• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • sweetstreet

Å Liten!!!!

Vilken fantastisk berättelse!!!!!
    Blir alldeles tårögd!

Du verkar uppenbarligen ha en kropp som gjord för att föda barn. När man läser känns det som om allt hände mer eller mindre helt naturligt och "automatiskt". Härligt!

Stor kram till dig och lill-tjejen!

Har ni funderaqt ut ngt namn än eller är det fortfarande Mindre som gäller???

• Liten med Mindre

Tack Sweet, jo, förlossningen funkade ju som tåget för mig. Skönt!

Vi hade en lista med namn som vi funderade på, maken hämtade den till BB när han var hem en sväng. 98% av namnen passade inte damen ifråga, och kvar blev två som vi "smakade" på en dag var. Eftersom vi bara vrickade tungorna på Emilia, och sade fel, så hade vi en klar vinnare i Josefin.

Så, Mindre får heta Josefin. Men jag alternerar gärna med Mindre och Snorpis, så det lär bli mer av Mindre här inne.

Letar efter en representativ bild att skicka till Muggles. Svårt att hitta något som gör henne rättvisa.

Och - det var som sagt inga problem med att bli kär i den lilla varelsen. Det är lite stökigare att bli kär i mammarollen. Älskar fortfarande inte min nya uppgift, men det kommer säkert en dag när jag tycker fördelarna uppväger nackdelarna.

• start september

Vilken fin berättelse Liten! Och vilken bra förlossning du verkar ha haft! Att du känner din kropp väl hjälpte dig säkert jättemycket.

Grattis igen till den lilla tjejen!

• Liten med Mindre

MrsB - förresten - vi har ju en liten korg till Mindre, men även den kändes för stor. Så vi "fodrade" den med ihoprullade fleecefiltar. Har även en liknande anordning i hennes dagsäng som står i vardagsrummet. Det funkar mycket bättre nu än första natten när vi var utan. (Första natten kan ju annat ha spelat in också förstås - men detta känns ombonad och mysigt.)

• Liten med Mindre

Nu är det dags att försvinna - vi tänkte försöka fylla frysen med köttfärssås så att jag klarar mig nästa vecka när maken går till jobbet. Och så är tvätten klar där nere.

Trevligt med en liten "surfstund". Hoppas jag klarar mig utan min middagslur.

September - ja det underlättar nog att känna sin kropp och kunna sin andning. Tror att jag faktiskt fick nytta av yogan på slutet i alla fall - den fokuserar en hel del på att känna efter.

Kram!

• Mrs  B

Nu är dopet bokat. Första helgen i mars smäller det för Malte. Hade inte mycket val eftersom vi ville ha samma präst och kyrka som vi hade när vi gifte oss. Blev inte heller en familjegudstjänst som jag ville ha för det fanns inte i vår kyrka i mars månad, men får i alla fall en dopgudstjänst enbart. Nu måste vi fixa inbjudningar snabbt, men upptäckte tyvärr att en kompis fyller 30 år dagen innan och hon ska antagligen ha kalas/fest dagen innan , men det får bli som det blir eftersom vi inte har något val.

Start september
    Jo, jag känner mig förvånansvärt pigg och fräsch efter förlossningen så jag ska inte klaga, men nu börjar sömnbristen komma ikapp en och det känns, lättretlig och huvudvärk mest, men snart är det helg och då tänkte jag sova så får maken ta en del av jobbet. Dessutom fyller jag 30 år !!!!!!!!!!!!!!!!!!! på söndag så lite får maken allt göra.

Muggles
    Max sov mycket i omgångar i sin vagn, så man kanske ska prova det mer med Malte också???
    Ingen dum idé?.

Liten
    Vilken berättelse!!!!!
    Kände igen mig mycket i min förlossning med Max men även lite nu med Malte.
    16.00 började mina värkar också på riktigt och jag hade 5 min krystvärkar!!!
    Vilket klockslag blev det nu då????
    Malte är född 02.20, 5/1 2008.

• Piggelin1

Liten - vad underbart med en så positiv förlossning!!! Härligt att läsa om förlossningar när allt går bra!! Bra uppvägning liksom Plus att det ger hopp!

Vilket fint namn förresten, jag gillar Josefin! Mamma hade ett dagbarn som hette så när jag var liten, sen dess har jag gillat det namnet!

Känner igen det där med att lägga/rulla filtar i korgen, vi gjorde samma sak för Amanda & nu för några veckor sen så insåg vi att hon vuxit så mkt att det var dags att ta bort dem!! Hon vägde ju 3165g när hon föddes, nu tror jag att hon väger 5,7 eller kanske tom lite mer! Snacka om att växa till sig procentuellt på ett par månader!

Angående hur ofta man ammar, så ammar jag Amanda var tredje, var fjärde timme & då ca 20 minuter i taget (& ett bröst per amning). Ibland lite mindre, men sällan mer än 20 min. Nu denna veckan har det varit ett par nätter då det faktist varit 4½ timme mellan amingarna, vilket är rekord. Dock sover vi ju aldrig så länge emellan, eftersom amningen tar sin tid, sen ska det bytas blöja (hon skiter nästan alltid efter att jag ammat henne) & så stoppa om henne i korgen, sen hoppar jag i säng & försöker somna om. Ett tag hade jag jättesvårt att somna om, men nu går det bättre. Ibland är hon mer hungrig & då är det bara två timmar emellan (dvs kanske 1-1½ timmes sömn), men tack & lov är de nätterna i minoritet.

Angående amningstoppar - man kan shoppa tex Boob's toppar via internet! De är dyra, men helt suveräna. H&M's motsvarighet är betydligt billigare, men inte alls lika bra ? tror att mina boobs är för stora för ?hålen?. Kolla in boob.se & sen kan man hitta återförsäljare via deras hemsida.
    Ang att amma ?offentligt? så ammar jag i ärlighetens namn fortfarande helst hemma, men har gjort det på fik ett par ggr nu. Bor ju så pass centralt i Gbg, så allt är på promenadavstånd & jag hinner ofta fixa allt jag ska innan det är dags att amma igen? Hur som helst så kändes det ovant den första gången, men nu känns det OK, speciellt om man gör det på ett ställe som är ?välvilligt inställt? till att man ammar där?!

• Piggelin1

MrsB - vad snabba ni är med att boka dop! Vi bokade bara för några veckor sedan & Amanda kommer att vara ganska exakt tre månader när vi döper henne.
    ...och så att jag inte glömmer bort det senare i veckan: Grattis i förskott på 30-årsdagen!!!

• Piggelin1

F-n, nu glömde jag skriva i word & självklart försvann mitt inlägg då när BT gick ner igen

Ska försöka komma ihåg vad jag skrev & skriver nu i word först?

Sweet, ja just det där att den militanta BM lade handen på min mun för att kväva mina skrik ? fruktansvärt obehagligt. Minns att jag var medveten om att mina skrik antagligen hördes ut i korridoren, men vad f-n, jag födde ju barn & smärtan var obeskrivlig! Minns att detta gjorde att jag kände mig helt värdelös, typ ngt i stil med att detta beteendet var inte acceptabelt?

Men precis som du skriver ? den obehagliga upplevelsen bleknar mer & mer med tiden. Det var väl lite så att alla känslorna & upplevelsen kom tillbaka nu när jag läste Izzies berättelse. Sorry girls, ni får stå ut med att jag ältar ? mitt sätt att bearbeta det & gå vidare. Slutresultatet är iaf helt fantastiskt!

• Piggelin1

Typ 1½ timmes fördröjning på det sista inlägget där - grrrr

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag