• viktualia

Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en 6:e tråd på samma tema som de tidigare... nr 5 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop, kära järngäng!!

Och för dig som tittar in för första gången, vill jag bara berätta att här pladdrar vi om allt och inget. Vill du vara med kommer du att bli uppmanad att presentera dig noga! För nyfikna är vi dessutom!!....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!
  • viktualia

Muffins - jag brukar använda långpannan som hör till ugnen och lägga ett bakplåtspapper i botten för att underlätta rengöringen.

Det är väl upp till er om ni vill ha klyftpotatis eller kokt potatis. Kokt är enklare och går fortare att göra. Klyft är lite godare (enligt mig).... välj själv.

När jag gör klyftpotatis så brukar jag skippa förkokningen. Jag klyftar rå potatis, häller lite salt och olja över och kör in i ugnen. Om du kör potatisen på lägre värme (dvs anpassat efter köttet) så tar det väl helt enkelt längre tid för den att bli färdig, nån annan grym skillnad kan jag inte komma på. Klyftpotatis görs ju annars oftast på 225 grader i 30 min, så kör man 160 grader lär det ta avsevärt mycket längre tid. Det är nog hela skillnaden.

En variant är att göra så här: Gör klyftpotatisarna färdiga i ugnen på vanlig temperatur INNAN du kör i köttet. Låt potatisen ligga kvar på plåten och lägg på aluminiumfolie medan köttet går i ugnen. När köttet är färdigt, tar du ut det och slänger in potatisen i ugnen så att de är varma och goda vid serveringen....

....grubblade Vickan!
    som tackar för kramen från Sis... nu är det nog ca 1 h tills kompisen dyker upp... och mitt senaste "röstprov" lät som en värre mistlur

• Sister of the Night

Mistlur!! *ryser medkännande*

Lustigt, allt prat om potäter i ugn får mig att börja väva dreglande fantasier om ugnsbakade grönsaker... *knorr knorr*

• viktualia

Sis - jaaa det är verkligen ett ELÄNDE att vara tokhes när man är helt pratsjuk... isch!

Hunger - planen är att kompisen ska laga mat till/med mig hemma hos henne. De (hennes make, dotter och hon) kommer och hämtar mig om ett tag... jag som VILLE babbla järnet... *surar*

Har testat en massa mysko huskurer, men inget funkar... *arg*

annars är det mysigt höstväder och livet leker - egentligen!!!

• Sister of the Night

Vicks - bläkans då!!! .-(

Ja, hösten är ju lite småfin sådär... och feberhettan bjuder på tvättäkta sommarvärme!

• viktualia

Sis - oj! din stackare!! har du feber?!?! *hemskt*

Själv har jag just rotat fram två tipsböcker av Nina Yunkers, fyllda med husmorstips av varierande vettighetsgrad. Finhackad mandel i varm mjölk ska hjälpa mot heshet... testar men OJ vad skeptisk jag är....*garvar*

• MuffinsTönt

Hmm... Ibland kan det va lite svårt att förstå varran när man beskriver saker skriftligt. Speciellt när det handlar viktiga saker som tex mat.

Om jag har förstått det rätt!
    1) Jag lägger råa klyftade potatisar i ugnplåten o grillar det i mitten av ugnen i 30min,225grader.

När det är klart...

2) Sänker ugnen till 160grader. Jag lägger folie över potatisen och tar ner det ett snäpp. Lägger in köttet i mitten av ugnen.

3) Håller tummarna att det ska bli klart!

Blir potatisen torr om jag har kvar den i ugnen sådär eller blir den lagom varm när steken är klart o gästerna kommer.

Hoppas röstaudition blir bättre!

• viktualia

Muffins!

Nej så tänkte inte jag!!

Min plan var:
    1. gör potatisen på vanligt vis.
    2. ta ut potatisen, lägg folie över och låt den stå utanför ugnen.
    3. sänk värmen till "köttemperaturen" och tillaga köttet i ugnen.
    4. när köttet är färdigt tar du ut det och sätter in potatisen istället så att potatisen blir lite varm igen. (stäng av värmen på ugnen och låt potatisen bli varm av eftervärmen)
    5. servera!

• Sister of the Night

Mandel å mjölk.... jadu, why not?

Muffin - du blir trådens andra matnisse snart

• MuffinsTönt

AHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Åhhh!!!! GUd va komplicerat det är att GÖRA klyftpotatis. Jag tror stenhårt på Frysta klyftpotatis. Hahaha!

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!