• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Liten med Mindre

Moppy - spännande ifall det är på gång. Snart!!!

Baka lussebullar tycker jag är en bra idé. Eller om du vill få tiden att gå så fick jag just smaka gudomliga dammsugare som kollegan bakat.

www.ninasmat.se/recept/tillkaffet&tteet/dammsugare.htm

Lite meckigt kanske, men har man tid så...

• Moppy1

Tack för tipset, Liten. Har kopierat ditt recept på lussebullar m vit choklad också, så jag kanske kör på det!

• Piggelin1

hej tjejer,
    oj, vad mkt det skrivits under morronen & fm idag!

Själv har jag varit iväg på ännu en kontroll hos BM på fm, gick snabbt idag - koll av blodtryck, mäta magen (samma som förra veckan), koll så att bebisen fortfarande är fixerad (japp, lite längre ner nu) & så lyssna på hjärtljuden. Allt OK & BM menade att nu ville hon inte träffa oss ngt mer Vi får se hur det blir, hoppas precis som Moppy att jag inte ska behöva vänta i alltför länge till (i Gbg kan man ju i värsta fall få gå 42+6 dgr). Efter BM-besöket blev det en repris på förra veckans kaffe med kompisen som jobbar i närheten. Kul!

Moppy, jag har också en del "mensont", senast igår några vändor, mestadels i ryggslutet. Undras vem som får bebis först av dig & mig, det är ju bara några få dgr emellan våra BF

Cissi, tack för att du är modig & delar med dig & precis som alla andra skrivit, vad BRA att du vågat/orkat/har kraften ta tag i detta & att maken verkar förstå att det är allvar nu. Det är ju verkligen TUNGA saker detta. Skickar en varm kram till dig, jag med
    Kan också tänka mig den där hemska känslan av att åka in till förlossningen med en berusad make. Mannen min drack i mitt tycke lite väl mkt två lördagar på rad för några veckor sen. Jag nämnde det för honom efter första gången (då var det tre veckor kvar) & han höll med om att det kanske blev några öl & whisky för mkt & han skulle sluta dricka då inför förlossningen. Jag menade att om han vill ta ett glas vin eller två till maten, så är det helt fine med mig, men jag ville inte att han skulle bli påverkad, OM ngt skulle hända. För 1½ vecka sen (två veckor kvar till BF) hade vi en urmysig lördagskväll hemma med god mat & brasa, mannen drack vin & innan vi kom i säng var flaskan slut, vilket gjorde mig fruktansvärt upprörd & ledsen - IGEN! Pratade om det på nytt dagen efter & sen har han inte druckit ngt alls, och han körde faktist till & från festen vi var på i lördags. Så nu tror jag att han fattat läget...
    Usch, nu blev det värsta ego-inlägget här, sorry Cissi. Ville bara dra en parallell - att jag förstår att du både var rädd & ledsen ism förlossningen. Jag fick ju själv värsta skälvan av ovanstående, a´ la "Tänk om...". Men som sagt, BRA att du tagit tag i detta nu - skickar en kram till!

• Piggelin1

Oms, jag hade också missat dina dåliga erfarenheter & tänkte ställa en försiktig fråga jag med, men sen kom jag till ditt svar under mitt ikappläsande, så nu förstår jag. Trist med så jobbiga erfarenheter, eländesgrejor staplade på varandra liksom.
    En liten tilläggsfråga bara, detta med din astma, vad är det som ställer till det där ism en förlossning? Själv har jag ju lite av den varan & min Bricanyl-inhalator är given att ha med till sjukhuset, men är det ngt speciellt jag ska ha i åtanke pga astman?

Men vad häftigt att veta att du har en liten knodd om bara 2-3 veckor! Om min bebis behagar att stanna kvar i magen ett tag till, då kanske vi får nästan samtidigt? Har ett svagt minne av att du är i vecka 35-36 ngt nu, stämmer det?

Liten, jag känner fötterna mest för jämnan på höger sida, ngt knä är det nog också mellan varven. Foten liksom sticker ut från magen när h*n sparkar loss & det är svårt att hålla anletsdragen helt i ordning när h*n får in en riktig tjottablängare H*n verkar fö gilla att hålla till på just högersidan rent allmänt, magen blir liksom helt skev när h*n spänner ut sig på den sidan. Verkar inte ha koll på att det finns en massa plats på vänstersidan som h*n kan utnyttja med

Visserligen en väl sen fråga från mitt håll (vecka 39+2 typ...), men det här bandet ni skriver om, som man kan ha i brallorna, jag måste ha missat det helt, för jag fattar inte riktigt vad det är för slags band. Gummiband i jeansen körde jag ett tag, men det andra har gått mig spårlöst förbi. Jag får kolla hemsidan som Start Sept (?) skrev om.

Sist men inte minst - Tinga & Victory, hoppas att ni båda får helt underbara resor till Rom resp. Thailand!!

• Piggelin1

Förresten, två frågor till er med bebisar:

1. Detta med lakan i vagnen nu när det är mer vinterklimat, ska man ha det eller räcker det med en hyfsat påklädd bebis & åkpåse? Köpte ju en åkpåse ism att vi shoppade vagnen & jag har inte riktigt koll på om jag ska shoppa lakan till den eller ej.
    Har iofs fått låna ett kit av min kusin, men tänkte mer ha det till babykorgen. Iom att vi har babykorgen (på hjul dessutom!), så kommer vi fömodligen inte att använda vagnen så mkt till att sova i på hemmaplan, som bla Muggles & även min bror kört mkt med.

2. ...och så lite om amningsinlägg, köpte ett 50-pack på apoteket igår, men har fattat att det finns ngn slags inlägg i tyg (lammull?) också. Är det ngt som man ska införskaffa? Snällare mot skinnet kanske? Hålla brösten varma & förhindra mjölkstockning?

• Piggelin1

...som vanligt, mina inlägg kommer i flock & är lååååånga
    Fåordighet är inte min starkaste sida!

• Oms
    Piggelin1 skrev 2007-11-13 12:59:56 följande:
    Oms, jag hade också missat dina dåliga erfarenheter & tänkte ställa en försiktig fråga jag med, men sen kom jag till ditt svar under mitt ikappläsande, så nu förstår jag. Trist med så jobbiga erfarenheter, eländesgrejor staplade på varandra liksom.En liten tilläggsfråga bara, detta med din astma, vad är det som ställer till det där ism en förlossning? Själv har jag ju lite av den varan & min Bricanyl-inhalator är given att ha med till sjukhuset, men är det ngt speciellt jag ska ha i åtanke pga astman?Men vad häftigt att veta att du har en liten knodd om bara 2-3 veckor! Om min bebis behagar att stanna kvar i magen ett tag till, då kanske vi får nästan samtidigt? Har ett svagt minne av att du är i vecka 35-36 ngt nu, stämmer det?
    Jag svarar så gärna så

min astma är infektions- och ansträngningsutlöst och under graviditeten tillhör jag den minoritet som har fått förvärrad astma tyvärr (den brukar oftast bli bättre el ligga konstant) jag medicinerar 3ggr/dag m bricanyl o pulmicort (som ogravid även symbicort) min andning motsvara ungefär 1 lunga så för mig innebär det att även en kort förlossning är en väldigt stor ansträngning för mig och jag kommer att få svårt att syresätta mig och då även bebis såklart.

om du inte medicinerar ofta och i övrigt är i god kondition och peffar bra så bör din astma inte ställa till det för dig, men självklart ska du ha med dig din bricanyl att ta till när det behövs - vilket kan vara flera gånger under förlossningen-

jag är i v.36 nu enl en beräkning och 37 enl en annan (2 UL som visar olika datum och båda sägs vara sååå korrekta), vi får se vad man kommer fram till både efter UL imorgonbitti samt vad min förlossningsläkare väljer att gå på för bedömning som underlag till mitt KS.

ja vi ett ju ett helt gäng m nov/dec/jan bebisar här - synd att vi inte alla bor på samma ställe bara.
  • Moppy1

Piggan - spännande att höra att du också har lite mensont. Känns ju som om det kan vara vanliga förvärkar, men har inte haft sådana på hela tiden jag varit gravid, så det måste ju vara tecken på någonting...?

Vad gör du annars på dagarna? Jag har kanske en fika/lunch per dag, sedan försöker jag vila som "man ska" göra, men har svårt att sitta still. Vaggar runt och sorterar skåp och lådor istället. Borde kanske försöka ta det lite lugnare, men som sagt det är svårt!

Ang detta med lakan i vagnen, jag frågade i barnaffären faktiskt och då sa de att många tycker om att ha sånt där kisssäkert/plastat "lakan" under åkpåsen, särskilt om det är ett "kräkbarn". Jag tänkte nog köra på ett sådant underst och sedan ett vanlig lakan ovanpå. Och sedan åkpåse eller tjockare overall på bebisen. Har dock varken vantar eller skor/tossor till bebben kom jag på imorse. Det är ju ganska kallt nu. Får skicka iväg mannen att köpa det efteråt. Antar att vi inte kommer gå ut med bebisen ändå de första dagarna hemma.

Jag köpte också sånt där 50 pack amningskupor på Apoteket. Har även fått tips om sk "amningssnäckor", alltså riktiga snäckor som man ska sätta över bröstvårtorna. Låter helt sjukt, men tydligen finns det ngt ämne i dem som gör att såriga vårtor läker snabbare. En kompis sa att det räddade hennes amning. Får väl se hur mkt problem det blir först, så får jag skicka mannen på ytterligare ett uppdrag ("Ett paket amnings-snäckor, tack!")....

• Oms
    Piggelin1 skrev 2007-11-13 13:07:55 följande:
    ...som vanligt, mina inlägg kommer i flock & är lååååånga Fåordighet är inte min starkaste sida!
    du är inte ensam om det.... *vaddå jaaaag? *

ang bandet vi pratar om -det är som en tubtop nästan, jag köpte mitt hos PoP och det är i svart trikåtyg - finns i olika färger o storlekar - jättebra att ha om man har korta linnen eller låga byxor tex, samt för att värma magen lite extra, få mer stöd etc etc

jag köpte mitt i 7 månaden tror jag så jag missade det piffiga m det i början jag med
  • Moppy1

Oms - kul att du också är så nära nu! Om man får snitt brukar de väl plocka ut bebben någon vecka innan också? Så det är snart för dig, ju! Är avis på att du kommer veta vilket datum det blir. Hade passat mig, kontrollfreaket, ypperligt!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag