• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • muggles

StoraSyrran: hmmm. Svårt att förklara via text. Tyvärr verkar jag ha slängt lappen jag fick - annars kunde jag ha skickat den till dig.
    se även här: www.growingpeople.se/templates/ExpertQuestion.aspx (ang ev bedömning av ortoped). Gjorde en sökning på nätet och de kallas "handpumpsövningar" och är för att motverka svullnaden.
    Enkelt beskrivet gör du såhär: sträck upp båda händerna rakt upp över huvudet med sträckta fingrar. Tummarna ska hållas intill handen. Dra ner armarna tätt intill kroppen och knyt ihop händerna hårt hårt. Kan kännas obehagligt i början om du är mkt svullen men är till för att "trycka ut" vätskan genom cellmembranen.
    Upprepa övningen (upp och ner) 10 ggr, gör alltihop 5 ggr dagligen (dvs totalt 50 ggr). Redan efter ett antal upprepningar märker du att du kan knyta händerna mer och mer utan att det känns obehaligt. Om du tvekar, kontakta arbetsterapeut (via MVC)! Du behöver få hjälp med detta för att det inte ska bli värre (se även här: www.lj.se/info_files/infosida31496/radiusfraktur3.htm)
    Här beskrivs övningarna igen (kanske lite bättre): www.familjeliv.se/Forum-2-8/m26340622.html
    Det här ska inte nonchaleras för då blir det tyvärr värre. Jag hade precis som du och övn hjälpte faktiskt himla bra.

• muggles

Imorgon bitti åker maken till Hufvudstaden på kurs hela veckan så jag är solo med goa Moa (vi kanske måste åka till Goa med henne ngn gång?! ). Som tur är kommer min mamma hit tis-tors och hjälper till lite så att jag åtminstone får i mig middag på kvällen (brukar vara maken som handlar och lagar). Dessutom har jag bunkrat lite färdigpizzor mm i brist på makens hemlagade. Det ska nog gå bra! Det som är skönt med ens egen morsa är att man kan säga till henne mer om hur saker ska skötas, lite svårare till svärmor. (Min svärmor är annars verkligen hypertrevlig så det är inget fel på henne!)

Annars har jag börjat seriöst med att hon ska somna i sin säng och inte i mina armar. Det tar lite längre tid att få henne att somna men herregud, hon börjar bli lite för tung att bära runt på, så det är bara att tuta och köra. Det går hyfsat bra också.

Ruva duktigt Lappis!

• muggles

Sweet: är lite avis på dig som ska få katt. Jag skulle så gärna vilja ha det. Har ju haft katt och det är en otrolig mysfaktor.

Ngn som har bra idéer på vad man ska önska till Moa i doppresent? Folk frågar och jag kan inte komma på ngt bra. Om man inte önskar sig ngt så får man en ful vas el annat krimskrams

Jag har fortfarande inte fått ngn bild på Piggelins tjej - och det roliga är att hennes M2B normalt tar hur många kort som helst. Är inte det typiskt?!

• muggles

Jo jag hade ju visst fått en bild - till mejlen. Jag har gått här och väntat på mms. Vilken sötnos!! En jättesöt bebis (alla bebisar är inte det tycker jag).

• viktualia

Mugglan - Moa har tydligen namnsdag idag.. kolla BTs översta list! Grattis på namnsdagen säger jag!

....och SNARK för nu ska den HEMSKT utarbetade Vickan äntligen sova!!!! Hektisk helg är förnamnet...

• Syster Vilma

Hej på er!! Kommer ni ihåg mig? Lappis gör det i alla fall! Är nu åter redo att hoppa in i tråden igen. För gissa vem som äntligen fick besök av en mycket efterlängtad tant i onsdags? Ja, som en oväntad men härlig gäst dök hon upp efter 4,5 månad efter mitt p-piller stopp! Halleluja! Äntligen har min stackars hormonrubbade kropp vaknat till liv och nu vågar jag åter hoppas på att vi kan börja försöka göra barn på riktigt! Så fort tanten begett sig av (och hoppas att hon inte dyker upp nästa månad igen, det var ett kärt återseende men hon är ju liksom inte bjuden igen på ett tag) ska jag gå raka vägen till apoteket och köpa ägglossningstest och nu jäklar ska det pi*pas.
    Frågor till er erfarna:
    * kom mensen regelbundet för er när den väl kom tillbaka efter p-piller stopp?
    * är alla apotekets ÄL-test tillförlitliga, även de billigaste (apoliva, eller vadde nu heter)?

Finns det några kvar på tråden som försöker fortfarande? Eller är alla redan gravida? (förlåt men jag kan omöjligen läsa ikapp)

Kram!!
    Vilma

• sweetstreet

Muggles!

Jag tycker bra doppresenter kan var t ex:
    ett bra vin som ska lagras i minst 15-20 år!!! Det gav en av min bästa kompisar tille n kompis som fått barn för hon var trött på att ge silverskedar eller annat som aldrig används....
    Det tyckte jag var en strålande idé!!! Då kan man ju nuta av sin doppresent när man är såpass gammal att man verkligen uppskattar den och "kommer ihåg" vad man gör!!! Och vin är ju aldrig fel...!!!

Jag har även gett ett körsbärsträd i doppresent, men det var till ett par kompisar som hade hus och trädgård. Men det var en uppskattad present. Tjejen är ju i skolåldern nu (hu vad tidne rusar!!!) och kan äta sina egna körsbär på sommaren! Till hennes lill-syrra gav vi krusbärsbuskar när hon döptes.

Annars är väl klassiker smycken eller kanske böcker??

• sweetstreet

Vänner,
    jo jag ska trappa ner på jobbet. Hoppas verkligen att denna veckan blir den sista med mycket jobb. Men jag tror att det faktiskt skulle kunna vara så. peppar peppar....

Jag ska försöka tänka på cellerna i tjejmagen istället! Vad gulligt sagt!

• sweetstreet

BS,
    jo vi har minst en kattvakt som mer än gärna ställer upp! Så det är bra. Jag kommer vara borta 3 veckor men maken endast 2, så det handlar bara om 2 veckor vi behöver kattvakt.

Men visst är det ganska typiskt att den enda julen på tre år som vi tänkt åka till Sveroge så ska vi skaffa katt!

• sweetstreet

Frejis,
    näe katten är inte här än. Men vi ska dit på lördag! Wiiiiiiiiiiih!!!!!!
    Jag är så spänd och det känns såååå kul!!!!!
    Vi var förbi en djuraffär idag och köpte kattlåda, klösbräda och lite leksaker iallafall. Det är ju det viktigaste förutom mat att ha hemma när kissen väl kommer. Sedan ska det nog bli någon liten "cat condo" också. Matskålar kan vi ta några av våra skålar i köket så länge.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag