start september skrev 2007-11-13 09:21:02 följande:
Omsan,låter skönt att du fattat ett beslut. Vågar jag fråga vad som fick dig att tro att en vaginal förlossning inte skulle bli bra? Var det svårt med dottern?
Det finns många anlednignar, tror att jag skrev om de här inne ngn gång. Dels var dotterns förlossning inte rolig alls (23 timmar m regelbundna värkar - 27 timmar totalt) och den delen som tog lång tid var öppningsskedet i de första 3 cm (det tog ca 15 timmar att öppna mellan 2-3 cm... helt galet att man i öht fortsatte) och det gjorde så ont, värkar i ett, ingen smärtlindring (tål inte lustgas) och inget hände...
sen var dotterns hjärtljud låga och hon hade navelsträngen i kors runt kroppen och 2 varv runt halsen och kom ut rätt så blå, under förlossningen funderade man flera gånger på att snitta mig (enl journaler) men Bm var av den gamla skolan o tyckte att vi försöker en stund till...
att föda gjorde inte så ont, hade bra effekt av min EDA då men sen... shit vad ont det gjorde! jag syddes och dessutom fel så efter en vecka ficka jag sys om igen - utan bedövning...AJ! hade ont i en månad efteråt...
Den erfarenheten har fått mig att misstro förlossningsvården lite (m all rätt säger de BM jag träffat idag)- Det i kombination m att jag idag har svårbehandlad Astma gör att man vill att jag snittas på en gång. Alternativet var att föda enl dublinmetoden men då jag öppnade mig så sakta förra gången så trodde aurora BM att jag skulle göra det nu med (tydligen ärftligt - man saknar ngt ämne som gör att kroppen inte svarar på värkarna som de ska) och då väntar man inga 15 timmar utan max 2 timmar innan man snittar, och det i kombiantion m min astma gör att de tror att oavsett så kommer det att sluta m snitt - så valet var om jag först skulle gå igenom ett värkarbete och sen snitt eller snittas på en gång... inte helt lätt val ska jag säga, man vill ju ngnstans ha snitt som sista utväg men oddsen för en positiv vaginal förlossnign var alldeles för låg för att jag ska känna mig nöjda m dem - jag har ju ändå prövat det en gång!
sen finns det fler orsaker, jag har hela tiden haft mkt fostervatten och en hyperrörlig bebis så nu i fredags så sa min BM att hon inte vet hur bebis ligger samt att jag har nog mkt fostervatten ff då livmodern känns helt utspänd och det är svårt att mäta. m anledning av det ska jag göra tillväxt UL som imorgon. ligger barnet i säte alt att det är mkt fostervatten och navelsträngen e lång ja då bestämmer de att jag ska snittas iaf då det annars e fara för att barnet trasslar in sig i navelsträngen och får syrebrist.
så orsakerna är flera som du ser...