det var problem att få ut henne den vägen också. Själv var jag inte medveten om vad som hände. Efter en stund kunde jag höra små kvävda bebisljud och maken fick följa med personalen som skulle suga rent hennes andningsvägar medan läkarna sydde ihop mig. Jag började skaka okontrollerat, fick feber och hackade tänder, samtidigt som jag fortsatte kräkas. När maken sedan kom med lilla Matilda var jag knappt vid medvetande. De fick fortsätta ner själva till förlossningen och jag togs till uppvaket på IVA. Kändes jättekonstigt att vakna själv på uppvaket och veta att jag för några timmar sedan fått en dotter, men att jag knappt sett henne ännu. Jag kände mig så ensam och ynklig där jag låg. Efter ett tag kom maken upp till mig och la Matilda i min säng. Jag kände tårarna rinna ner för kinderna när jag hörde hennes snabba andhämtning och äntligen fick känna hennes lilla varma kropp mot min. Lönen för mödan liksom.
Vi stannade tre dagar på sjukhuset innan vi åkte hem. Det har tagit mig några veckor att klara av att ens prata om förlossningen utan att gråta. Jag kan inte beskriva den annat än att det var fruktansvärt plågsamt och tanken på att eventuellt genomgå detta igen skrämmer skiten ur mig. Jag var inte alls förlossningsrädd innan, men jag är definitivt det nu. Jag vill inte skrämma upp någon med denna historia, men jag kan inte beskriva den mer förskönande heller. På något sätt blir det lite terapi i att skriva om den. Eftersom jag öppnade mig fullt och hade krystvärkar, så genomgick jag nästan en riktig vaginal förlossning, men blev liksom snuvad på konfekten i slutet. Det finns inget som säger att detta kommer att upprepas om jag ska uppleva en förlossning igen, men för säkerhets skull har jag begärt en bäckenröntgen där de ska mäta mitt bäcken för att se om jag är trång, eller om det bara var ren otur. Återkommer om det.
Nåja, slutprodukten ? min lilla älskade Matilda ? gör ju förstås att det var värt allt slit! Nu hoppas jag på att förtränga de värsta delarna så snart som möjligt!
Tack för att ni orkat läsa så här långt!