Liten: jag tror också att din mage sitter långt ner. Mina mammabyxor blev obekväma i slutet pga att magen sjunkit, på precis det sätt du beskriver. Men som tur var var det i somras så jag hade sköna kjolar i stället.
Vänner: vad skönt att prinsen verkar fatta det här med nattsömn - det låter hoppfullt inför våra försök! Vi tänker köra ett nattrace i jul när vi båda är lediga. Vet inte om man borde ge mer riktig mat inför det (dvs starta med smakportioner lite tidigare) el om hon kan klara sig med mer ersättning? Ngn som vet? I jul är hon ju 4 mån så eg ska vi väl starta med smakportioner runt då men om hon ska få en rejäl portion inför kvällen så får vi väl i så fall starta tidigare? Förvirrat...
Piggelin: jag kör med åkpåse i fleece och overall i fleece nu - lakan och täcke är för kallt när det närmar sig nollan (tycker jag). Under åkpåsen har jag kvar madrassen med plastad frotté och lakan. Men eg behövs de inte längre.
Ang såriga bröstvårtor: det bästa är Bepanthen - finns på Apoteket. Om barnet har rätt tag från början så får man aldrig såriga vårtor men det fick jag. På BB tjatar de hela tiden om att bröstmjölk är det bästa men bröstmjölk är visst descinficerande men Bepanthenkrämer upplevde jag som skön att smörja på. Den är till för sårig hud (röda stjärtar, såriga vårtor) mm och känns som att den lindrar och läker huden snabbare. Jag fick tipset att ta med Bepanthen till BB och det var ett superbra tips!
Pirr: en bra affär är Barnens hus i 421-köpcentret. De har väldigt bra personal där. Vi var där och fick en bra genomgång av vagnar (sedan köpte vi ju på Blocket) och har en annan gång fått genomgångar av babysitter och babybjörn. Det känns som om de kan sina saker. Man kan suga ut dem och sedan handla ngn annanstans om man vill
Annars vill jag bara tala om att amningen för min del funkar jättebra nu. Jag är nöjd med att kunna amma på dagen (ibland får jag ge en liten mängd ersättning en gång vid lunch också men oftast går det med bara amning). Sedan får hon en större mängd inför kvällsnattningen. Hon får mat vid 18-tiden och sedan sover hon alltifrån tom 02 el 05, olika olika nätter. Just nu gör hon det iaf, jag antar att det kan ändras
Men jag har lyckats öka mängden så att det räcker på dagen och det är jag supernöjd med. Mitt första delmål är att hon ska få amning tills hon är 3 mån och sedan är mitt nästa mål tills hon är 4 mån, så får vi se efter det.
Jag har funderat en del över det här med amning och varför det varit så viktigt för mig. En del av det är säkert som Vänner skrev att matning är ngt man sysslar otroligt mkt med i början så det blir ju en viktig del i umgänget med en bebis. Men det är inte bara det. Det är nog det här att man vill "duga" som mamma. Det finns så mkt åsikter bland familj, släkt, personal på BB, i media, att man är en bättre mamma om man ammar. Ibland är de åsikterna inte tydligt uttalade men de finns där. Nåja, det känns skönt att iaf ha insett varför det tagit mig så hårt så nu kan jag lättare lägga det bakom mig. Jag kan äntligen känna att jag är stolt över att jag har (del-)ammat i snart 3 månader och inte gett upp. Så Moa har iaf fått immunförsvar när hon var som minst. Min inställning har vänt ifrån att vara ledsen över att jag inte kunnat helamma i 6 mån till att vara glad över den tid jag har kunnat amma.
För er som snart ska få barn kan det kanske också vara bra att veta att det inte alltid måste funka omedelbart på BB, utan kan ordna sig efter en tid (som för BS och mig). Tack för allt stöd iaf tjejer!