• viktualia

Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en 6:e tråd på samma tema som de tidigare... nr 5 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop, kära järngäng!!

Och för dig som tittar in för första gången, vill jag bara berätta att här pladdrar vi om allt och inget. Vill du vara med kommer du att bli uppmanad att presentera dig noga! För nyfikna är vi dessutom!!....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!
  • MuffinsTönt

Oh! Har ni festat?
    Jag har sniffat etanol hela eftermiddan. Typ samma sak eller. Imorrn ska vi börja med förberedelserna. Kul!

Ha en trevlig helg tjejer!

• MuffinsTönt

Hej tjejer! Jag behöver lite råd här. Vet inte om ni hinner svara mig innan morgon em. Men jag chansar... Eller så lär jag mig ngt ändå.
    Hur gör man klyftpotatis samtidigt som man anv ugnen till att steka fläskfile. Jag har tänkt göra klyftpotatisen innan o sen lägga den UNDER filen en halvtimme innan file nblir färdig. Tror ni det kan funka?

• Sister of the Night

Muffin

Bra fråga. Som jag definitivt kommer att bolla vidare till någon av carnivorerna i tråden
    Jag vet inte, men spontant låter det liteläskigt att tillreda köttet (rått och jäkligt) i samma veva som potäterna. Men man kanske gör så?
    Det fick mig att tänka på en annan sak dock, som kanske kan vara intressant för dig (som verkar rätt pigg på matlagning) att veta:

I en veckotidning läste jag frågan om det var OK att först marinera köttet och sedan använda den "begagnade" marinaden till att pensla köttet under grillningens gång *här skulle det ha vart en äcklad smiley, om jag hade haft nån).
    Givetvis blev svaret av matmästarinnan i spalten att nejnejnej, det gör man absolut inte. Använd marinad kryllar av baciller och den ska kastas. Vill man smeta på av den _efter_ marineringen, så diskar man av och gör ny.
    (Att göra dressing eller liknande med delar av marinaden går förstås inte heller).

Det var inte vad du frågade om, men det skadar aldrig att veta...

• MuffinsTönt

Sister
    Vet inte om vi har missförstått varran. Jag ska steka ytan av filen innan jag grillar den i ugnen. Så den kommer inte va blodigt, antagligen ska den va i en form o inte heller droppa. Men jag förstår din princip.

Vi har bestämt oss att köra på kokt potatis. Jag som tänkte köra på frysta klyftpotatis. Nähä,det är tydligen förbjudet i hans familj. vilka typer va!

• MuffinsTönt

Hmm.... va ju inte klar! Givetvis vill jag ändå veta om det funkar även om vi ska ha kokt till.

• viktualia

Vickan glider in!

Muffins - vill du göra klyftpotatis så går det att lägga potatisen i samma form som köttet... Sis är ju inte direkt nån köttätare *fnissar*

OM du ändå väljer att göra kokt potatis, så skulle jag - om jag var du - piffa till det hela genom att göra pressad potatis, vilket dock förutsätter att man har en potatispress!

annars är det KATASTROF i min värld. Jag ska, för första gången på evigheters evigheter, umgås med min bästis några timmar i eftermiddag... och jag är TOKHES!!!!! Kan knappt prata och nu är jag bara SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ledsen.... blääääääääääääää!

• MuffinsTönt

Ah! Tack så mkt Vickan!!!!

Fy sicken otur du har. Vet exakt hur det känns. *krya på dig kramar*

• viktualia

tack för kramarna! är verkligen ynkligt sur över att jag inte kan prata.... *stackars stackars mig* det är väl typ ett halvår sedan bästisen och jag hade tid att umgås på tumanhand...

Förresten - ang kött och potatis i samma form. Man kan köra kött och potatis i samma form från grunden, tex göra köttfärslimpa och klyftpotatis i samma långpanna. Den köttsaft som rinner ut från köttet "stör" inte potatisen, så det är helt lugnt. Problemet är ju att man brukar använda köttsaften till grund för såsen, och det fixar sig ju i ditt recept Muffins eftersom du försteker köttet i stekpanna först!

• MuffinsTönt

Jajamänsan Vickan! Vi har tom gått och köpt! en gratängsugn för att lägga i filen. Om vi ska göra som du sägar så får vi anv ugnplåten. hihi!

enligt recept för klyftpotatis ska man koka det 5min o sen i ugn på 225 i 20-25min.
    Blir inte potatisen torr när man har den så länge? Fast det är 160grader i en timme. kanske samma sak.!?!?

• Sister of the Night

Muffin

Japp, jäkla jäkla typer!! *fnissar*

Vicks(ta några såna by the way)
    Här är en till. Kunde knappt prata imorse... *dunkar iväg empatiska kramar*

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!