• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • sweetstreet

Lillfoten,
    ja det är nog vanligt att man kollar kön i andra länder än i Sverige. Å andra sidan tycker jag det verkar bli vanligare och vanligare i Sverige också. Vet inte varför men de av mina vänner som fick barn för snart 10 år sedan kollade inte alls kön, men av de jag känner som fått barn de senaste 2 åren har de flesta kollat kön. I Sverige alltså.

Själv kan jag mycket väl tänka mig att kolla kön. Här i USa är det ju mer regel än undantag. Men det är heller inget jag känner att jag måste.
    Men en del praktiska saker medför ju att veta könte. Som funderingar på namn t ex. Men som sagt egentligen bryr jag mig inte.

Jag tror inte heller att jag skulle lägga in mer könsspecifika funderingar över mitt barn bara för att jag visste könet redan i mage. Tror att sådana "sociala traditionella förväntningar" isåfall kommer mer när barnet väl är fött.

Och visst håller jag med dig om att det finns en massa "könsspecifika förväntingar" i samhället och som är djupt rotade bland folk. Så är det, särksilt i andra kulturer än t ex den svenska. Men jag tror ändå inte att dettta behöver vara ett stort problem för ens egen syn och uppfostran av sitt barn. Iallfall inte för mig. Jag har inget emot flickiga tjejer som äslkar rosa tyll, eller pojkiga pojkar som gillar hockey och bilar. För min del är det också okej. Så länge man även kan ge barnet en förmåga att tänka själv och analysera sin omvärld så tror jag man kommit långt.

• _koko_

Lillfoten - Spännande resonemang! Jag tror det är olika från person till person om man lägger in förväntningar på personlighet utifrån kön. Dvs de som förväntar sig något beroende på könt innan förlossningen kommer i stället att göra det efter förlossningen om man inte vet innan. Det tror jag tyvärr inte man kommer ifrån.
    Vi vet att vi väntar en kille, och jag kan inte komma på något vi köpt eller gjort som vi inte skulle om det hade varit en tjej på g. Flera har kommenterat att "ni måste ju ha köpt massor med kläder eftersom ni vet vilket kön det är", vilket stör mig. Vi har varken köpt rosa eller blå kläder eftersom vi inte gillar det. Vi gillar inte heller nallar och annat puttinuttigt. Det enda som blivit enklare är att vi bara har en uppsättning namn att tänka på.

frejis - Ni förlorar väl inte köplatsen för att ni testar privat? Verkar ju onödigt att köpa privat om man får gratis ett par månader senare, men om det dröjer längre kan det ju vara värt att göra ett försök privat iaf.
    Vi ska föda på DS förresten.

• _koko_

Ska förtydliga mig, vi gillar inte nalletryck o dyl på kläder. Vanliga nallar har vi inget emot.

• viktualia
    Lapinette skrev 2008-01-11 15:02:22 följande:
    Vickan - slutar du redan idag!! Börjar du nytt direkt på måndag eller blir det något ledigt emellan?
    Jag ska ha en HEL veckas semester minsann!! Börjar på mitt nya den 21/1! Tjoihooo!!!
  • _koko_

Vickan - 21/1 är vår BF-dag, en betydelsefull dag för både dig och oss mao!

• sweetstreet

Frejis,

ja fast jag tycker man kan vända på det också. Det finns ju alltid två sidor av samma mynt.

Å ena sidan kan man tolka det hela som att det är fint att vara pojkflicka men inte att vara en tjejpojke (finns ens det ordet?!?!?!!?). Därmed är det alltså fint att vara som en pojke men inte som en flicka. Vilket då kan tolkas som att den manliga normen är "bättre" och finare.

Å andra sidan tycker jag det är sorgligt att få tänker på att detta faktiskt innebr att det är pojkarna som "får lida". Alltså att könsrollen för en tjej är så otroligt mycket bredare och acceptansen så mycket större än för pojkarnas.
    Att ha en tjej som spelar fotboll och som är framåt och kaxig anses ok, men att ha en kille som är blyg, mesig och gärna målar naglarna anses inte lika ok.

För min del tycker jag att det nu börjar bli viktigare att man får en bredare acceptans för hur pojkars och mäns könsroller ska kunna vara. Hittills är det främst kvinnan som tagit mark där. Självklart eftersom det är kvinnan som traditionellt varit i "underläge" i samhället; ingen rösträtt etc etc... Men nu känns det som om kvinnor lyckats bra med att kunna bredda sin roll som kvinnor. Vi går i byxor, men ingen man skulle kunna gå i kjol utan att folk lyfte på ögonbrynen. Vi yrkesarbetar men enligt statistik så är det fler skilsmässor bland de par där t ex mannen blir arbetslös. Varför då??
    Är det för att hans egen bild av sig själv är att vara huvudförsörjare i familjen? Eller är det rent av fruns åsikt också. Innerst inne?

Äsch, jag vet inte. Men jag tycker som sagt att denna fråga är rätt komplicerad, och att media ofta förenklar bilden väldigt mycket i svart eller vitt. Jag tror man måste se det från alla möjliga vinklar för att kunna skapa ett bättre samhälle för alla. Både män och kvinnor.

Men nog pratat om detta nu!

• sweetstreet

Haha Koko!!
    Då ska jag minsann leta upp värsta lilla babyblå klädesln med nalletryck till Conny!!!!!!!!!

Det finns massssssor av sådant här i USA. Believe me!!!

• viktualia

Koko - ujuj!

Det är ju jättebra!! när jag sitter på bussen och åker till mitt nya jobb och är toknervös och förvirrad så ska jag tänka på dig som väntar OTROLIGT mycket större utmaningar än jag! Alltid bra att ställa saker i lite vettiga perspektiv!!!

• _koko_

sweet - Jag ÄLSKAR dina resonemang! Du lyckas uttrycka allt som jag går och tänker på.

Hahaha, ja, även här är det rådande normen, man verkar vara hänvisad till vitt om man inte gillar ljusblått eller rosa. Åtminstone i de minsta storlekarna...

Och egentligen gillar jag både blått och rosa, vänder mig bara mot det de signalerar...

Sen har vi faktiskt köpt en sovpåse (från grobag) med en nalle på. Skitful, men det var den enda som såg lite diskret ut på bilden... Ångrade mig direkt när vi fick hem den, men men... Han ska ju bara sova i den.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag