• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • pirr!

TElis
    - jo det beror på jobbet att jag går hem tidigare. När jag jobbar känns det skönt att veta att det inte är så långt kvar med tanke på mina snälla kollegor som nog längtar tills min vikarie kommer som kan ta även de tunga bitarna.. Det är mest när man är hemma tankarna kommer.
    Vet dock många grejer som måste pulas med och har flera vänner som är hemma,så jag ska nog få tiden att gå!

Start september-
    när började ni kolla på vagn? Känner ibland att det är för tidigt ("man vet ju aldrig"- orospirr) och ibland som väl sent ("leveranstiden är ju 8-10 veckor" - praktiska pirr)

Piggelin- träffar gärna er gbg-latte-trådisar när jag blir dagledig!! Hör av mig

Lappis, Frejis, Tinga, Nenne, och alla ni andra:

GOD JUL!!!!

• viktualia

Piggelin - japp det är i samma stad. NEJ det är inte samma arbetsgivare och det är hemskt nöjd över. Jag kommer dock fortsätta att omfattas av statligt anställningsavtal, vilket innebär tex 31 dagars semester för folk i min ålder.

God jul till alla glada gökar! Själv har jag STÖRTSKOJ och träffar folk, sover länge och har lyckats motionera ordentligt! Jul är bra! Särskilt när man som jag glider omkring och är jätteglad över nytt jobb och vet att januari blir den lugnaste januari på många år! *tjohooo*

• _koko_

Smyger in och önskar er alla en riktigt god jul.

Har lagt in en lång önskelista hos tomten. Den innehåller bara plus och friska bebisar.

Puss å Kram från koko

• Liten med Mindre

God fortsättning på Julen!

Hittar tillbaka till datorn efter 3 dagar hos föräldrarna. Snacka om att regredera och blir "liten" igen... Ompysslad så in i norden, det enda vi bidrog med till denna fantastiska frossarjul var en påse kola och en stor chokladask. Lite pinsamt kanske...för vi fyllde även kylväskan när vi åkte imorse. Så härligt med fantastiska föräldrar. Någon gång ska vi bli vuxna och fixa med mat också...

Det enda smolket i bägaren är väl att vi går och är förkylda maken och jag - han började och nu följer jag efter. Så det blir lugna dagar hemma nu, fixa klart sånt som inte är fysiskt jobbigt, sova, se på tv...

Hoppas att ni alla haft det bra, att tomten kom med i alla fall några roliga plus, och att du trots allt fått vänta lite till Izzie. Julafton på BB låter inte som någon hit.

Mindre har hållit sig på insidan över julen, och bökar runt i godan ro. Hoppas att det håller ett litet tag till, så att vi i alla fall hinner bli friska från förkylningarna.

• Liten med Mindre

Pirr - du är inte den enda som inte riktigt fattat och inte riktigt är redo. Det känns lite jobbigt med de känslorna i v39, men det blir nog inte riktigt verkligt förrän vi faktiskt åker till sjukhuset. En god vän som snart ska ha nr 2 frågade om jag hade börjat känna något. Men det vet jag ju inte - vad och hur ska det kännas? Letar efter molvärken som några har beskrivit - det är det enda jag kan gissa på...

• viktualia

Liten - ha ha ha.. jag känner mig också rätt "liten" här hemma hos föräldrarna. Ska dessutom häcka här tills nyårsafton och till råga på allt är brorsan bortrest än så länge - så det är bara mamma, pappa och jag här - och mormor när vi åker och hämtar hit henne... min pappa och jag klarar några dagar under samma tak, sen börjar vi hacka på varandra... *fniss* men men, än så länge går det bra och ikväll är det traditionsenlig "juldagsutgång" med ett av mina gamla gäng! Får se till att partaja lite lagom - nu är det blir det lagom mängd alkohol varje av veckans återstående kvällar... hihi!

• Storasystern

God Jul i tråden!

Det är mycket som ska hända under julen... Och det tar mycket längre tid med en bebis förståss!
    Vi håller för fullt på att vänja oss vid Pyret (ännu namnlös) och han vänjer sig vid oss. Han är egentligen rätt snäll, men har lite problem med magknip när han har ätit och det är lite värre på natten. Det innebär förståss att vi inte får sova allt för mycket, och det tar ju på krafterna...
    Annars är han förståss världen goaste bäbis! ( Ja, vi är partiska! )

Förlossningen var väl egentligen ganska odramatisk, men tog lång tid (25 h).
    Jag fick lite oregelbundna värkar vid midnatt den 11/12. Klockan 02.00 ganska exakt gick vattnet. Jag ringde BB stockholm som sa att vi skulle komma in klockan 08.00 för undersökning (eftersom vattnet gick). I samma veva som vattnet gick började värkarna bli kraftigare och regelbundna. Använde TENS som smärtlindring coh satt i soffan och försökte sova, men det gick sådär. Vid 4-tiden hade jag 3 värkar/10 minuter och vi bestämde oss för att åka in till BB. Vi har 30 minuters bilväg till BB och min Mamma födde alla sina 3 barn väldigt snabbt, så jag kände inte riktigt att jag vågade vänta längra hemma. Innan vi var framme på BB var klockan 05.40. Vi fick ett eget rum och de gjorde en CTG-kurva som visade att bäbisen mådde fint och att värkarna var mycket regelbundna. Vid 7-tiden gjorde de en undersökning och konstaterade att jag trots regelbundna värkar bara var öppen 2 cm. Timmarna gick och jag fortsatte med TENS och värkar och fick akupunktur för att slappna av lite (men jag är tveksam till om det hjälpte).
    Fast forward till ca 16.30 på em (inget annat än värkar hände under tiden). Jag var fortfarande bara öppen 2-3 cm och började bli rejält trött och värkarna lättade inte upp. Efter ca 14 h med rätt regelbundna värkar bestämde jag mig då för att jag ville ha epidural (trots att jag hade hoppats på att slippa medicinsk smärtlindring...). Klockan 17.00 sattes detta (gick fin-fint) och jag fick också oxytocin-dropp för att stimulera värkarbetet, samt en skalpelektrod på bäbisen.
    Epiduralen var bra för att jag äntligen fick slumra lite och kunde äta något (mådde för illa innan). De fyllde på epiduralen 3 gånger innan jag till slut, klockan 02.15 var öppen de magiska 10 centimetrarna. Då fick jag sätta mig på förlossningspall och sen var det till att krysta av bara helvete! Det tog ca 20 minuters krystande innan Pyret äntligen tittade ut! Han är en stor krabat, 4kg och 53 cm, så det var inte någon pick-nick att få ut honom!

Krystandet var rätt bökigt med epidural, jag hade svårt att känna när värkarna började och slutade, det bara pressade på nedåt hela tiden, så när det kändes som en värk började tryckte jag på som tusen så länge jag bara orkade. Mannen satt bakom mig på en stol och hjälpte till att hålla i mig.
    Jag sprack lite, men inte farligt alls, jag trodde absolut att det skulle vara värre. Det kändes inte ens i det allmäna kaoset!

Sammanfattningsvis så tycker jag att det var en väldigt häftig upplevelse, men definitivt en plågsam sådan! Visst kan jag tänka mig att göra om det, men i så fall för slutproduktens skull, inte för själva förlossningen!

Jag håller nu tummarna för Izzie, det är väl dags vilken sekund som helst nu??
    Och för Liten som väl börjar göra sig redo???
    Och så förståss för alla BIM-are!

God fortsättning på julen till er alla!

• pirr!

Storasystern- tack för att du delar med dig! Låter som en lite utdragen process, men skönt att det ändå känns som en positiv upplevelse! Stort lycka till med pyret!

Liten- låter gott med föräldraservice.. vet precis hur det är! Känns som bra tajming att bli lite bortskämda nu med tanke vad som väntar bakom knuten för er del! Hoppas att ni hinner piggna till från förkylningarna först bara. Kan tänka mig att det känns overkligt enda in i det sista och säkert senare också ibland.. DEt är ju en sån livsomvälvande "grej"!

Ha en fortsatt skön julhelg på er alla!

VÄntar med spänning på plussitiva BIM-rapporter! Hoppas hoppas hoppas!

• junilejon

Nenne...nej vad trist med att tanten envisas med att komma på besök hela tiden...att hon aldrig fatta att hon inte är så välkommen som hon tror att hon är!!!!

Storasystern,oj vad lång förlossning du har varit med om! Skönt att det gick bra iallafall och att det lille pyret mår bra

Väntar på att få läsa mer BIM-rappoter! Trodde att det skulle vara några här inne nu....men ni kanske bara håller oss på halster

Vi har haft en bra jul iallafall och nu i mellandagarna och fram till nyår kommer vi har gäster som byter av varandra! Ska bli kul,men eftersom man är så trött pga kotten så kommer det nog att bli jobbigt med!!

TREVLIG FORTSÄTTNING AV JULEN ALLIHOPA

• BrudSommar2006

God fortsättning!

Liten, synd att vi inte hann ses innan jul men jag har skickat ett mail till dig i alla fall.

Storasystern, det verkar ju ändå ha gått bra trots lång förlossning. Jag hade ju ett lite snabbare förlopp än dig men krystfasen var dubbelt så lång, Iris var ju 54 cm och vägde 4,5 kg så hon var ju ungefär som din lille att pressa ut. Min gick väl i och för sig också bra men i övrigt upplevde jag den mer som Piggelins!

Junilejon, jag hoppades också på några BIM-rapporter men de kommer väl senare. Hoppas att det inte bara är minus som inrapporteras med en så lång BIM-lista som det ju verkade vara.

Det blev jul till sist här också fast jag länge undrade hur vi alls skulle lyckas få ordning. Vi har haft det trevligt med mina föräldrar och makens bror och sambo här men nu är det bara vi igen. Idag tänkte vi försöka pressa oss ut bland folket i affärerna och åka och titta på nya sängar och ny tv, får se om vi kommer iväg, maken har somnat och verkar inte vara på väg att vakna i första taget så det är bara jag och Iris här!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag