• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • viktualia

Page - jag var i din håla i 5 min mellan två tåg, det skulle varit fler minuter men tåget på väg dit var försenat... inte kan du göra utryckningar för sådana blixtvisiter heller!!! *knasgumma*
    *kram på dig*

• muggles

Godmorgon!

Jag har inte hunnit läsa ikapp, har bara läst sista sidan. Låter som att koko har fått en kille - GRATTIS!

Och Zozo har plussat som jag misstänkte - GRATTIS du med!

Moa fick förmodligen magsjukan i onsdags (jag har ågren att jag kanske har smittat ner halva babysimmet men jag förstod inte det då). Jag har ALDRIG sett henne kräkas så som hon gjorde. Hon är ju också ett kräkbarn men herregud vilka kastspyor hon la då. Spydde ner fleece-åkpåsen till vagnen (vagninsatsen klarade sig som tur var), babysittern, sig själv, mig, sig själv igen. Och spydde tom upp galla - och då blev jag lite orolig. Sedan kom det nästan ingenting i blöjan vilket är ett tecken på att de får i sig för lite (hon fick ju inte behålla ngt) och då blev jag ännu oroligare. Plus att hon åt ung hälften mot vad hon brukar varje mål. Tur att hon är en rund och go bebis med mkt att "ta av"!!!

Igår blev maken sjuk också. Det är väl såhär det blir när de går på dagis sedan, den ene efter den andre...

Oms: låter som om du skulle kura henne omedelbart. Jag har snöat in på Anna Wahlgren och förstått att en del har "standardmodellat" (AW-uttryck) sina bebisar när de är i v8 och har fått en underbar tid med ett glatt och nöjt barn som sover och äter mkt. Jag bara tänkte att "jaha, det borde man ju ha gjort för lääänge sedan".

Nåja, nu ska jag inte klaga eftersom Moa endast vaknar 1 gång per natt och då är hon verkligen hungrig (när hon börjar äta mer mat på dagen så ska det nattmålet bort omedelbums). Förutom nattmålet sover hon 12h i sträck, så det blir ca 11,5h nattsömn. Plus att jag genom AW-metoder har fått henne att sova ung 3h per dag nu - vilken skillnad på unge mot när hon inte sov någonting (el bara ngn enstaka halvtimme)! Min mamma sa det också - det är ett helt annat barn! Jag tror verkligen på att vissa barn inte alls reglerar sin sömn själva som "alla" påstår.

Jag har lånat en superbra bok om sömn på biblioteket: www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi
    Där gås barnets sömn och -mönster igenom, olika sömnmetoder (inte bara AW alltså) och man får en himla massa info som är supernyttig. Tex att barn i Moas ålder vaknar i snitt 4-6 ggr per natt - vilket betyder att hon lyckas somna själv om de gånger hon inte är hungrig.

Jag var hos psykopaten (makens uttryck ) igår och förmodligen har jag råkat ut för en lindrig postpartum depression (allmänt kallad "förlossningsdepression"). Så om ni tycker att jag varit neggig i perioder så har det berott på det... Det är eg ingen depression i klinisk mening förklarade psykologen, utan en nedstämdhet som kan komma när man fött barn. Det kändes jätteskönt att få bekräftat att det kan finnas en orsak till att jag inte tyckt att den första tiden varit så rosenröd som en del andra. Jag frågade när det kunde tänkas gå över och hon menade att nu runt 5-6 mån är en brytpunkt för många när man går över i en ny fas, barnet blir lite mer lätthanterligt. Rutiner börjar sätta sig, amningen fasas ut, etc.

Nu måste jag duscha, ska försöka läsa ikapp sedan.

• muggles

Jag blir lite irriterad på Mvc att de inte alls går igenom ngt om barns sömn i föräldrautbildningen. Det är ju faktiskt rätt många som får problem med detta. Och får man ett barn som inte sover som det ska så har man verkligen inte tid att läsa på om olika metoder etc! Och man orkar inte heller för den delen... "Föräldrautbildningen" koncentrerade sig bara på förlossningen i stort sett. Vi hade besök en gång av en Bvc-sköterska som var jättekass. Hon berättade vilken typ av kudde man skulle ha och sa ung "har ni några frågor?". Vi hade ju inte en susning om vilka frågor vi skulle ha frågat! Och förlossningsdepression viftades bara bort som att "det är inte så vanligt". Det är möjligt (enl en sida jag hittade var det var 8:e kvinna ung) men det vore väl ändå bra att nämna ngt om det?

Det blev ingen dusch, var tvungen att vagna om Moa först...

• muggles

Just det - glömde: rätta takter Lappis! Visst kan ni fortfarande få till det på egen hand!

• sweetstreet

Härligt Lappis!!!
    på maken bara!

• sweetstreet

Vänner,
    hoppas attt det snart blir bättre gumman! verkar vara rätt intensivt för dig/er nu.

• sweetstreet

Zozo,

Ojdå magsjuka. Det är inte kul. jag hade ju det nyligen jag med och i sluttampen av den blev jag schizo för jag undrade hela tiden om jag mådde illa pga av den eller pga av graviditeten...

Ang mdebogarskap så vet jag inte. Det beror ju även på vad de har för regler i Luxemburg. Blir abrn födda där automatiskt medborgare eller är det som i Sverige att man inte får ett automatiskt medborgarskap även om man är född i landet?
    I vårt fall kommer ju barnet att bli amerikansk medborgare eftersom alla barn som föds "på amerikansk mark" automatiskt får medlemskap. Sedan kommer vi måsta ansöka om svenskt medborgarskap för barnet. Detta är mer en formalitet vad jag förstår eftersom vi båda är svenskar så kommer det inte att bli några som helst problem. Oh sedan får barnet ha dubbelt medborgarskap.

Jag undrar däremot om det kan behålla det dubbla medborgarskapet även efter att det blivit myndig. Förr kunde man ju inte ha två medborgarskap i Sverige om man inte hade det p g a att ena föräldern var av annan nationalitet. Men jag har hört något om att de ändrat detta??

Tycker det vore kalas ifall det kan fortsätta ha dubbelt. Inte fel att ha medborgarskap i både ett EU-land och i USA!

• sweetstreet

Mugglan,
    hoppas ni kryar på er nu hela familjen!!!!!
    Inte skoj alls. Men du låter som en lugn och cool mamma nu, med kontroll över situationen! Häftigt!

Ang detta med depression så har jag hört det från flera så det kan ju inte vara sådär jättovanligt heller??? Gissar att den där allvarligare formen av förlossningsdepression är mer ovanlig. Där mamman knappt vill veta av barnet. men så som du har känt de första månaderna har jag flera vänner som varit. Och jag har förstått att det verkligen kan ta lite tid innan man bondat rejält till barnet och innan man känner att man har fått hyfsad kontroll över den nya situationen. Detta är ju helt naturligt, och jag tycker också det är konstigt att de inte verkar ta upp ngt av detta alls under utbildningen?

• Lapinette

Idag har BT inte varit snäll!! Har försökt minst 15 ggr att komma in men lyckades inte förrän nu. Nåja, vi får hoppas sidan håller resten av dagen.

Muggles - vad skönt att du har fått en förklaring varför du mår/mått som du gör och att det snart kommer att gå över. Har hört om tjejer som gått på riktiga depressioner efter förlossningen. En hon var inte sig själv ens efter ett år.

Japp, det var bara att skrika till maken imorse (från duschen) att han skulle göra sig beredd . Fast det har ju liksom inte lyckats förut så oddsen är ju inte direkt höga men skam den som ger sig.

• Zozo

Sweet; japp, Sverige tillater sedan ett par ar dubbelt medborgarskap fôr vuxna

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag