• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Lapinette

Liten - har faktiskt bokat in Globen då jag har hört flera som säger att det är så fint och pampigt. I fjol hann vi inte med något sånt alls då vi höll på och flyttade in i november - december.

• BrudSommar2006

Cicci, vilken otur med sömnen, lille Victor har blivit precis som Iris alltså. Hoppas att det är övergående men förr eller senare går det väl över tänker jag. Jag går och lägger mig tidigt på kvällen, vid nio, för att i alla fall hinna med att få hyfsat tillräckligt med sömn mellan varven men då beror det ändå på hur snabbt jag lyckas somna om varje gång. Sover han i egen säng fortfarande?

I Stockholm så har man ju börjat vaccinera barn mot pneumokocker på bvc, men bara barn födda efter 1:a juli. Jag har vaccinerat Iris privat, Svea vaccin är bra, där har de drop in, www.sveavaccin.se, jag har gått i Täby men Sveavägen ligger väl bättre till för dig. Det är tre doser med minst en månads mellanrum för barn under sju månader:

www.prevenar.se/(S(tbybet55gqxp5a55cq5h02ah))/Default.aspx

Varje spruta kostar 750 kr.

Det känns som att man skulle bli väldigt arg på sig själv om man inte vaccinerat och sedan blir de sjuka av just det. Man ska väl ha otur men det har ju skrivits en del om barn som fått men för livet efter just en sådan infektion, blivit döva och fått försämrat balanssinne.

• BrudSommar2006

Trist att du fick festen förstörd också, vilken otur!

Iris gillar inte heller avokado, nu har vi börjat med puréer med kött i, det är inte heller populärt. Har du provat med gröt? Det gillar Iris och så har jag några skedar bärmos på eller bananmos på. Vi är uppe i dubbel smakportion till kvällen nu. Annars gillar hon majspuré, morotspuré, broccolipuré och de flesta frukt- och bärpuréer. Potatis, palsternacka och alla blandningar med det i tycker hon är jättehemskt! Det och avokado är faktiskt de saker som hon fortfarande spottar all världens väg! Mangopuré är en favorit.

• BrudSommar2006

Liten, just i år får jag väl hoppa luciafirande tyvärr, tror att Iris skulle förstöra sången för övriga inblandade! Får väl se något på tv i år i stället. Mina föräldrar har varit barnvakt så himla mycket nu i samband med flytten och det är ju inte slut än så jag vill inte be om mer hjälp än nödvändigt. Maken finns ju så klart men vi kommer att vara upptagna med att måla och komma i ordning, får se hur mycket vi fått klart framåt mitten på december men han jobbar ju också.

• Telemarkgrrl

Liten, vi var i Tyska Kyrkan i Gamla stan på adventskonsert förra året och det var jättefint! Lagom stor och jättefin kyrka och jättefina sånger. Prinsessan Christina var där också.

• viktualia

Luciakonsert - jag har varit i Globen två gånger, mina kusiner gick i musikklasserna. Det viktiga om man går på luciakonserten i Globen är att man sitter långt ner, en av gångerna satt jag högt upp och det förtog känslan rätt mycket. Annars är det en SÅÅÅ mäktig känsla!!

• Oms

Liten med Mindre skrev 2007-11-12 14:46:03 följande:

När vi ändå är ute i god tid - stockholmare - kan någon av er rekommendera någon Lucia-konsert ni varit på? Jag vill ha det "klassiska" stuket, och inte en massa modern konstig musik. Funderar på Storkyrkan eller Adolf Fredriks kyrka den 13 dec. (Globen är inte min grej.) Andra förslag emottages tacksamt. I år när jag är ledig ska jag Lucia-fira ordentligt!
    hej tjejer, har tokmkt på jobbet så jag hinner inte ens läsa ikapp här utan skummade bara sista sidan men ang luciakonsert är jag en missbrukare - äääälskar luciakonserter (gillar ju kyrkan i öht)

Globen är nte bra tycker jag, har varit där 3 ggr nu ( senast förra året) och tyvärr, det blir sämre och mer o mer teater över det hela, känns inte alsl mäkitig längre -tyvärr.

Oscarskyrkan har haft en fantastisk luciakonsert varje år men i år har den kören inte förnyat sitt samarbete m oscars församling så jag vet inte hur det blri där - synd för den konserten var outstanding då Oscars kyrakn har en otrolig akustik och kören står i hela kyrkan på 2 våningar och sjunger.

sen har vi sofia vocalensemblé de är otroligtt duktiga de med och turenerar runt i världen. de håller till i sofiakyrka och förra året var de även i seglora kyrka på skansen under 1:a advent - Tips - kolla på skansens program om vilka ssm kommer och sjunger advents och lucia konserter i år.

Jacobs kyrka i kungsträdgården brukar ha en fin konsert oxå, var där förrförra året och det var underbart vackert!

har varit på många fler men det här är dem som står ut...

nu ska jag jobba vidare i några timmar till...
  • Piggelin1

hej igen,
    tillbaka efter en vända på stan, verkligen grymt härligt att vara ute när solen skiner! Dagsljuset gör underverk, jag som annars avskyr november...

Start Sept - om jag glömmer det imorgon, lycka till på KUB'en på onsdag! Så du tror att det blir nästa måndag för min del Jag har sista gången på Magplasket nästa tisdag, så det är helt OK om det dröjer tills efter det - men sen får det gärna hända så snart som möjligt

Vänner - det bidde några dagars paus där för min del Hela dagen i fredags var jag på Stenhammarsalen på inspirationsdag (fråga mig inte hur min kollega lyckats få OK på att vi fick gå på det, arbetsgivaren brukar ju inte vara alltför generös med den typen av sponsring) med bla Yannick Tregaro & två andra jätteduktiga talare. "Coaching i världsklass" var temat för dagen & det roliga var att jag kände igen en hel del från Profylaxkursen, detta med målbilder, mental träning, inre bilder osv. Inte så jättemkt nytt egentligen kanske, men inspirerande helt klart!
    Väl hemma igen så stöp jag i soffan & sov en stund (skönt att unna sig det!) & sen lagade mannen en suverän middag på kvällen. I lördags var vi på inflyttningsfest, men jösses vad "rediga" alla var & gick hem TIDIGT! Vi som tyckte vi åkte hem tidigt (typ strax efter 23!), då var det inte alls många kvar! Är det så det blir när alla skaffar barn?!
    Igår hade vi några kompisar över på brunch, mmmm!

Cissi, jag hade också blivit skitsur om mannen blivit snorfull, precis som du blev! Måste känts jädrigt snopet/snöpligt - detta får han allt jobba på för att kompensera dig!!!

• Piggelin1

Nenne, det låter som om ni har läget under kontroll vad gäller radonet plus att ni får avdraget på priset som kompensation. Gott!!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag